הפנטגון אישר השבוע את עסקת הרכש הצבאית בהיקף של 22 מיליארד דולר. במרכז העסקה רכש של שתי טייסות 15EX. מדובר במטוס התקיפה המתקדם בעולם, עם יכולות שיחזקו את העליונות האווירית של חיל האוויר בכל רחבי המזרח התיכון. 

למטוס החדש כמה יתרונות ייחודיים: המרכזי בו הוא מערכת המכ״מ שהיא מערכת המכ״מ החזקה והמתקדמת ביותר. המערכת יכולה לאתר מטרות רבות במקביל ובכלל זה כלי טייס במרחק רב, כטב"מים שטסים בכל גובה, טילי שיוט ועוד. המכ"מ ומערכות ניהול האש של המטוס יודעות לחלק את נתוני הגילוי לכלי טייס ומערכות נשק ימיות וקרקעיות במטרה לפגוע וליירט באופן יעיל את המטרות. המערכת של המטוס יכולה לפעול ולפגוע במקביל בכמה מטרות בו זמנית. 

נתניהו או גנץ לראשות הממשלה? הסקר בערוץ 12 הותיר את הצופים המומים
"יש נתיב להסכם": הפסגה בדוחא הסתיימה - לאן ממשיכים מכאן?

למטוס הקרב החדש יתרון נוסף משמעותי והוא כושר נשיאת פצצות במשקל של 17.5 טון וחצי. בחיל האוויר מכנים אותו משאית הפצצות אווירית. אין היום עוד מטוס קרב עם כושר נשיאה שכזה. המטוס החדש משלים את תפיסת ההפעלה של חיל האוויר הישראלי: בחוד מטוסי F35 המכונים בחיל בשם ״האדיר״. מדובר במטוס חמקן שיכול לחדור את מערכי ההגנה האווירית של האויב. ולאחר מכן להשמיד את המערכים הללו ובעצם לפתוח את השמיים עבור מטוסי התקיפה 15EX.

F-15EX   (צילום: יח''צ בואינג)
F-15EX (צילום: יח''צ בואינג)

המטוסים החדשים אמורים לפעול בשורה ארוכה של תרחישי לחימה: הפצצות מעגל שלישי. הפצצות יעדים קרובים, צייד של כטב"מים, טילי שיוט, ניהול קרבות אוויר, סיוע לכוחות קרקע ועוד.

המטוס, שמחיר כל אחד מהם מעל ארבעים מיליון דולר, הוא מכונת מלחמה שמשנה את העוצמה של כל חיל אוויר שהיא פועלת בשורותיו.
מטוס F15 פותח בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת. כ-1500 מטוסים מדגמים שונים שלו יוצרו במרוצת השנים. והוא נחשב לאחד ממטוסי הקרב הטובים בעולם. למרות שהוא נועד למשימות הפצצה, הוא מטוס קרב שלא הפסיד מעולם בקרבות אוויר. מדובר במטוס דו מנועי ומוגדר בחילות אוויר ״סוס עבודה״.

לפני מספר שנים זכה המטוס מדור 4 לקאמבק לא צפוי. חיל האוויר הקטרי ביקש לרכוש טייסות חדשות עבורו. הם לא קיבלו גישה ל-F35. האמריקאים אפשרו לקטרים לקבל מטוסי F15 שיעברו שדרוג בפס הייצור. חברת בואינג המייצרת את המטוס השקיע עשרות אלפי שעות פיתוח בהשקעה של שני מיליארד דולר ששילמה קטאר עבור פיתוח המטוס ישן חדש.

F-15EX   (צילום: יח''צ בואינג)
F-15EX (צילום: יח''צ בואינג)

כמעט כל הטכנולוגיה של מטוס F15 בגלגוליו השונים שונו. המטוס עבר בפיתוח שדרוגים ביכולת נשיאת החימושים, המכ"מ החדש שפותח עבורו, מערכות האווירונאוטיקה ועוד ועוד. לאחר שנים של פיתוח יצא לשמיים מטוס הקרב F15Q. צבא ארצות הברית ראה את ״המפלצת הקרב האווירית״ שיצאה מפס הייצור של בואינג עבור חיל האוויר הקטארי ומיד תפס את הראש. הם הבינו כי יוצר מטוס הקרב הטוב בעולם.

מיד הודיע צבא ארצות הברית שגם הוא רוצה את המטוס החדש והזמין מאות מטוסים מחברת בואינג. גם חיל האוויר הישראלי הבין שמדובר בדיוק במטוס שהוא זקוק לו וכבר לפני יותר משנה וחצי הוא ביקש לרכוש אותו. אלא שחיל האוויר הישראלי נתקל בכמה בעיות. המרכזית בהן הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שפעל לבלום את עסקאות הרכש של מטוסי הקרב מסוג 15EX רק לאחרונה הנושא הזה זכה להתקדמות.

אגב המטוס זוכה להתעניינות גדולה גם מצד חיל האוויר הבריטי, הגרמני וחילות נוספים באירופה וגם חיל האוויר הסעודי כבר סגר עסקה בשווי מיליארדי דולר לרכישת כמה טייסות של מטוס הקרב הזה. השבוע אישר משרד ההגנה את העסקה ורכש בשני שלבים של חמישים המטוסים שהראשון שבהם יגיע לישראל בתחילת 2029. בצה״ל אף מקווים שזמן ההספקה יקוצר עוד יותר. 

F-15EX   (צילום: יח''צ בואינג)
F-15EX (צילום: יח''צ בואינג)

כמו כן, האמריקאים אישרו מכירה של 150 מנועים חדשים לשדרוג כ-75 מטוסי רעם שבחיל האוויר. המנועים והמכ"מים יגיעו בתקופה הקרובה.

במקביל, הפתיעו האמריקאים כאשר אישרו לחברת בואינג למכור לחיל האוויר של ישראל מערכות לשדרוג מטוסי ה-F15i שנקראים בחיל האוויר ״רעם״ מדובר במטוסים שהגיעו לפני כעשרים שנים לחיל האוויר. במסגרת השדרוג שלהם יוכנס מכ״מ מתקדם (לא מהדגם של המטוס החדש) וכן מערכות אווירונאוטיקה ומערכות ירי מתקדמות.

בכך יאפשר לחיל האוויר כבר בתקופה הקרובה לשדרג את היכולות שלו בשמי המזרח התיכון בדגש על האתגרים שמציב לו ציר הרשע של איראן הכולל את החותים בתימן, עיראק, סוריה חיזבאללה וכמובן איראן.