חטיבת דובר צה"ל היא יחידה חשובה בצה"ל. רק חלק קטן מהחיילים בה הם לוחמי חוד ביחידות צה"ל. למרות שהיא לא יחידה מתמרנת במלחמת "חרבות ברזל", זכתה היחידה להכרה בציבוריות הישראלית ובעולם כולו בזכות שניים ממפקדיה: דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי ודובר צה"ל בשפה הערבית אל"מ אביחי אדרעי.

אונס נשים בשיפא? דובר צה"ל בערבית: "שקר ללא שום ביסוס" | צפו

תא"ל הגרי נכנס לוואקום של אי ההסברה המדינית והפך לפנים של מדינת ישראל ושל צה"ל, תוך שהוא מנגיש ומתווך את מהלכי המלחמה לציבור. לאחרונה, על רקע המתיחות מול איראן וחיזבאללה, הוא גם נדרש לשמש כ"המרגיע הלאומי".

עכשיו, כשמסתמן כיוון להפסקת אש בעזה ואולי גם בצפון, דמות נוספת בדובר צה"ל תקבע מורשת צבאית בעקבות מהלכי הלחימה והוא אל"מ אביחי אדרעי, שעל שמו נוצרה בעזה בשבועות האחרונים משוואת לחימה: "משוואת אדרעי".

אתמול בבוקר התעוררו תושבי השכונות: מע'אזי, צלאח אדין, אלפרוק, אלאמל, בחאן יונס לקול ההודעה של אל"מ אדרעי, דובר צה"ל לשפה הערבית. התושבים נדרשו לארוז במהירות את החפצים שלהם ולפנות את הבתים בטרם מטוסי הקרב של חיל האוויר יגיעו לשטח את השכונות הנ"ל. על פי הודעת הפינוי, צה"ל הרחיב את התקיפות לאותן שכונות בעקבות ירי תמ"ס מתמשך של חמאס וארגוני הטרור.

בפיקוד הדרום מבינים כי לא משנה איזה הסדר יתקיים ביום שאחרי המלחמה בעזה, אם מדינת ישראל חפצת חיים היא חייבת ליצור מהלכים מרכזיים: הראשון שכוחות צה"ל ואנשי השב"כ יוכלו לפעול בכל עת ובכל מקום ברצועת עזה, בכניסות מהירות עם כוחות קטנים. שנית, ישראל חייבת כל הזמן ליצור לחץ על האוכלוסייה העזתית, זאת תפעל נגד פעילות החמאס נגד ישראל.

"משוואת אדרעי" היא כזאת: חמאס יורה רקטות או מרגמות לעבר ישראל או לעבר כוחות צה"ל - תא השטח שממנו בוצע הירי מפולח כאזור טרור ולאחר פינוי האוכלוסייה, על פי הדין הבינלאומי, צה"ל פועל להשמיד את תשתיות הטרור שאפשרו את הירי ובכלל זה מבנים ומשגרים.

בעזה כבר כולם מכירים את אל"מ אדרעי, לפחות ברמה שאנחנו אזרחי ישראל מכירים את הבוס שלו תא"ל הגרי. לאחרונה, בעזה כבר למדו להכיר גם את "משוואת אדרעי". לאחר השיגורים האחרונים והודעות הפינוי, שלאחריהם ביצע חיל האוויר תקיפות מאזורי השיגור נראה הלחץ בקרב התושבים, לחץ שמתחיל להיות מופנה על החמאס.

השאלה הגדולה היא, האם ישראל תשמור את המשוואה גם לאחר הסכם הפסקת האש וגם לאחר שצה"ל יתמקם בקווי ההגנה החדשים.