בעוד הלחימה בצפון ובדרום נמשכת ועל רקע האיומים מכיוון איראן וחיזבאללה באשר לתגובה לחיסולים בטהרן ובביירות ינחת היום (ראשון) מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל. מטרת הביקור היא הפעלת לחץ נוסף בניסיון לקדם את המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש, בהמשך לפסגה שהתקיימה בדוחא שבקטאר. אלוף במיל' גדי שמני, לשעבר אלוף פיקוד מרכז ואוגדת עזה, התייחס בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM ללחימה בשלל הזירות.

"עד עכשיו האמירה של שני הצדדים לא מעוניינים במלחמה כוללת ובהתרחבות שלה נכונה", אמר בפתח השיחה. "אבל אין לי ספק שלולא ההיערכות האמריקאית המשמעותית וההרתעה האמריקאית לחיזבאללה ואיראן, כבר היינו בהידרדרות הרבה יותר חמורה. מכיוון שאנו מבינים כשיש אינטנסיביות כזו של חילופי אש ופגיעות הדדיות הסיכוי לגלישה להסלמה לא נשלטת גבוה".

השיחה שחרצה את גורלו של פואד שוכר: פרטים חדשים על החיסול בביירות
האשמים כבר ידועים: לעומת ה-7 באוקטובר, יחסי ארה"ב-ישראל לא מצריכים ועדת חקירה | שלמה שמיר

לדבריו, "מה שקורה הוא שגם חיזבאללה וגם האיראנים מבינים שיש פה משהו אחר, שהאמריקאים למעשה דואגים ושומרים קודם כל על האינטרסים שלהם, הם לא רוצים התנגשות עם איראן ומלחמה אזורית. יש נחישות להגן על מדינת ישראל ויכולות ישראליות לא מבוטלות. כל הסיפור יחד מצליח להחזיק מכסה מעל סיר הלחץ הזה, אך זה לא אומר שזה לא יכול להידרדר מהר מאוד למלחמה רחבה".

"אני חושב שמזמן היינו צריכים להיותך במצב אחר", המשיך. "למעלה מ-10 חודשים אנחנו נלחמים בדרום ועזה מוגדרת כמאמץ העיקרי ומוגדרת כמציאות מאוד בעייתית שלא מאפשרת לצה"ל לשנות את ההתמקדות שלו ולרכז מאמץ בצפון. אנחנו מבינים שצה"ל לצערנו בשנים האחרונות הוקטן בצורה משמעותית, הוא לא יודע לתת מענה התקפי בשתי זירות במקביל, ואנחנו מתעסקים היום ביותר משתי זירות".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"היה נכון שנלך כמה שיותר מהר להרגעה בדרום, הפסקת הלחימה, החתירה להגיע להסדר חטופים, ולהפוך את עזה למאמץ משני, לרכז מאמץ בצפון. יש דברים שאנחנו צריכים לעשות במדינה שלא חשבנו שיהיו נחוצים. כדי לעשות את זה צריך להתחיל לשנות את הכיוון האסטרטגי. אנחנו מבינים שלצערנו כל הדיבורים ששמענו מהמנהיגות הישראלית שישראל תגן על עצמה בכוחות עצמה, יש בעיה עם זה. אנחנו צריכים את התמיכה של הקואליציה הזו. החלום האיראני הוא לא רק הסיפור של הנשק הגרעיני, הם מבינים שהם יכולים אולי להגיע למצב של להשמיד את ישראל באופן קונבנציונלי", ציין שמני.

מתקן הגרעין האיראני בנתנז, ארכיון (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין האיראני בנתנז, ארכיון (צילום: רויטרס)

"אני חושב שציר פילדלפי חשוב, ישראל תצטרך לשלוט ולהשפיע על משטר התנועות שם או פיזית או בדרך כזו או אחרת אם יימצא פתרון מתאים", אמר והוסיף: "אך ברגע שצה"ל שם כבר שלושה חודשים, המצרים די מובכים אני חושב, יש מעורבות אמריקאית, זה יוצר מצב שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו לעזוב את הציר למספר חודשים. בשביל לעשות את מה שאמרתי בפילדלפי צריך תפנית אסטרטגית. המאבק מול איראן שהולך ומחריף, אנחנו בעימות ישיר מול איראן, לא היה דבר כזה מעולם, הוא לא יסתיים מהר. יש דבר אחד שאם אתה לא עושה אותו אי אפשר לייצר תפנית אסטרטגית - עסקת חטופים. ישראל תצטרך להיות הרבה יותר אקטיבית ונחושה".

פעילות צה"ל בציר פילדלפי (צילום :דובר צה"ל)

לסיום התייחס לפרעות הימין הקיצוני בכפר ג'ית שבשומרון ואמר כי "המצב הזה הוא מצב חמור מאוד. שר הביטחון, אמירה אומללה, קומץ, זה קשקוש זה לא קומץ, יש קבוצות גדולות של אנשים כאלה, יש להם נציגות בכנסת ובממשלה. אין ברירה אלא לעשות שינוי בעניין. שב"כ צריך להיכנס לתחומים שהוא לא נמצא בהם היום. אי אפשר להמשיך לקרוא להם נערי גבעות. אלה כנופיות חמושות. שב"כ צריך לטפל בהם כמו שמטפלים בטרור".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm