האלוף אבי בלוט נכנס לפני כחודשיים לאחד מהתפקידים המאתגרים בצה״ל: מפקד פיקוד המרכז. כבר בסוף השבוע הוא נדרש לאחד המבחנים המשמעותיים שלו בתפקיד.

"טייסי הקרב היום יותר טובים מאיתנו": תא"ל (מיל') אילן הרשקוביץ על השירות אז - והיום
השיחה שחרצה את גורלו של פואד שוכר: פרטים חדשים על החיסול בביירות

מי שמאתגר אותו כרגע זה לא החמאס, גם לא הג׳אהד האיסלאמי, אלא נוער הגבעות. המחבלים היהודים שביצעו מאז שנכנס בלוט לתפקידו כ-70 פיגועים ברחבי אזור יהודה ושומרון ,שבעה בשבוע האחרון. החמור בהם היה ביום חמישי בערב.

אבי בלוט (צילום: דובר צה''ל)
אבי בלוט (צילום: דובר צה''ל)


שעה שעשרות, אולי כמאה רעולי פנים לבושים שחורים פשטו על הכפר ג׳ת בשומרון השליכו בקבוקי תבערה, הציתו כלי רכב ובתים ועל פי דיווחי הפלסטינים אחד התושבים המקומיים נורה למוות ואחר נפצע קשה. בצה״ל ובשב״כ לא יודעים לפי שעה אם השניים נורו על ידי הפורעים הישראלים או נורו בנסיבות אחרות.

מפקד פיקוד המרכז היוצא האלוף, יהודה פוקס, זכה בתואר אויב הימין הקיצוני ונוער הגבעות. הוא נלחם בפשיעה הלאומנית באזור יהודה ושומרון. ולא פעם ניסה לעלות את הנושא לקדמת סדר העדיפויות, אבל המשטרה, כמו גם פוליטיקאים בצמתים מרכזיות בממשל הישראלי, פעלו בקריצת עיין כדי לגונן על אותם מפירי החוק באזור יהודה ושומרון.

אלוף יהודה פוקס (צילום: דובר צה''ל)
אלוף יהודה פוקס (צילום: דובר צה''ל)


בדברי הפרידה לא חסך האלוף פוקס ביקורת על הגיבוי של הפורעים: ״בחודשים האחרונים הפשיעה הלאומנית הרימה ראש, ובחסות המלחמה ויצר הנקמה זרע פורען ופחד בקרב התושבים הפלשתינים".

"לצערי, ההנהגה המקומית מורתעת, ולא מוצאת את הכוחות לצאת בגלוי נגד זה. השותקים נוכח הפשעים מכניסים בכך את הביקורת כלפי כולם. זו איננה יהדות בעיניי. זו אינה דרכה של תורה. זה אימוץ דרכי האויב והליכה בחוקותיו. זריעת פחד בקרב אזרחי המדינה בצל ה-7.10 היא טעות מסוכנת. הישראלים והפלשתינים נוסעים באותם כבישים וחיים אחד לצד השני״.

בפיקוד מרכז מבינים כי האירוע בכפר ג׳ת הוא מבחן על איך תראה הקדנציה הפיקודית של האלוף בלוט. ״האלוף נחוש לפעול נגד הפורעים לבצע מעצרים מנהליים ולעצור את כל המעורבים. גם טווח הזמן להגיע לחשודים יש משמעות״, אומרים בפיקוד המרכז.

צה״ל פועל כעת עם השב״כ ובסיוע המשטרה להגיע למעורבים. במערכת הביטחון אומרים כי מנגד מדובר בקבוצה של פורעים שפועלת במידור לא מאפשרת חדירה מודיעינית זוכה לגיבוי. עד כה לא נעצרו חשודים במעשה.