תחקיר דרמטי על הלך הרוח ביחידת המודיעין 8200 ערב מתקפת חמאס בבוקר השבת השחורה ב-7 באוקטובר שודר אמש בחדשות 12. אל"מ במיל' רונן כהן, סגן ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, הביע את רשמיו על ממצאי התחקיר הקשים ואף התייחס לאופן בו נראית המערכת הצבאית והביטחונית בשיחה עם אראל סג"ל וברק סרי ב-103FM. בנוסף אמר כי "ראש הממשלה מזמן היה צריך לפטר את שר הביטחון והרמטכ"ל".

"מבחינת הצופים והמאזינים, זה חשף את הלילה הזה מבחינת האנשים שהיו מעורבים בהתייעצויות, של ראש חטיבת המרכז ומפקד 8200, לא שמענו עד היום את מעורבותם", אמר בפתח השיחה. "הוא חושף את קצה הקרחון, את התרבות של 8200, קצת מהשינויים התרבותיים שחלו שם, נושא ההתרעה זז קצת הצידה בלשון המעטה. אין ספק שזו יחידת האיסוף הגדולה, החזקה והמתוקצבת ביותר במדינה, ואין ספק שההתרעה זו גולת הכותרת שלה. עדיין הלכו לכל מיני מונחים טכנולוגיים חדשניים, זה כל המערכת עצמה, הצבא כולו, לפעמים קשה להאמין".

בעולם הערבי רואים את דמעות התנין של אבו מאזן - אך לא את הדבשת של עצמם
קלטו את הטריק: "טיים" מגזין עשו בדיקת עובדות לבנימין נתניהו וזה מה שגילו

לדבריו, "יש פה אירוע מאוד כבד. לצערנו הרב במיוחד עם המראות הקשים של הטרגדיה, חומר לא היה חסר. זה לא שאנחנו באירוע שיש לך פרט מידע דליל ואתה מנסה להצליב אותו. היה חומר רב שהופק ונשלח. הכשל התרבותי והמקצועי נובע מכך שהיה מודיעין, אבל לא היה דיון של כולם יחד. הייתי בחטיבת המחקר מספיק שנים, ליוויתי את הדרג המדיני והמטכ"לי, אני יודע איך דברים מתנהלים. זה כשל תרבותי עמוק". 

באשר לשרשרת הפיקוד, אמר אל"מ במיל' כהן: "כל עוד הרמטכ"ל ממשיך בתפקידו ולא רואה לנכון לשים את המפתחות וללכת, מה הציפייה מהפקודים שלו? צריך להבין שהתרבות פשטה בכל הצבא. אם חיילים מתנהלים בסוג מאוד עלוב ולא ברור של כוננות עם שחר, חיילים ללא נשקים, המוצבים נראים כך ואין כוננות בהדממה, וזה בכל הצבא, זה כבר אומר דרשני לגבי כולם. אמ"ן והדמויות שידברו עליהן חיות בסביבה בה כולן כאלה. רה"מ מזמן היה צריך לפטר את שר הביטחון והרמטכ"ל, וזה לא קורה. כל עוד זה לא קורה, לא רואה את שר הביטחון מפטר ביוזמתו את הרמטכ"ל". 

הרצי הלוי, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: מעיין טואף, לע''מ)
הרצי הלוי, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: מעיין טואף, לע''מ)

"מן הראוי שראש אמ"ן לא יהיה תפקיד ראשון, זה לא עוד אלוף", ציין. "זה תפקיד שהכותרת שלו היא המעריך הלאומי. אני לא חשוב שיש כלים לקצין בכיר בצבא, ודאי אחד שצמח במערך הלוחם וגם אחרים, לזכות בכותרת המעריך הלאומי. צריכים אנשים שיש להם ראייה הרבה יותר רחבה. לא יכול להיות שקצין במדים יהיה המעריך הלאומי". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm