אחת הסוגיות המרכזיות במשא ומתן לעסקת חטופים היא הסירוב של ישראל לסגת מציר פילדלפי ונצרים, כך על פי הדיווחים. אלוף (במיל') ד"ר יום טוב סמיה, לשעבר אלוף פיקוד דרום, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM על הנושא.

יום טוב סמיה בביקורת חריפה: "יש במדינה כאוס 25 שנה, לא מופתע מ-7 באוקטובר"

כך הוא אמר: "אנחנו מעל 10 חודשים לתחילת המלחמה ויש לנו עדיין 115 חטופים. אלה לא שבויי צה"ל מלחימה, אלה אזרחים או חיילים וחיילות שנחטפו ממיטותיהם ביום נוראי ושחור לעם ישראל. על מדינת ישראל לנקוט בצעדים לא קונבנציונאליים בגישה על מנת להחזיר אותם הביתה. אני ידוע כ'איש פילדלפי', אני מדבר על ציר פילדלפי משנת 2005 - ערב ההתנתקות מרצועת עזה. הגבול עם מצרים הוא בעל חשיבות עליונה להתעצמותו של החמאס ולא עשינו עם זה משהו משמעותי במשך 19 שנים, היה אסור לנו לצאת משם".

סמיה הוסיף: "מנהרות מתחת לפילדלפי חווינו גם כשהיינו שם, אמנם רק למעבר אדם בזחילה, אבל היה ברור שברגע שאנחנו לא על פילדלפי ייפתחו שם אוטוסטרדות. ריבונו של עולם, לא עשיתם שום דבר 19 שנים בכל מה שקשור לפילדלפי, עכשיו נעשה את זה על גב החטופים והחטופות? התשובה היא לא ואני איש ימין קיצוני במובנים הטריטוריאליים של מדינת ישראל, אך יש מצבים שבהם אתה צריך להודות ולהגיד 'יש פה משהו שונה'. אני הייתי יוצא מחר בבוקר בניגוד לתפיסתי הביטחונית מכל מקום שיביא את החטופים הביתה".

אלוף פיקוד דרום לשעבר סיכם: "ממילא הם עוברים, אנחנו משקרים את עצמנו. אי אפשר להמשיך עם המצב הנוראי הזה. יש לנו 115 חטופים אזרחים שאנחנו מדינת ישראל וכל מנהיגיה הפוליטיים ומנהיגותה הצבאית כשלו כישלון חרוץ בשבעה באוקטובר. למה לעשות את זה עכשיו? תעשו את זה עוד שנה. אם לא היו לנו 115 חטופים, היינו צריכים להישאר בפילדלפי. היום, בעוד שלושה חודשים בהנחה שנמשיך את אותו הדבר, האם מצבינו יהיה טוב יותר? אז נהרוג עוד אלפיים מחבלים, מה זה משנה?".

סייע בעריכה: אליעזר בן יהודה