קיבוץ ניר עוז הודיע הבוקר (שלישי) על מותו של החטוף אברהם מונדר שנרצח בשבי, וגופתו חולצה לישראל במבצע צבאי בחאן יונס. במהלך המבצע חולצו גם גופותיהם של חיים פרי, נדב פופלוול, יורם מצגר, אלכס דנציג ויגב בוכשטב, אשר כבר פורסם בעבר על הירצחם בשבי.

מבצע החילוץ בוצע בפיקוד אוגדה 98, על ידי לוחמי חטיבת הצנחנים, יחידת יהל״ם וגדוד 75 יחד עם לוחמי השב״כ. המבצע התאפשר הודות למודיעין מדוייק של שב״כ, ושל יחידות המודיעין ומפקדת החטופים באגף המודיעין.

לאחר הליך זיהוי שנעשה במכון הלאומי לרפואה משפטית, יחד עם משטרת ישראל, צוות החטופים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, מסר את ההודעות למשפחות ולקהילות.

כזכור, בתחילת יוני פורסם כי ארבעת החטופים חיים פרי, יורם מצגר, עמירם קופר ונדב פופלוול, נהרגו בשבי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. הארבעה נהרגו יחד באותן נסיבות בעת שהוחזקו בשבי על פי הערכה בחאן יונס. בצה״ל מעריכים כי הארבע שחמאס פרסם סרטון שלהם בחודש דצמבר האחרון נהרגו כמה שבועות לאחר פרסום הסרט. בצה״ל בודקים אם הארבעה נהרגו בסמוך למועד התמרון של אוגדה 98 בחאן יונס. לפני מספר ימים הגיע מידע מודיעיני מוצק לידי השב״כ ואמ״ן.

אברהם מונדר (79) נחטף מביתו בניר עוז ב-7 באוקטובר יחד עם רעייתו רותי, בתו קרן ונכדו היחיד אוהד, אשר שוחררו בעסקת החטופים בנובמבר.

אברהם היה בן 79, חבר קיבוץ ניר עוז,  עבד במפעל נירלט, היה איש חם ומאד אהב לשיר. אברהם נחטף יחד עם אשתו רותי, בתו קרן, ונכדו היחיד אוהד בן ה-9 ששוחררו בעיסקה. בנו, רועי מונדר ז"ל, נרצח בטבח ב-7.10.

מקיבוץ ניר עוז נמסר: "נזכור את מונדר תמיד, בקולו הצלול, בחיוכו החם ובאהבתו האינסופית למשפחתו ולקיבוץ. יהי זכרו ברוך".

אברהם מונדר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
אברהם מונדר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

שחר מור, אחיינו של מונדר, אמר ב-103FM: "הוא כנראה בינואר, פברואר או מרץ, מה שאומר שהוא החזיק מעמד הרבה מאוד זמן, אנחנו לא יודעים מה הנסיבות. עוד מקרה נוראי, הדם על הידיים של ממשלת הדמים, יכלו לחלץ אותו לפני ולא לפוצץ את עסקת החטופים ביום האחרון שלה כדי לא לשחר אותה אבו עלי. מלאו לו 79 בדצמבר. דוד שלי היה צנחן בגבעת התחמושת, הוא היה גיבור מלחמה, כך המלחמה שלו גמלה לו לעת זקנה, הפקירה אותו למות. כנראה הוא נרצח באזור ינואר או פברואר. 

"העדפנו לשמור על התקווה. מי שחטאף את אברהם זה חמאס, ב-8 לאוקטובר מי שהפקיר - ממשלת ישראל. וכך גם ב-9 וב-10 לאוקטובר. חמאס זה ארגון רצחני שרוצה רק להרוג, אך הממשלה שלי אמורה להגן על הדוד שלי. מה זאת אומרת? היא בזבזה את כל הזמן וההזדמנויות, בשביל ההישרדות הפוליטית של נתניהו, הדוד שלי מת. תוציאו את כל מי שחי עכשיו".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, מסר הבוקר: "בבוקר מורכב זה, התבשרנו בצער וכאב עמוק על הירצחו בשבי של אברהם מונדר, ממייסדי קיבוץ ניר עוז, שנחטף מביתו. אברהם היה בעל חוש הומור מיוחד ומלא גאווה במשפחתו. אנו מחבקים את המשפחה וקהילת ניר עוז היקרה, ומקווים שתמצאנה ולו מעט נחמה בהשבת גופתו ארצה. למעלה מ-10 חודשים שבנינו ובנותינו מופקרים בשבי. כל יום שעובר הוא סכנת חיים ממשית לחטופים. כמה הוכחות נוראיות כאלו נצטרך לקבל? בימים קריטיים אלו אנו פונים למקבלי ההחלטות ודורשים באופן חד משמעי- עסקה עכשיו! זו המשימה העליונה להחזיר את החיים לשיקום, ואת החללים לקבורה בארץ. אין לנו זמן לבזבז".

יורם מצגר, בן 80 מקיבוץ ניר עוז. נחטף מביתו יחד עם אשתו תמר, ששוחררה משבי חמאס לאחר 53 ימים. יורם היה איש של משפחה ואנשים, סיפורים והומור. לפני שנים בודדות היה ממקימי יקב ניר עוז. יורם השאיר אחריו את אשתו תמר, שלושה ילדים ושבעה נכדים.

יורם מצגר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
יורם מצגר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

חיים פרי, בן 80 מקיבוץ ניר עוז. היה איש שלום, אומנות וקולנוע, ואף לימד בבתי הספר באזור ובמכללת ספיר. הקים ובנה את גלרית האומנות בקיבוץ ואת גן הפלסים. היה ממקימי יקב ניר עוז. חיים נחטף מהממ״ד בביתו, בעודו מגן על אוסנת אישתו. השאיר אחריו אישה, חמישה ילדים ושלושה עשר נכדים.

חיים פרי (צילום: באדיבות המשפחה)
חיים פרי (צילום: באדיבות המשפחה)

אלכס דנציג, בן 76 מקיבוץ ניר עוז, היה היסטוריון, מחנך וחקלאי. בן לניצולי שואה שהיה ממייסדי המשלחות לפולין, עבד כ-30 שנה ב״יד ושם״ והכשיר אלפי מדריכים ומדריכות להוראת השואה. חטופות שהיו איתו בשבי העידו שאלכס העביר את הזמן בשבי בהרצאות על היסטוריה לשאר החטופים. אלכס היה חובב קריאה, היסטוריה ואהד תחומי ספורט רבים.

אלכס דנציג (צילום: באדיבות המשפחה)
אלכס דנציג (צילום: באדיבות המשפחה)

נדב פופלוול, בן 51 מקיבוץ נירים. היה אדם רגיש ושקט, איש מחשבים מחונן, בן ואח מסור ודוד אוהד. חובב ספרים ומדע בידיוני. נדב נחטף מממ״ד ביתו יחד עם אמו חנה פרי, ששוחררה לאחר 49 ימים בשבי. אחיו הבכור רועי ז״ל, נרצח בשביעי באוקטובר.

נדב פופלוול (צילום: מטה משפחות החטופים)
נדב פופלוול (צילום: מטה משפחות החטופים)

יגב בוכשטב, בן 35, היה אדם צנוע ופשוט שאהב את החיים בקיבוץ נירים. ליגב, שהיה במקצועו טכנאי סאונד, הייתה תשוקה עזה למוזיקה. מגיל צעיר הוא ניגן על גיטרה וחליל צד ובהמשך על כלים נוספים, שאת חלקם בנה בעצמו. יחד עם אשתו רימון, הוא גידל 5 כלבים ו-5 חתולים שאת חלקם אסף לשיקום. יגב נחטף מביתו בקיבוץ נירים יחד עם אשתו רימון בוכשטב-קירשט ששוחררה לאחר 50 ימים בשבי.

יגב בוכשטב (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
יגב בוכשטב (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm