מיכה קובי, לשעבר בכיר בשב"כ ומי שחקר את יחיא סינוואר בכלא הישראלי, מציג תמונה קשה ומורכבת על המציאות שבה ישראל מתמודדת עם חמאס והמנהיגות שלו. לדבריו, המלחמה עם חמאס אינה רק מלחמה בין מדינות או על שטחים, אלא מלחמת דת, שבה כמעט בלתי אפשרי להגיע לפשרות או להסדרים דיפלומטיים.

״הפסגה בקטאר היא צעד חשוב, הקטארים בהחלט נלחצים על ידי ארצות הברית, כי הם אכן היחידים שיכולים להשפיע על חמאס״, הוא מסביר. בכל הנוגע למחלוקת היציאה מהציר הפילדלפי ברצועת עזה, אומר מיכה כי "אסור בשום פנים ואופן להעז לצאת מהציר הפילדלפי, ויהי מה. אם נכנע לתכתיבים של חמאס ונסכים להפסקת אש ארוכה, המשמעות היא שחמאס יישאר קבע ברצועת עזה, מה שיסכן את ביטחונה של ישראל", הוא מצהיר. ״אם יש עדיין נכונות לעסקה, זה צריך להיות בלי סעיפי יציאה ונסיגה של צה״ל מהרצועה״ .

למה ארה"ב אופטימית? בניגוד להצהרות חמאס - סינוואר מאותת אחרת
אנחנו לא מבינים כלום: ישראל לא מצליחה לשבור את הרוח של סינוואר - אלו הסיבות

לדבריו, הלחץ שמופעל על ראש ממשלת ישראל מצד ארצות הברית ומצד גורמים נוספים, כמו אנתוני בלינקן, נוגע להתפשרות בנושא המעבר הפילדלפי: "במסגרת הניסיונות לעסקה, בלינקן לחץ על ראש הממשלה להתפשר ולהוציא את כוחות צה״ל מהציר הפילדלפי, אך נתניהו אמר כי הוא מוכן להתפשר רק על מספר החיילים שישמרו בציר, אך לא על נסיגה ממנו", מציין קובי.

עוד אמר כי אם ישראל תיסוג אחורה ותסכים לצאת משטח רצועת עזה, חמאס ינצל את המצב כדי לשקם את התשתיות שלו ולהכניס נשק נוסף ממצרים: "ליחיא סינוואר, המנהיג של חמאס, לא אכפת כמה מחבלים או תושבי עזה יהרגו עוד - אלא מה שמעניין אותו הוא לשרוד ולשמור על הנהגת חמאס ברצועה בכל מחיר. אופן הפעולה הקיצוני שלו נובע מאמונתו הדתית העמוקה שדוגלת בהשמדת ישראל וכל היהודים", אומר קובי. "חמאס הוא גוף רצחני שצריך להיכחד מהעולם ולסיים את הפעילות שלו״.

מחבלי החמאס (צילום: Mohammed Abed/AFP via Getty Images)
מחבלי החמאס (צילום: Mohammed Abed/AFP via Getty Images)

קובי מסביר שהאידיאולוגיה של חמאס היא לא רק פוליטית, אלא מבוססת על אמונה דתית עמוקה ביותר: "החמאס לא מתכחש לאמנתו, שקוראת להשמדת מדינת ישראל וכל היהודים. הם לא ימחקו אותה לעולם. זרים לא יבינו את זה, אבל אני מכיר אותם מקרוב – אלו לא אנשים נורמליים. על אף שחלק מאנשי חמאס הם מלומדים, עורכי דין, סוחרים או אנשי עסקים, כל רצונם הוא לרצוח יהודים ישראלים, כאמור על פי הכתוב באמנת חמאס. מבחינתם, גם המלחמה הנוכחית היא מלחמת דת, וכשיש מלחמת דת, אין מקום למשא ומתן".

לדברי קובי, ״חמאס ממשיך להפעיל לחץ על ישראל בכך שהוא מאשים אותה שהיא לא עומדת בתנאים שהוצבו, אך כלל אינו מספק פרטים על מספר החטופים או מצבם״. במהלך הראיון, קובי מציין גם את החשיבות של המשך הפעילות הצבאית על מנת לאתר את החטופים ולהפעיל לחץ על חמאס. "בכל העת, גם עכשיו, ממשיכים במערכת הביטחון הישראלית לחפש ולאתר מידע על החטופים והחטופות, ועצם העובדה שהחזירו 6 גופות הלילה, מעידה על המשך המאמץ המודיעיני באיתור החטופים. אם יהיה מודיעין זהב, אולי נזכה לראות עוד מבצעי חילוץ. בכל אופן, אני סבור  שעלינו להמשיך בלחימה תוך לחץ צבאי עוצמתי מכל כיוון, לסגור על המחבלים ברצועה - כדי להגיע לחטופים".