האלוף אהרן חליוה סיים היום (רביעי) את תפקידו כראש אמ"ן, כ-11 חודשים לאחר המחדל ביום הטבח הרצחני שאירע בחודש אוקטובר האחרון. מי שיכנס לנעליו הוא האלוף שלומי בינדר, שבתפקידו האחרון שימש כראש חטיבת המבצעים. 

לאורך חודשי המלחמה, ראש אמ"ן היוצא מסומן כאחד האחראים הגדולים ביותר למחדל הבלתי נתפס. זאת, לאחר שלאורך ליל ה-6 באוקטובר, קיבל מספר התראות בנוגע למתרחש בעזה. 

נתפס לא מוכן: חמינאי נפל לקרקע המציאות ונחשף לתקרת הזכוכית שלו
המטח שחצה את הקו האדום? האיום החריג של צה"ל על חיזבאללה

במהלך נאום פרישתו, אמר חליוה: "ב-7 באוקטובר, אותו יום מר שאני נושא בלייב על מצפוני ועל כתפי ואשא איתי עד אחרון ימיי, לא עמדנו בקדושה שבשבועתנו. בחרתי להקדיש את כל חיי הבוגרים למען ביטחון מדינת ישראל. עשיתי תמיד ככל יכולתי כחייל וכמפקד, לשרת את המדינה במסירות".

"זכיתי זכות שאין גדולה ממנה לשרת את מדינת ישראל ואזרחיה כלוחם וכמפקד במשך למעלה משלושים ושמונה שנים. עומק השבועה שנשבענו חברי ואני להיות מגן לעמנו התעצם".

"לצד הזכות מונחת על כתפיי אחריות כבדה אחריות למשימה אחריות לאנשים אחריות להצלחה ואחריות לכישלון. באותה שבת לא עמדנו במשימה. האחריות על כישלון אגף המודיעין מוטלת עליי. ללקיחת אחריות אין מחנכים במילים אלא במעשים. החלטתי לפרוש מממשת את קבלת האחריות המצופה".

כוח ימ''מ סורקים את קיבוץ בארי - 22 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
כוח ימ''מ סורקים את קיבוץ בארי - 22 באוקטובר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"ראיתי את צה"ל, צבא העם במלוא תפארתו, צבא העם שחשיבותו אינה מוטלת בספק. השגת מטרות המלחמה נגד עיננו, ובראשן החזרת החטופים ומיטוט חמאס. אמ"ן ביצע תהליך תחקור עמוק ונוקב של הסיבות שהביאו אותנו לכישלון בשבעה באוקטובר. שעות רבות של תחקיר מאתגר ומורכב שהיינו חייבם לבצעו כחלק מחובתנו".

בסיכום דבריו ציין: "נכון יהיה שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, על מנת לחקור ולברר באופן יסודי ועמוק את הסיבות לפרוץ המלחמה, ולעשות הכל שמה שקרה לנו לא יקרה שוב".

סיור עם משפחות החטופים בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)
סיור עם משפחות החטופים בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)


כשדיבר והזכיר את גרושתו ואם ילדיו, פרץ בבכי ואמר: "מודה לשירה על גידול הילדים. כל מה שעשיתי עשיתי למענכם. השנה האחרונה הוכיחה מי צועד בראש הטור. כל מה ששלי-שלך".

בהמשך אמר: "סליחה לא תתקן ולא תרפא, אבל היא חייבת להיאמר. זאת החובה הבסיסית, היסודית, האנושית, המוסרית והמתבקשת. חלק מהותי ובלתי נפקד מנטילת האחריות. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו בשמי ובשם אגף המודיעין כולו לבקש סליחה".

"יותר ממה שאני הענקתי לצה''ל, צה''ל העניק לי. דור של גיבורי על שם לנו כאן להבטחת קיומנו, למען נצח ישראל והדורות הבאים. אאסוף את כל המעשים והאותות. לעולם  אשאר חייל של מדינת ישראל ועם ישראל שאני כל כך אוהב. אני פושט את המדים באמונה מלאה שהחיטה תצמח שוב".

שלומי בינדר הנכנס פנה למשפחות השכולות ואמר: "האובדן שלכם צרוב בי ובכולנו. אני מתחייב להמשיך להילחם למען המדינה האהובה שלנו. אני מקבל את התפקיד בחרדת קודש".

"יש לנו הזדמנות לכתוב את הפרק הבא בתולדותינו הדרך לא קלה אבל המשימה גדולה. עלינו להמשיך לחתור לניצחון, לפרק את חמאס, כדי שתושבי הצפון והדרום יוכלו לחזור לבתיהם".

"צריך לדעת להיות נועזים, לשאול וגם להקשיב, לתת לכל אחד ואחד להביע דעה ולבחון אותה בכובד ראש. המשימה הזו שלנו ואנו נמדד במעשים. איפה שכשלנו נתחקר ונשתפר איפה שהיו טעויות נלמד ונתקן".

הרמטכ''ל הרצי הלוי הצטרף לדברים וציין על אגף המודיעין: "הצלחותיו חשובות, אך גם כישלונותיו מהדהדים". על חליוה אמר: "עמדת בצמתים מאתגרים יכולת ניהול וביצוע מרשימה מאוד".

הרצי הלוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הרצי הלוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


"השבעה באוקטובר קטע את רצף ההצלחות והטיל עליהן צל כבד. ציפיית הציבור מהמודיעין שיתריע היא מוצדקת. כגודל הכמיהה כך גודל האכזבה והשבר. חשת את האחריות, אך פעלת בלי הפסקה להביא את אמן לעשייה פורייה ונמרצת בתוך המלחמה".

"הצלחות רבות שלנו במלחמה הזו שהחלה בשפל קשה כל כך הושגו בזכות מידע מצוין של אמ"ן בזכות הובלתך ממשבר לעשייה. כולנו נזכור את שמחת תורה תשפ"ד כיום מר ונמהר. את זאת לא נוכל לשנות, אבל נוכל להשפיע על העתיד באמצעות למידה".

"מאז ה7 באוקטובר במקומות ובהזדמנויות בהם אנו מציגים מודיעין אני שומע אמירות בסגנון 'ראינו את כישלון המודיעין לא נוכל לסמוך עליו שוב'. אל המודיעין יש לבוא בענווה. לעולם אסור לחשוב שיודעים הכל. יש תמיד להתעקש לדעת יותר. חובה לשאול שאלות קשות, גם על מציאות שנראית ברורה ויציבה".

"למזלזלים במודיעין אני מבקש לזכור ולהזכיר את הישגנו העצומים שהושגו בזכות מודיעין מקצועי. אין זה פוטר מאחריות, אך יש לזכור זאת, יש לכך חלק בתיקון".

"אם נחלנו הצלחות לאורך שנים רבות ואחריהן כשלנו, פירושו שבתחקיר אמיתי ניתן יהיה לברר ולהבחין בין הצלחה לכישלון, ונלמד כיצד לפעול כדי להקטין את הסיכוי לכישלונות בעתיד. התיקון הזה הוא תנאי קיומי למדינה שלנו".

מוצב נחל עוז לאחר הטבח (צילום: דובר צה''ל)
מוצב נחל עוז לאחר הטבח (צילום: דובר צה''ל)


"אתם שהרחתם את חריכת הכישלון, תדעו לחשוב איך לתקן. לעולם לא נבטיח שלא יהיו עוד כישלונות, אך אסור לנו לרגע מהניסיונות לאתר אותם במעוד מועד ולמנוע אותם. בחרנו בך שלומי, כי אתה המתאים לקחת את שבנה וקידם אהרון בשנים האחרונות".

"כיצד ניתן לבחור לתפקיד רגיש וחשוב כל כך במי ששמו קשור ליום ה-7 באוקטובר? חשוב לשאול שאלות. הן מחדדות גם אותנו, מי ששואל מן הכאב העמוק על שאירע הוא שואל".

"ואנחנו בודקים ועונים: בדקנו את עשייתך ב-7 באוקטובר לאורך ולרוחב ומצאנו בה תבונה ואחריות, יושרה ובחינה עצמית. בחרנו בך כי אמ"ן תמיד צריך מפקד מאוד מתאים, והיום אף יותר מתמיד".

"אהרון מסיים היום 38 שנות אחריות גדולה. בתקופתך הישגים רבים וכישלון אחד כואב וקשה. יש לי כבוד רב לאלה שנוטלים אחרות ועושים גם כשהם יודעים שהכישלון אפשרי ומחירו כבד. לא תהיה כאן מדינה אם לא יהיו כאלה אנשים".

לסיכום, אמר הלוי לחליוה: "אהרון, אני יודע כמה טוב התאמצת לעשות", ולבינדר מסר: "תוביל את החיילים לתיקון ולצמיחה".