בהמשך לפרסום מלפני כשבוע על ניסיון חיסולם של שני חמושים במחנה בלאטה שמרחב שכם, הערב (רביעי) מתפרסם כי אחד מהחמושים היה  ראש התארגנות החמאס בבלאטה, ג׳מאל סעודי, אשר מת מפצעיו לאחר שנפגע מתקיפת כטב״ם. הדיווח על חיסולו עשוי להצית אירועי אלימות באזור שכם ומחנה בלטה ולכן בפיקוד מרכז הוגברה הדריכות המבצעית.

כזכור, שני האנשים חוסלו במבצע לילי לפני כשבוע באמצעות תקיפה של כלי טיס של חיל האוויר, ואחד מהם היה מחבל ששוחרר בעסקה האחרונה. הדבר אירע שעה שכוחות צה״ל פעלו לסיכול טרור בחטיבת שומרון. במהלך הפעילות מחבלים ירו לעבר הכוחות וזרקו לעברם מטענים. הכוחות הגיבו בירי, זוהו פגיעות. 

תיעוד התקיפה בשכם  (צילום: רשתות ערביות)
תיעוד התקיפה בשכם (צילום: רשתות ערביות)

הצפון על סף רתיחה

מוקדם יותר היום, בהכוונה משותפת של שב״כ ואמ״ן, כלי טיס של חיל האוויר תקף באזור צידון שבדרום לבנון את המחבל ח'ליל חסין חליל אל מקדאח.

ח׳ליל הינו אחיו של מוניר אל מקדאח, תושב לבנון שפועל עבור חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראנים והמשיך לנסות ולקדם פיגועים בימים אלה. השניים פועלים במשותף בשירות משמרות המהפכה האיראנים, ומעורבים בהכוונת פיגועים והעברת כספים ואמל"ח לתשתיות טרור ביהודה ושומרון. במרץ 2024 נחשף אמל״ח אשר הוברח לשטחי יהודה ושומרון, והועבר לחוליות שגויסו והכוונו על ידי תשתית הטרור של ח׳ליל ומוניר אל מקדאח בלבנון. 

ח'ליל חסין חליל אל מקדאח (צילום: רשתות ערביות)
ח'ליל חסין חליל אל מקדאח (צילום: רשתות ערביות)

טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון ׳עלמא׳, מתאר כיצד פועל הכוח הצבאי של אל-מקדח: ״לאלמקדח יש כוח צבאי משלו ולמעשה הוא שולט באמצעות פעיליו ומשפחותיהם במרכז מחנה הפליטים והשפעתו על הנעשה בעין אלחלווה רבה מאוד".

"כל שינוי המרחיק אותו מהנהגת המחנה יוביל לכישלון של תנועת הפת"ח, ורוב הפעילים שאינם משתייכים לאל-מקדח נמצאים בשולי המחנה והשפעתם פחותה״, עוד הסביר כי ״החיבור של האיראנים ושל חיזבאללה אליו הוא חיבור מתבקש לאור מעמדו בקרב הפלסטינים בלבנון ולאור קשריו ביהודה ושומרון״.