בראיון מיוחד עם פרופ' אמציה ברעם, חוקר בכיר ומומחה לענייני ביטחון, הוא מתאר את השינויים במערך הלחימה של חיזבאללה מול צה"ל ואת הסכנות המתהוות בעקבותיהם. לדבריו, ישראל ניצבת בפני אתגר חדש מצד הארגון הלבנוני, שמנסה לשנות את כללי המשחק בזירה הצבאית.

"יש הבדל משמעותי בין חיזבאללה לצה"ל״, מציין פרופ' ברעם. "לצה"ל יש בנק מטרות שנאסף במשך שנים, לצד יכולת דיוק גבוהה מאוד. יכולת זו מאפשרת לחסל מפקדי שדה חשובים ולפגוע במטרות איכותיות צבאיות - בין אם מדובר ברוכב אופנוע שהוא מפקד גזרה או במחסן צבאי גדול מאוד של טילים וכטב"מים בבעלבכ בעומק לבנון״. 

לאחר המטח החריג בלבנון טוענים: "המלחמה הכוללת תפרוץ תוך שעות"

ברעם מסביר כי בעוד ישראל מסוגלת לתקוף במדויק מטרות בעלות חשיבות צבאית, חיזבאללה עומד בפני קושי אמיתי: "הם מבינים שישראל הסלימה את הפעילות הצבאית שלה ורוצים להסלים גם כן, אבל אין להם בנק מטרות. הם מעוניינים להפגיז מחנות צבאיים, אך לא רוצים לבזבז את החימוש המדויק ולבזבז את הטילים המדויקים שיש ברשותם".

לדבריו, חיזבאללה שומר את הנשק המדויק למלחמה מלאה ולא מעוניין להשתמש בו במצב הנוכחי, מה שמוביל לפגיעה מכוונת באזרחים: "השיגורים אתמול לקצרין היו בידיעה ברורה של חיזבאללה שהוא יפגע באזרחים. אחת הטקטיקות המדאיגות ביותר של חיזבאללה היא חיפוש מטרות גדולות שבהן סביר שחלק מהרקטות יפגעו ביישוב, גם אם מדובר באזרחים״, אומר ומסביר: "הם מחפשים מטרה גדולה, שחלק מהרקטות יפלו במטרה הזאת - גם אם היא אזרחית. לפגוע במכוון באזרחים - לא היה חלק מהמשוואה של חיזבאללה כנגדנו, היו הבנות בלתי כתובות בינינו שהם לא מנסים לפגוע באזרחים - עד שהן התפוגגו אתמול״. 

אמציה ברעם (צילום: שקד שדה)
אמציה ברעם (צילום: שקד שדה)

לדבריו, חיזבאללה מנסה ליצור משוואה חדשה: "חיזבאללה מנסה להעביר לנו את המסר שאם אנחנו פוגעים במטרות איכות צבאיות של ארגון הטרור, הם יפגעו במטרות אזרחיות. הם מעוניינים לפגוע ביישובים בינוניים קטנים או בקיבוצים ומושבים לא מפונים, אך עדיין לא בערים הצפוניות הגדולות כמו נהריה, צפת, טבריה או חיפה. אלה עדיין מחוץ לתחום מבחינת הפצצת עשרות רקטות כמו שראינו בקצרין״. 

פעילות חיזבאללה בקצרין חושפת את השינוי הדרמטי בתפיסת הלחימה של חיזבאללה, אשר אינו מבדיל יותר בין מטרות צבאיות למטרות אזרחיות. "ההבחנה אצלם בין מטרות צבאיות למטרות אזרחיות לא קיימת יותר״, מדגיש ברעם. "הם מנסים לגרום לישראל להפסיק לפגוע במטרות צבאיות איכותיות על ידי פגיעה באזרחים - רק שהם לא אומרים זאת מפורשות״. 

ברעם מסיים באמירה כי ישראל עומדת בפני דילמה קשה: האם להמשיך לפגוע במטרות איכות צבאיות ולהסתכן בפגיעה באזרחים, או להפסיק את התקיפות ולהימנע מההסלמה הנוספת. "לישראל יש התלבטות אמיתית אם להמשיך או להפסיק", מסכם ברעם. השינויים במערך הלחימה מול חיזבאללה מציבים את ישראל בפני אתגרים חדשים, בהם סוגיית ההתמודדות עם אויב המוכן לפגוע באזרחים כדי לשנות את כללי המשחק בשדה הקרב.