מכון המחקר "עלמא" פרסם היום (חמישי) כי בידיהם מסד נתונים המפרט את כמות אספקת הדלק שחיזבאללה סיפק בחלק מחודשי הלחימה לכפרים בדרום לבנון. "לאחרונה איתרנו את המסד, שמפרט על חודשי אפריל עד יולי, ובו התברר שחיזבאללה סיפק 484 אלף ליטרים ל-72 כפרים", נכתב. "מיותר לציין, כל הכפרים האלו הם שיעים מובהקים ומהווים חלק 'מהבייס השיעי' תומך חיזבאללה", כתבו.

בראש הרשימה נמצאים הכפרים בנת ג'בל, שנמצא כארבעה קילומטרים מקיבוץ יראון שבישראל, ואלחיאם - שנמצא כחמישה קילומטרים ממטולה הסמוכה. "חיזבאללה סיפק כמויות נוספות לכפרים נוספים, שאינם מופיעים בנתונים אצלנו", הזהירו במכון עלמא.

נלחם על חייו: כך נראה המעוז האחרון של חמאס במוקד ההברחות
 רגב על טקסי הזיכרון שיתקיימו בקיבוצים: "כמו שעושים טקס ישראלי-פלסטיני"

תקיפות בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפות בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לדבריהם על פי הנתונים שבידיהם ניתן לראות גם כי פעילות אספקת הדלק מתבצעת בכפרים הסמוכים מאוד לגבול עם ישראל כמו כפר כלא, עדייסה (סמוך למשגב עם), מארון א-ראס (סמוך לאביבים ויראון), יארון (סמוך ליראון, ברעם ודוב"ב) ועייתא א-שעב (סמוך לשתולה). אלו נמצאים בממוצע כקילומטר מהגבול - או פחות.

הכפר הסמוך למשגב עם, כ-300 מטרים זה מזה:

לפי הנתונים, ממוצע האספקה בכפרים אלה עומד על כ-6500 ליטר דלק לארבעת החודשים המוזכרים. אוכלוסייה שיעית רבה מאוד מהכפרים הללו נטשה. "ניתן להעריך, כי אספקת הדלק היא לא רק לצרכיה האזרחיים של האוכלוסייה שנותרה, אלא גם עבור הפעילות הצבאית של חזבאללה. הפלטפורמה האזרחית מאפשרת את הפעילות הצבאית", ציינו במכון.

תיעוד של הצפון מכטב"ם חיזבאללה (צילום :חיזבאללה)

באשר לאופן האספקה הסבירו במכון כי הדלק מסופק בדרך כלל באמצעות חברת הדלק "אל אמנה" השייכת לחיזבאללה, והוא מגיע ממשק הדלק העצמאי המנוהל על ידי ארגון הטרור. "זאת על חשבון משאבי האנרגיה הכלליים של המדינה הלבנונית", ציינו.

לדבריהם, הנתונים חושפים טפח מהמנגנון האזרחי העצמאי של חזבאללה, אשר מטרתו ל"תחזק" את הבייס השיעי התומך בו. הוא עושה זאת באמצעות מנגנונים אזרחיים עצמאיים ומתפקדים המקבילים למנגנוני המדינה הלבנונית - שאינם מתפקדים. "חזבאללה מנהל מדינה בתוך מדינה", צוין. המועצה המבצעת של חזבאללה אחראית על הניהול האזרחי לטובת הבייס השיעי. כך מייצר חזבאללה תלות. זוהי אחת הסיבות המרכזיות מדוע לא נשמעת ביקורת כנגד חזבאללה מצד הבייס השיעי בכלל ובמהלך המלחמה בפרט.