עיריית קריית שמונה פרסמה הלילה (שישי) הודעה לפיה "בשל פעילות צה"ל בלבנון - תושבי קריית שמונה שנשארו בעיר מתבקשים לשהות בתוך המרחבים המוגנים עד להודעה חדשה". הודעה דומה נשלחה ליישובים בגליל המערבי, שם ציינו כי זאת בהמשך להערכת מצב ובכפוף להנחיות פיקוד העורף ופיקוד צפון.

עוד נשלח בגליל המערבי חידוד הנחיות ליישובים המפונים, לפיהם יש לשהות בסמוך למרחבים המוגנים, לצמצם תנועה, להימנע מהתקהלויות ולשלוט בשערי היישוב. זאת לאחר שכ-100 רקטות שוגרו לעבר היישובים השונים בצפון הארץ. לאורך הערב, נרשמו מספר מטחים כבדים לעבר קרית שמונה. בית בעיר ספג פגיעה ישירה. מוקדם יותר, שוגרו כ-20 רקטות לעבר צפת. 

פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

כמו כן, שני טילי נ"ט נורו למושבה מטולה. יש פגיעה בתשתיות אך לא בבתים, ואין נפגעים בנפש. בעקבות שיגורי הרקטות הרבים, שריפות פרצו בברחבי יער ביריה ויער הבעל שם טוב. צוותי כיבוי נמצאים במקום ופועלים לכבות את השריפות. 

בעקבות שיגורי הרקטות: שריפות פרצו בצפון (צילום :עובדי ויערני קק״ל)

נפילה בצפון בכביש במועצה אזורית מרום הגליל (צילום: שלום ביטון סגן רבש''ץ אביבים)
נפילה בצפון בכביש במועצה אזורית מרום הגליל (צילום: שלום ביטון סגן רבש''ץ אביבים)

שורדת השבי נפגשה עם נתניהו, והטיחה: "לא קיבלנו תשובה למה צה"ל הזניח אותנו"
אחרי העדות: נועה ארגמני טוענת - "דברים הוצאו מהקשרם"

מדוברות קריית שמונה עדכנו כי שוגרו כ-40 רקטות לעבר העיר, וכי רוב השיגורים יורטו על ידי לוחמי כיפת ברזל. חלקם נפלו בשטחים פתוחים ברחבי העיר ושתי רקטות פגעו פגיעה ישירה בשני בתים, כשאחד מהם עלה באש ולוחמי האש השתלטו על השריפה. נזק גדול נגרם לשני הבתים שנפגעו, בנוסף לנזק כבד נגרם לרכוש ולתשתיות.

עוד צוין כי "לוחמי האש פעלו ופועלים לכיבוי שריפות שפרצו כתוצאה מנפילות ושברי יירוטים בשטחים פתוחים. שריפה נוספת פרצה סמוך לשכונת מגורים, אולם לוחמי האש הצליחו להשתלט על השריפה ולמנוע את מהאש להגיע לבתים. אין נפגעים בגוף, דווח על נפגעת חרדה".

זאת, לאחר שלפחות עשרה ממחבלי ארגון הטרור חיזבאללה חוסלו היום (שישי) בדרום לבנון. בתקיפה האחרונה חוסל מחבל מהאוויר באזור העיירה עתרון, בדרום לבנון - כך לפי מקורות לבנונים. לפני כן הותקף רכב בצור.

סעיד מחמוד דאיב, אחד ממחבלי חיזבאללה שחוסל (צילום: רשתות ערביות)
סעיד מחמוד דאיב, אחד ממחבלי חיזבאללה שחוסל (צילום: רשתות ערביות)

מספר אזעקות הופעלו בצפת וביישובים נוספים בצפון הארץ. מוקדם יותר היום חיזבאללה שיגר הבוקר רקטות והופעלו אזעקות באזור הגליל העליון. כלי תקשורת בלבנון דיווחו לאחר מכן על פגיעה ישירה בבסיס הבקרה האווירית (יב״א) שבפסגת הר מירון. בהמשך, אישרו בצה"ל את הדיווח ובחיל האוויר בודקים את מידת הנזק שנגרם לאחד המתקנים.

יירוטים מעל דלתון שבצפון במטח לצפת (צילום :אבי טופורוביץ')
שריפות בעין זיתים ליד צפת שבצפון לאחר המטח לצפת (צילום :רז בוסקילה)

התקיפה בלבנון  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
התקיפה בלבנון (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

מוקדם יותר, בסיוע של כוחות אוגדה 146, חיסל כלי טיס של חיל האוויר חוליית המחבלים במרחב טיר חרפה שתכננה לבצע שיגורים. לאחר החיסול זוהה שיגור שיצא ממרחב התקיפה, מה שהעיד על המצאות אמצעי לחימה ורקטות במקום. על פי דיווחים בלבנון, לפחות שבעה מחבלים חוסלו עד כה. בנוסף, צה"ל תקף בירי ארטילרי במרחב שבעא. 

היירוטים בצפון ליד צפת וראש פינה (צילום: עינת גביש)
היירוטים בצפון ליד צפת וראש פינה (צילום: עינת גביש)

תושבים באזורים רבים בצפון הונחו להישאר בסמוך למקומות ממוגנים. כמו כן, בהודעה שהופצה מטעם מועצה אזורית מרום הגליל, קראו לחקלאים שלא להגיע לאזורי החקלאות: "חקלאי היישובים עלמה, דלתון, כרם בן זמרה, מירון, ספסופה, אור הגנוז, בר יוחאי, קדיתא ופארק תעשיות דלתון  אין להמצא בשטחי חקלאות ו/או בשטחים פתוחים".

כמו כן, עקב התרעות פיקוד העורף, באחד היישובים במועצה האזורית מרום הגליל, הרב מסר למתפללים כי ״יש להתפזר בכמה מניינים
ובבית הכנסת המרכזי אנו נתפלל זריז, דהיינו תפילת מנחה, בלי שיר השירים ובלי לכו נרננה ובר יוחאי. ומיד קבלת שבת החל ממזמור לדוד וכו' ומיד ערבית".

היירוטים בצפון ליד צפת (צילום: דוב בער הכטמן)
היירוטים בצפון ליד צפת (צילום: דוב בער הכטמן)

הירי והטענה לפגיעה ישירה ביב״א מתרחשים לאחר שאמש תקף צה"ל מחסן אמצעי לחימה ששימש את חיזבאללה במרחב אל ג'בין שבדרום לבנון. כמו כן, מטוסי קרב ומסוקי קרב תקפו מבנים צבאיים של הארגון במרחבים עייתא א-שעב ומיס אל ג'בל.

זאת לא הפעם הראשונה מאז פרוץ מלחמת ״חרבות ברזל״ שחיזבאללה מנסה ואף פוגע במתקנים של יחידת הבקרה האווירית במירון. המתקן במירון מוגדר כמתקן אסטרטגי של ישראל. הוא נחשב לאחד המתקנים החשובים של חיל האוויר בשגרה ובחרום, למרות נסיונות הפגיעה במתקן הרגיש ישראל פועלת כמדיניות שלא לגבות מחיר על כך. היא גם לא גבתה מחיר בעקבות הפגיעה לפני חודשיים במתקן האסטרטגי ״טל שמים״ בצומת גולני.  בצה״ל אומרים כאמור כי זהותה פגיעה במרחב מירון ואומרים כי הם בודקים את מידת הפגיעה, אולם לטענת צה״ל פעילות יחידת הבקרה האווירית במירון נמשכת.