גורם ביטחוני פלסטיני בביירות טען בריאיון לערוץ אל-נאבה הכוויתי כי חיסולו של ח'ליל אל מקדאח, הפעיל בכוח קודס האיראני, אינו רק אירוע ביטחוני אלא מסר ברור מישראל על נכונותה לפעול נגד כל גורם שהיא רואה בו איום על ביטחונה הלאומי, גם אם מדובר בגורמים מחוץ לגבולות ישראל. 

הוא הסביר לעיתון ש"זוהי חציית כל הקווים האדומים, והמסר הזה נושא בתוכו מספר ממדים. הראשון הוא שהאישור שישראל לא רואה את המחנות הפלסטיניים בלבנון כמחוץ לתחום הפעולות הצבאיות שלה. השני הוא הגברת הלחץ על הכוחות הפלסטיניים בלבנון, שמטרתו לערער את יציבות המחנות ולזרוע מחלוקת בין הפלגים השונים. המצב מהווה איום לא רק על הפליטים הפלסטיניים אלא גם על היציבות הביטחונית בלבנון כולה".

מקורב לכוח הצבאי ולגדול המבריחים: מה עומד מאחורי המחוסל ממשמרות המהפכה?
כללי המשחק בלבנון השתנו: "הפעם הראשונה שבה חיסלו בכיר פת"ח"

 המקור ציין כי "אי אפשר להתעלם מהממד האזורי והבינלאומי של התפתחות צבאית כזו. ההתמקדות של ישראל במחנות הפלסטיניים בלבנון עלולה להוביל את האזור למלחמה כוללת, שכן הפלגים הפלסטיניים, כולל חיזבאללה, לא יעמדו מנגד מול ההתרחבות הזו".

תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

ח׳ליל הינו אחיו של מוניר אל מקדאח, תושב לבנון שפועל עבור חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראנים, וממשיך לנסות ולקדם פיגועים בימים אלה. השניים פועלים במשותף בשירות משמרות המהפכה האיראנים, ומעורבים בהכוונת פיגועים והעברת כספים ואמל"ח לתשתיות טרור ביהודה ושומרון.

במרץ 2024 נחשף אמל״ח אשר הוברח לשטחי יהודה ושומרון, והועבר לחוליות שגויסו והכוונו על ידי תשתית הטרור של ח׳ליל ומוניר אל מקדאח בלבנון. טל בארי, ראש מחלקת המחקר במכון ׳עלמא׳, מתאר כיצד פועל הכוח הצבאי של אל-מקדח: ״לאלמקדח יש כוח צבאי משלו ולמעשה הוא שולט באמצעות פעיליו ומשפחותיהם במרכז מחנה הפליטים והשפעתו על הנעשה בעין אלחלווה רבה מאוד". 

"כל שינוי המרחיק אותו מהנהגת המחנה יוביל לכישלון של תנועת הפת"ח, ורוב הפעילים שאינם משתייכים לאל-מקדח נמצאים בשולי המחנה והשפעתם פחותה״, עוד הסביר כי ״החיבור של האיראנים ושל חיזבאללה אליו הוא חיבור מתבקש לאור מעמדו בקרב הפלסטינים בלבנון ולאור קשריו ביהודה ושומרון״.