הפגיעה הבוקר (שישי) בהר מירון מסמנת עוד עליה במדרגת ההסלמה של חיזבאללה נגד ישראל, תוך הבנה מבחינתו שישראל מורתעת מפניו. טרם ברור מה קרה, והפגיעה נבחנת על ידי חיל האוויר. בצה"ל מדגישים שלמרות הפגיעה, המענה המבצעי לא נפגע, והוא נשמר באמצעות אמצעים אחרים שמופעלים.

אין ספק שהירי למירון הוא איתות של חיזבאללה לצה"ל - בארגון הטרור כועסים על הפגיעה במחסני התחמושת שהופצצו בשבוע האחרון ברחבי לבנון. הארגון פועל כל הזמן במשוואות, תוך יצרת מאזן אימה מול ישראל. בשל חוסר יצירתיות של הדרג המדיני והדרג הצבאי הבכיר בישראל, המדינה נגררה לתוך המשוואות של חיזבאללה. בכך, שוחקת ישראל את העליונות הצבאית האזורית שלה מול ארגון הטרור הפועל מתוך המדינה החלשה ביותר במזרח התיכון.

פגיעה ישירה בקצרין (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
פגיעה ישירה בקצרין (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)

נראה כי כרגע, חיזבאללה מנצל עד הקצה את מדיניות ממשלת ישראל באשר לעוצמת הלחימה בלבנון. כאמור, התקיפה של מירון בשני טילי נ"ט הוא אירוע חמור, ולא מדובר על מקרה הירי הראשון מאז פרוץ המלחמה. חיזבאללה גם פעל ופגע ב"טל שמים", אף הוא כמו בסיס מירון, מתקן אסטרטגי של ישראל. בכל המקרים, הדרג המדיני לא איפשר לצה"ל לפעול בעוצמה מול חיזבאללה, ולעלות את רף התגובה מול הפגיעה במתקנים האסטרטגיים.

כאמור, בימים האחרונים פועל חיזבאללה פועל באופן כזה שהוא מנצל את החולשה של הדרג המדיני הישראלי והיכולת שלו לקבל החלטות לנוכח המשא ומתן להפסקת אש, הלחץ האמריקאי, הלחץ הפנים קואליציוני, וכמובן החשש בישראל מהתגובות של איראן וחיזבאללה על חיסול הבכירים בטהרן ובביירות לפני שלושה שבועות.

הר מירון לאחר המטח לאזור (צילום: מועצה אזורית מרום הגליל)
הר מירון לאחר המטח לאזור (צילום: מועצה אזורית מרום הגליל)

לכן ארגון הטרור מרשה לעצמו לבצע ירי מסיבי יותר, רחוק יותר וכן לכוון ולפגוע גם בישובים אזרחיים מאוכלסים. הדוגמא הקשה ביותר היה ירי חמישים הרקטות לעבר העיר קצרין ברמת הגולן. נזכיר, כי ישראל לא הגיבה בעוצמה לירי הזה. התגובות הישראלית מתפרשת בצד השני כי "ישראל מורתעת".

פרשנות כזאת על פי עיני האויב שוחקת את יכולת ההרתעה של ישראל  במזרח התיכון,  בדגש אל מול ארגון חיזבאללה.

בצה"ל אומרים כי התגובות בלבנון מבוצעות על פי מטרות המלחמה שקבע הדרג המדיני. בצה״ל מדגישים כי הדרג המדיני הוא זה שמאשר את התגובות בלבנון. אך לפי שעה, לא ברור מה מדיניות הישראלית בזירות השונות. לא ברור לאן ישראל חותרת באשר לסיום הלחימה בעזה ובאשר לצפון. וכל עוד שישראל תימצא בעמדת התלבטות חיזבאללה ירשה לעצמו לעלות במדרגות ההסלמה.