בצל המלחמה המתארכת החליטו בחיל הרפואה לשנות את בניין הכוח הרפואי. בצה״ל הכשירו מספר שיא של 63 פרמדיקים, כולם חיילים בסדיר. הם יוצבו בכל יחידות השדה הסדירות של צה״ל בדגש על הכוחות המתמרנים. ההחלטה באה במטרה לצמצם את העומס על הפרמדיקים במילואים.

חיל הרפואה הציג עד עתה במלחמה יכולות מבצעיות שהדהימו את כלל מערכי הרפואה בצבאות העולם המערבי. כראייה, הגיעו לישראל משלחות מכלל חילות הרפואה של ברית נאט״ו וכן מספר משלחות רפואה גדולות מחילות הרפואה של צבאות ארצות הברית וגרמניה.

הותר לפרסום: רס״ל (מיל׳) אביתר עטואר ז"ל נפל בקרב במרכז רצועת עזה  
צה"ל פרסם הודעת פינוי לאזור שממנו בוצע הירי לשדרות

הכשרת פרמדיקים בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
הכשרת פרמדיקים בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)


צה״ל שינה את תפיסת הטיפול בפצועים בשדה הקרב: ראשית הוא הצמיד חוליה רפואית של חובשים קרביים ובראשם מטפל בכיר שהוא רופא או פרמדיק. שנית צה״ל הכניס פרוטוקול מתן נוזלים, הכולל מתן עירוי דם  ופלזמה יבשה כבר בשדה הקרב, על ידי צוותי הרפואה הראשונים שבאים במגע עם הפצוע. צה״ל הוא הצבא היחיד בעולם שנותן טיפול שכזה בשדה הקרב. הנוהל החל כניסוי באוגדת איו״ש ובמלחמה הפך לחלק מפרוטוקול הטיפול בכל המערך החיילי במלחמה בחזית עזה ובחזית הצפון. 

השינוי הנוסף שבוצע בהיקף גדול לראשונה במלחמה הוא בשיטת פינוי הפצועים. צה״ל קיצר באופן משמעותי את זמן הפינוי, תוך שהוא מבטל דרגי טיפול כמו התאג"ד ומפעיל מערכי פינוי רכובים על בסיס יחידות פינוי מהירות כמו פלוגות רפואה קדמיות. כוחות אלה נכנסים מיד לאזורי לחימה ומפנים פצועים לאחור באמצעות כלי רכב מהירים, זאת בנוסף למערך הפינוי של יחידת 669 של חיל האוויר.

״אין פצוע שהיה בר הצלה וחיו לא ניצלו״ אומר סרן גידי חולי, מפקד קורס פרמדיקים של צה״ל. 

פינוי פצועים על ידי לוחמי יחידה 669 (צילום: דובר צה''ל)
פינוי פצועים על ידי לוחמי יחידה 669 (צילום: דובר צה''ל)


קורס הפרמדיקים של צה״ל הוא הקורס הארוך בחיל הרפואה. בזמני שגרה מסלול ההכשרה נמשך מעל שנה ושלושה חודשים. בשל המלחמה והצורך בעוד פרמדיקים ביחידות הלוחמות, דחסו בצה״ל את הקורס וקיצרו אותו לשנה וחודשיים, כאשר חלק לא קטן מהחניכים נדרשו לחזור ליחידות שלהם ולהשתתף בלחימה בעוטף ואחר כך בתמרון בעזה. גם חלק מסגל הפיקוד של הקורס נדרש ללחימה בעזה ובצפון. חניכי הקורס נדרשו להאריך בכל יום את שעות הלימוד והתרגול כדי לעמוד בהספק חומר הלימוד אל מול קיצור זמן הקורס.

בצה״ל אומרים כי הקורס, שהסתיים השבוע במסדר הענקת כותפות ״פרמדיק״ ברחבת המסדרים של בה״ד 10, מהווה חיזוק משמעותי למערך הרפואה של צה״ל. 

הכשרת פרמדיקים בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
הכשרת פרמדיקים בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)


״הפרמדיקים הם חלק מהכוח הלוחם, המתמרן. הגדלת המערך בעשרות פרמדיקים סדירים בתוך היחידות הלוחמות מהווה חיזוק משמעותי לכל יחידה. הלוחמים והמפקדים מבינים כי הפרמדיקים, כמו החובשים הקרביים, הם חלק בלתי נפרד מהרכב הכוח הלוחם. הנוכחות של מטפל רפואי בכיר מחזק את חוסנו של כל לוחם בצוות לחימה״ אומרים בחיל הרפואה.