הלחימה הארוכה בעזה ובצפון נותנת את אותותיה על המערכים בצה״ל. ביחידות שונות בצה״ל החלו לנהל "כלכלת חלקי חילוף", וביחידות מדווחים על השמשה בסיסית של טנקים וכלי רכב קרבי משוריין (רק"מ). בלא מעט יחידות מדווחים חיילים על מחסור בסיסי של מדי ב׳, וחיילים נדרשים לנוע עם מדים קרועים בשל המחסור.

בצה״ל אומרים כי רמת כשירות הרק״מ והטנקים עומדת על 85 אחוז ביחידות המתמרנות ו-90 אחוז במערך הלוחם לתמרון בצפון. עוד אומרים בצה״ל כי אין מחסור במדים ללוחמים, ואם קיים כזה, מדובר בבעיה נקודתית באותן יחידות.

פרסום ראשון: בצה״ל טענו שיש להם מחסור בטנקים - עכשיו נחשפת האמת | אלו המספרים

באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה פועלים כבר עשרה חודשים בניהול הכשירות הלוגיסטית של היחידות. מדובר במאמץ שמעולם לא נעשה בצה״ל בשל אורך זמן הלחימה.  בצה״ל מציינים כי אכן באט״ל מנהלים "כלכלת מלחמה" הכוללת תיעדוף חלקי חילוף.

למרות שבצה״ל טוענים כי אין מחסור במדי ב׳, כבר כמה חודשים שחיילים, במיוחד במערך ההכשרות, מדווחים על מחסור חמור בהספקה של מדי ב׳. באגף הלוגיסטיקה של צה״ל דיווחו כי אין מחסור, אולם בפועל עדויות החיילים מספרות סיפור אחר.

משוריינים ישראליים (צילום: ענת חרמוני, פלאש 90)
משוריינים ישראליים (צילום: ענת חרמוני, פלאש 90)

העובדה כי החיילים נמצאים בלחימה וסבבי היציאות ארוכים גורמת לכך שחיילים רבים מוצאים את עצמם ללא יכולת להחליף מדים. ישנם מקרים בהם חיילים נדרשים ללכת עם מדי ב׳ קרועים משום שיש מחסור ביחידות בהספקת המדים.

בימים האחרונים חלק מהכלים סובלים מתקלות טכניות. לוחמים בחטיבת מילואים בדרום העוטף מספרים: "הכלים כבר שחוקים. אנשי החימוש עובדים סביב השעון, הם לא מצליחים להגיע לכל התקלות בכלים. כל הזמן יוצאים כלים לתיקון, אך מרביתם לא במצב טוב".

הורים לחיילים שנלחמים בחאן יונס מספרים: "הכניסו אותם להילחם בתוך נמרה תקולה שהמזגן בה לא עובד. מזגן בכלי כזה הוא חיוני לביטחון הלוחמים שנדרשים לנוע עם מדפים סגורים". אם של אחד הלוחמים אמרה: "הם נצלים. צה״ל מטגן אותם בתוך הכלים".

משוריינים של צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
משוריינים של צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל מנהלים בשבועות האחרונים "כלכלת חלקי חילוף".  מנועים משופצים מועברים ליחידות מתמרנות בעזה או כאלה שידרשו לתמרן בצפון. צה״ל פועל לבצע טיפולים חיוניים לכלים ביחידות המתמרנות בעזה. צה״ל הוריד את הגבלת הקילומטרים לכלי הרק״מ.

במקביל, צה״ל לא מוציא משימוש כלים ישנים, אלא מנסה לשפץ אותם כדי להגדיל את סד״ק הכוחות ולהתאימו לרמת המשימות והאיומים שמולם עשוי להידרש בקרוב. גורמים בצה״ל אומרים כי הפסקת אש בעזה עשויה לסייע לצה״ל להעלות את רמת הכשירות של הכלים השונים. הדבר יאפשר לבצע טיפולים הכרחיים בכלים שנפגעו או נשחקו בשל הלחימה הארוכה.

מדובר צה"ל נמסר כי "טענות הכתב בנוגע לפערים בציוד ובחלקי החילוף אינן מוכרות. באם יועברו מקרים פרטניים הם יבדקו ויטופלו בהתאם. טרם כניסה לתמרון, כלל כלי הרק״ם עוברים הגברת כשירות ובדיקה על ידי אנשי מקצוע, כעת כשירות הרק"ם עומדת על 90% בכלל הגזרות. באוגדה 98 כשירות הרק"ם עומדת על 86%. במהלך התמרון, מתרחשות תקלות בכלים בשטח לאור עצימות הלחימה וקיים מענה צמוד על ידי בעלי מקצוע. במידה ולא ניתן לתקן את הכלים במרחב הלחימה הם מוצאים מהרצועה להמשך תיקון. כלים שאינם כשירים לא נכנסים לפעילות בתמרון".

"גם לאחר עשרה חודשים של תמרון ברצועת עזה, מערך הטכנולוגיה והאחזקה מספק מענה מלא לשמירה על כשירות הכלים, זאת במקביל לאחזקת מלאים בהתאם להתפתחות המערכה ובמוכנות לגזרות נוספות. באשר לאספקת מדי ב', מתחילת המלחמה סופקו ליחידות בצה"ל כ-400 אלף סטים של בגדי עבודה חדשים, בנוסף להחלפות של מאות אלפי סטים נוספים במהלך ריענונים לוגיסטיים ולמאות אלפי זוגות מדים שקיימים ביחידות: כ-4 זוגות מדים לכל חייל חובה ו-3 זוגות מדים לכל איש מילואים בימ״ח".