דובר צה"ל, דניאל הגרי, הודיע הבוקר כי צה"ל פתח במתקפת מנע בלבנון לאחר שזוהתה היערכות של חיזבאללה לשיגור טילים ורקטות לעבר מדינת ישראל. מאות מטוסי קרב של חיל האוויר מבצעים תקיפות על מערכי הנ״מ של חיזבאללה ועל מערכי הטילים ארוכי הטווח של חיזבאללה. בתגובה פתח חיזבאללה שמתקפה בה, לטענתו, נורו 320 רקטות וכטב"מים לעבר הגליל והגולן, במסגרתו הייתה פגיעה ישירה בבית בעכו ואדם אחד נפצע קל מרסיסים.

לאחר מתקפת המנע שנפתחה לפנות בוקר (ראשון) בלבנון, צה"ל ממשיך בשעות הבוקר המאוחרות בגל תקיפות מאסיבי בלבנון, כך לפי רשתות התקשורת הערביות. לפי סוכנות הידיעות הלבנונית, ישראל תוקפת בכ-40 מוקדים בדרום לבנון, רובן כיוונו לשטחים פתוחים ולמחסני אמל"ח של חיזבאללה. בין היתר דווח כי צה"ל תוקף בעיירה נקורה, בעין טנטה עקריה, בפאתי ואדי זיבקין, במרקבה ובמייס אל-ג'בל. 

דיווח ראשוני על סיכול ממוקד במכונית בכיאם שבדרום לבנון. לפי משרד הבריאות הלבנוני, דווח כי בתקיפה באל-טירי ואל-כיאם ישנם שלושה מחוסלים. דובר צה"ל דיווח לסקיי ניוז ערביה כי יותר מ-500 אנשי חיזבאללה חוסלו בלבנון מאז אוקטובר האחרון.

מתקפת הענק של חיזבאללה שסוכלה: אלו האתרים הצבאיים שהיו על הכוונת  
עוזי רבי מזהיר: חיזבאללה נכנס לשלב חדש מול איראן | כל הפרטים

תקיפות בדרום לבנון (צילום :רשתות ערביות)

מדובר צה"ל נמסר בשעות הצהריים כי צה"ל תקף להסרת איומים משגרים של ארגון הטרור חיזבאללה במספר מרחבים בדרום לבנון. כוחות אוגדה 91 זיהו חוליית מחבלים פועלים במרחב אל-חיאם שבדרום לבנון, ובסגירת מעגל מהירה כלי טיס של חיל האוויר תקף את המחבלים.

כזכור, על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", חיזבאללה תכנן לשגר הלילה באזור השעה 5:00 טילים לעבר תל אביב, ומתקפת המנע הישראלית סיכלה את התוכנית. המתקפה הייתה אמורה לכלול כ-6,000 טילים. בישראל מעריכים כי חיזבאללה התכוון לבצע שיגורים לעבר מתחם גלילות.

תקיפות צה"ל בדרום לבנון (צילום :דובר צה"ל)

חיזבאללה פרסם מודעה שבה טען כי השלב הראשון בתגובה על  חיסולו של פואד שוכר בלבנון "הושלם בהצלחה". ארגון הטרור טען כי מהבוקר שיגר יותר מ-320 טילים ורקטות לישראל. בהמשך מסר הארגון כי טענות ישראל על הצלחת המתקפה הן "ריקות", וכי נסראללה ינאם בהמשך היום ויתייחס לאירועים.

לאורך הבוקר נמשכות תקיפות צה"ל בלבנון. אדם אחד נהרג בתקיפה ממוקדת לעבר מכונית.

תקיפה בלבנון (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנהלים את האירוע בבור בקריה. שר הביטחון הכריז על מצב מיוחד בעורף. כל הרשויות המקומיות בישראל נכנסו לכוננות הגבוהה ביותר כולל פתיחת מרכזי שליטה ומקלטים ציבוריים. הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס בשעה 7:00 בקריה.

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, בקריה בתל אביב: ״לפנות בוקר אנחנו זיהינו היערכות של חיזבאללה לתקוף את ישראל. בעצה אחת עם שר הביטחון והרמטכ״ל, הנחינו את צה״ל לפעול באופן יזום להסיר את האיום. צה״ל פועל מאז בעוצמה לסכל את האיומים. הוא חיסל אלפי רקטות שכוונו לצפון הארץ, הוא מסכל גם איומים רבים אחרים ופועל בעוצמה גדולה - הן בהגנה והן בהתקפה. אני מבקש מכם, אזרחי ישראל, להישמע להנחיות פיקוד העורף. אנחנו נחושים לעשות הכל כדי להגן על המדינה שלנו, להחזיר את תושבי הצפון בביטחה לבתיהם ולהמשיך לקיים כלל פשוט: מי שפוגע בנו - אנחנו פוגעים בו״.

נתניהו וגלנט בבור (צילום: מעיין טואף, לע''מ)
נתניהו וגלנט בבור (צילום: מעיין טואף, לע''מ)

במקביל מתבצע ירי נרחב של חיזבאללה לעבר הגליל המערבי, אזור מירון וקצרין. חיזבאללה פרסם בהודעה רשמית: "החלה תגובתנו על חיסולו של רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר".

בצה״ל אומרים, "אנחנו בתקופה האחרונה במוכנות בעקבות החיסולים. במסגרת זאת היינו דרוכים והפעלנו מערכי איסוף. לתוך הלילה זיהינו תנועה של תנועות לאתרי שיגורים. חיל האוויר יודע להזניק מטוסים. בפעולה להסרת איום אנחנו תוקפים מספר מוקדים. אנחנו יכולים לפגוש איומים כמו ירי רקטות וכטב"מים".

עוד צוין כי "כל קו הצפון נדרש לשהות ליד מרחבים מוגנים וכל האישורים להתכנסויות ופעילות בצפון מבוטלות. זיהינו שינוי מערך הרקטות והכטב"מים ותקפנו. אנחנו עוקבים אחרי מערכים אחרים. בנינו חבילה התקפית להסרת איום". 

"איבד המון חברים - עכשיו הוא איתם": משפחתו וחבריו של אביתר עטואר נפרדים
מטען רב עוצמה הוחבא מאחורי חומה: כל מה שניתן לספר על האסון ברצועה

דובר צה"ל אמר בהצהרה: "אזרחים יקרים, לפני זמן קצר זיהינו היערכות של חיזבאללה לשיגור טילים ורקטות לעבר מדינת ישראל. בעקבות כך, אנחנו תוקפים באופן יזום להסרת האיום על אזרחי מדינת ישראל. מטוסי חיל האוויר תוקפים כעת מטרות טרור בלבנון מהן אנחנו מזהים שחיזבאללה נערך לשגר איומים לשטחנו. בטווח הזמן הקרוב חיזבאללה ישגר רקטות, וייתכן גם טילים וכלי טיס בלתי מאויישים, לעבר שטח מדינת ישראל". 

בהמשך עדכן הגרי בהנחיות פיקוד העורף המעודכנות, ואמר כי ניתן לקיים פעילות חינוכית ולצאת למקומות העבודה במקום בו ניתן להגיע למרחב מוגן בזמן התרעה.

תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
תקיפה בלבנון (צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)

עוד הוסיף, "מערך ההתרעה של פיקוד העורף יודע לספק התרעה בזמן אמת באזור בו נשקפת סכנה. ההגנה לא הרמטית, ועל כן יש להקפיד להישמע להנחיות פיקוד העורף. ייתכן ותשמעו פיצוצים, מקורם ביירוטים או בנפילות. תמשיכו לנהוג באחריות ובקור רוח, כפי שעשיתם עד כה ותקפידו לפעול על פי הנחיות פיקוד העורף. תתעדכנו בהנחיות בעמודים הרשמיים של דובר צה״ל ופיקוד העורף".

"בשעה זו כוחות צה״ל מזהים, מיירטים ותוקפים בכל מקום בו נידרש על מנת להסיר איומים ולפגוע בחיזבאללה. אנחנו מזהירים את האזרחים הלבנוניים הנמצאים בדרום לבנון - אנחנו מזהים שחיזבאללה נערך כעת לירות באופן נרחב לשטח ישראל בסמוך לביתכם. אתם נמצאים בסכנה. אנחנו תוקפים ומסירים איומים של חיזבאללה. כל מי שנמצא בסמוך למרחבים בהם חיזבאללה פועל, נדרש להתרחק מהם מיד, על מנת להגן על עצמו ועל משפחתו", סיכם.

מועצה אזורית גולן הודיעה: "בהתאם להערכת מצב שמתקיימת ברגעים אלו להלן הנחיות המידיות לכלל ישובי הגולן: יש לשהות בסמוך למרחבים מוגנים ולהשמע להנחיות פיקוד העורף. יש לצמצם תנועות במרחב היישוב. יש להמנע מהתקהלויות. חקלאיים אין לצאת לשטחים. יש להמעיט תנועות בכבישים במרחב הישובים. מתבקשים להקפיד ולהשמע להנחיות פיקוד העורף. הנחיות אלו תקפות מרגע זה ועד הודעה חדשה".

במועצה אזורית הגליל העליון אמרו כי "לאור הערכות מצב של פיקוד צפון ופיקוד העורף מתבקשים תושבי כל הישובים במועצה לצמצם תנועה בישובים, להימנע מהתקהלויות ולשהות בקרבת מרחבים מוגנים. נקודות ביקורת של הצבא נפרסו בכבישים ברחבי האזור ויש להימנע ככל הניתן מתנועה שלא לצורך. כמו כן - מבוטלות כל פעילויות החינוך והחקלאות במרחב".

מתקפת המנע בלבנון (צילום: רויטרס)
מתקפת המנע בלבנון (צילום: רויטרס)

גם עיריית חיפה מגבירה היערכות והמקלטים הציבוריים ברחבי חיפה נפתחו: "לאור הודעת דובר צה"ל וההסלמה בצפון, החליט ראש העיר יונה יהב לכנס את הנהלת העירייה במנ"מ (מרכז ניהול המשברים) ולעבות את החבלים בכוח אדם מקסימלי".

ברשות שדות התעופה הודיעו על דחיית ההמראות: "בשל המצב הביטחוני ידחו המראות הבוקר מנתב"ג, ולא ימריאו בשעות הקרובות. טיסות בדרך לנתב"ג יופנו לנחיתה בשדות תעופה חלופיים באזור. מומלץ לציבור הנוסעים להתעדכן מול חברות התעופה השונות בשינויים בלוחות הזמנים".

כמו כן, דובר מד"א זכי הלר הודיע כי "בעקבות המצב הבטחוני ולאחר הערכת מצב שקיים הלילה מנכ"ל מד"א אלי בין, מגן דוד אדום העלה את הכוננות ונמצא בכוננות שיא בכל רחבי הארץ".