צה"ל פתח הבוקר (ראשון) במתקפת מנע בלבנון לאחר שזוהתה היערכות של חיזבאללה לשיגור טילים ורקטות לעבר מדינת ישראל. בתגובה פתח חיזבאללה במתקפה במסגרתה לטענת הארגון נורו 320 רקטות וכטב"מים לעבר הגליל והגולן, וכן נרשמה פגיעה ישירה בבית בעכו ואדם אחד נפצע קל מרסיסים. משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר, התייחס לדברים בשיחה עם ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM.

"צה"ל סוף סוף יזם ופגע במטרות של חיזבאללה השכם בבוקר. אנו ראשי הרשויות הרלוונטיות קיבלנו הודעה מהגורמים הבכירים בצה"ל על ההיערכות והמוכנות, והיציאה למתקפה מבעוד מועד. קיבלנו את המידע והמוכנות של צה"ל למתקפה כמה דקות לפני", סיפר בפתח השיחה. "לא היינו שותפים להערכת המצב בפיקוד צפון. קיבלנו הוראה להיות מוכנים, וכך עשינו. בשעה 05:00 בבוקר קיימתי הערכת מצב עם כל מנהלי המכלולים שלי והוצאנו הודעות מסודרות לכל יישובי קו העימות. דקות לאחר מכן החלו להתעופף לעבר היישובים שלנו רקטות וכטב"מים". 

בצל המתקפה בצפון: זה הזמן לשרטט את מפת האיומים מחדש | אבי אשכנזי
ניר דבורי לא מיישר קו עם הגרי: "תסביר את הסתירה הזו" | צפו

"לילד הזה פיללנו, אנחנו נמצאים 11 חודשים במצב מורט עצבים, במצב שאנחנו מחכים מתי חיזבאללה יתקוף אותנו ואיך, ואני חושב שזה מצב בלתי נסבל לכל בן אנוש, בטח למי שנמצא בסיטואציה הזו פה ביישובים שלנו. ושלא נדבר על התושבים שלנו שעקורים ופזורים בכל רחבי הארץ", הוסיף דוידוביץ'.

"אני לא יודע אם להגדיר את זה כראשיתו של פתרון, אך זו ראשיתה של מתקפה יזומה של צה"ל, דבר שאני וכל ראשי הרשויות ייחלנו לו", המשיך. "את המצב הזה חייבים פשוט לגדוע, אי אפשר להמשיך בקונסטלציה הזו שאנחנו כל הזמן מותקפים ומגיבים. ל-24 שעות הקרובות אנחנו בכוננות מתמדת, כל המקלטים פתוחים, כל החמ"לים ביישובים פתוחים. אם תהיינה התפתחויות אחרות שתהיה צפירת הרגעה מפיקוד העורף, בהתאם לכך נתנהל. אנחנו מתוחים, מוכנים, ומכינים את עצמנו לכל אירוע שיכול להתרחש. מבחינתנו במועצה אזורית מטה אשר כלל היישובים מוכנים לכל אירוע".

הרמטכ"ל בעת מתקפת המנע בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

"לא הבנו שזו פעולה מוגבלת, אנחנו כן מבינים שכרגע בשלב הזה מי שצריך להיות בכוננות ספיגה זה דווקא יישובי קו העימות עד 9 ק"מ, אך ראינו שיש ירי לכיוון עכו וזה מכניס את היישובים בעורף הדרומי יותר לכוננות ספיגה", ציין. "אנחנו לא יודעים אם זה מוגבל או לא מוגבל. האינטרס שלנו - שתהיה אסקלציה. מבחינתי שיעופו כמה טילים שצריכים לעוטף ובלבד שנדע לגדוע את ידיו של נסראללה וחבר מרעיו, שהם יהיו בבונקרים ויתגוננו ולא התושבים שלנו. ילדים עושים את צרכיהם במיטה, לא ישנים, פשוט משבר נפשי מתמשך, חייבים לסיים עם הסאגה הזו".

"הסרת איום על המרכז - כן, ועלינו לא"

בתוך כך ארגון לובי 1701, המייצג אלפי תושבי הצפון, מסר בתגובה: "הבוקר גילינו את האמת העירומה: מתקפת מנע והסרת איום על תושבי המרכז - כן. המשך מתקפת מנע והסרת איום על תושבי הצפון - לא. זו משוואה פחדנית ופיגוע ברעיון הציוני, שנוצרה על ידי הממשלה והופכת אותנו רשמית לאזרחים סוג ב. זו שעת המבחן הגדולה ביותר של המדינה. תושבי הצפון כעת תחת מטח של מאות רקטות שואלים שאלה פשוטה: מדוע לא ממשיכים את היוזמה ומסירים גם את האיום על תושבי הצפון, שסופגים אלפי טילים כבר עשרה חודשים?!".

ראש המועצה האזורית הגליל העליון גיורא זלץ מסר כי "אנחנו ערוכים ומוכנים לשעות וגם לימים אם נצטרך. אני מקווה ומבקש שבסיומו של הארוע הצבאי נהיה במציאות ביטחונית אחרת ושונה, כך שמאה אלף התושבים המפונים מהצפון יוכלו לחזור הביתה, ומאתיים אלף התושבים שחיים פה יוכלו לחזור לחיים שלהם. ממשלת ישראל, קחו את ההזדמנות תחזירו לנו את הביטחון".

מתקפת המנע בלבנון (צילום: רויטרס)
מתקפת המנע בלבנון (צילום: רויטרס)

אורי קלנר, ראש המועצה האזורית גולן, אמר כי "כל פעילות יזומה והתקפית להחזרת ההרתעה בצפון מקבלת מאיתנו ברמת הגולן גב חזק ועורף חזק.  החל מלפנות בוקר אני מקיים הערכות מצב ואנחנו מעדכנים את התושבים בהנחיות המתעדכנות. קהילת הגולן חזקה וערוכה. יש למדינת ישראל את היכולת, יש לה צבא חזק ועם חזק. אל תעצרו אל תפקירו את הצפון תחזירו את ההרתעה והבטחון.

מאות תושבי הצפון המיוצגים על ידי מטה ״נלחמים על הצפון״ קראו הבוקר לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט שמנהלים את התגובה למתקפה מהבור בקריה: "כבר עשרה חודשים שאנחנו סובלים מעשרות ומאות מטחים כמעט מדי יום. עד עכשיו כמעט ללא תגובה משמעותית, מלבד חיסולים ממוקדים ומתקפות שלא ייצרו הרתעה".

״הפעם אל תוותרו. הקו האדום נחצה כבר מזמן והפעם ישראל צריכה להשיב למתקפה ולא לוותר. לכתוש את חיזבאללה עד הליטני, להישאר עם רצועת ביטחון בתוך שטח לבנון, ולהישאר עם ניצחון לטווח הרחוק. אנחנו מחזקים את חיילי צה״ל וכוחות הביטחון, ואת ידי ממשלת ישראל בכל תגובה שתהיה משמעותית״.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm