יותר מ־320 רקטות שיגר הבוקר (ראשון) חיזבאללה אל עבר יישובי הצפון וקו העימות, זאת כחלק מתגובה על חיסולו של רמטכ"ל ארגון הטרור פואד שוכר לפני קצת יותר מחודש. לפנות בוקר ביצעה ישראל תקיפת מנע בלבנון, ביחס לכוונות חיזבאללה לירות לעבר תל אביב.

אמרו. בצעד תקדימי וחריף, ראשי הרשויות בגבול הצפון – משה דוידוביץ, דוד אזולאי וגיורא זלץ – הודיעו על הפסקת כל התקשורת עם כלל גורמי הממשלה. "החל מעכשיו אנחנו מפסיקים את התקשורת עם כלל גורמי הממשלה עד לפתרון מלא ושלם לתושבי וילדי הגבול הצפוני״, מסרו השלושה בהצהרה חריפה שפורסמה היום.

מלחמה על הסף: לאן מועדות פני העימות בין ישראל לחיזבאללה? | פרשנות  
הטילים לתל אביב כבר היו מוכנים: מתקפת הענק של חיזבאללה שסוכלה

מטולה חרבות ברזל (צילום: יוסי אלוני)
מטולה חרבות ברזל (צילום: יוסי אלוני)

הדרישה העיקרית של ראשי הרשויות כוללת הבטחת ביטחון מלא להחזרת המפונים מבתיהם, הבטחת שלומם של כלל התושבים, וכן אישור תוכנית כלכלית מקיפה לשיקום הצפון. "מבצע שלום תל אביב שהתקיים הבוקר, מבלי להביא אחת ולתמיד פתרון בטחוני אמיתי לתושבי הצפון, הינו שיא של ניתוק השלטון בישראל ממאות אלפי אזרחים״, אמרו. 

לדברי השלושה, הממשלה הזניחה את תושבי הצפון במשך עשרה חודשים וחצי, וכעת הגיעו למסקנה שאין טעם להמשיך בתקשורת מול גורמים שאינם רואים את מצוקת התושבים. "ראש הממשלה, שרים, חברי קואליציה, פקידי ממשלה וכל עובדי הממשלה באשר הם - אנחנו לא מעניינים אתכם כבר עשרה חודשים וחצי, מעתה אתם לא מעניינים אותנו. אל תתקשרו, אל תבואו, אל תשלחו הודעות, הסתדרנו לבד עד כה, נסתדר לבד גם מעתה״, סיכמו ראשי הרשויות בהחלטיות.

ההודעה הדרמטית מגיעה על רקע התסכול הגובר של תושבי הצפון מהמצב הביטחוני והכלכלי המתדרדר, ואי-ההיענות מצד הממשלה לדרישותיהם החוזרות ונשנות לשינוי.

מוקדם יותר, שוחח אזולאי, עם ינון מגל וברק סרי ברדיו 103fm וזעק נוכח המצב הקשה בצפון. בפתח דבריו ב-103fm אמר אזולאי: "כל שרי הקבינט, פעם אחר פעם, מקבלים החלטות מאוד משמעותיות - להסמיך את ראש הממשלה ושר הביטחון לקבל את ההחלטה לא לקבל החלטות. יש לי שם חדש למבצע - מבצע שלום תל אביב. הדם שלנו שונה מדמם של תושבי המרכז. במטולה אין תושבים. 11 חודשים אנחנו חוטפים, מעל 40% מבתי התושבים נפגעו. את אותן התקפות אנחנו מקלים, רק היום היה פי ארבע, הצלנו את תל אביב, חטפנו פי ארבע בצפון".

עוד אמר אזולאי: "כל הזמן אנחנו ככה, עוד ועוד טילים. כל מה שעובר מדרום לצפון ולהפך עובר מעל מטולה, אנחנו מגרש המשחקים. רוב היירוטים מעלינו. יש פה חבל ארץ שלם שמדינת ישראל החליטה לוותר עליו בלי החלטת כנסת, לדעתי זה בניגוד לחוק והעיומש"ית צריכה לבדוק את זה".

הוא הוסיף: "אין פה חקלאות, תיירות, אנחנו צריכים לפתוח שנת לימודים בעורף, אין פה שום דבר חיי. יש פה חילי צה"ל ששומרים על הרצועה, ויתרנו על חבל ארץ. שממשלת ישראל תחליט החלטה יותר משמעותית, שתוותר על השטח הזה כמו על ימית". 

עוד ביחס למשוואה השונה שמזהים בצפון ביחס לתגובות צה"ל לתקיפות במרכז מול תקיפות בצפון הדגיש אזולאי: "כטב"מ של החות'ים על תל אביב - 1800 ק"מ הגענו. איפה החות'ים נעלמו? הצד השני מבין כוח, רק שנשמיד את שדה התעופה של ביירות ותחנות הכוח של לבנון נתחיל לראות שינוי".

שריפה בצפון  (צילום: עובדי ויערני קק״ל)
שריפה בצפון (צילום: עובדי ויערני קק״ל)

בסיום דבריו אמר: "הוכשטיין מבזבז לנו דלק מטוסים, זה פשוט בזבוז זמן, כל יום שהוא מטייל ומנסה לעשות הסכם הוא לא רלוונטי. ההסכם יהיה רק אחרי שנתקוף בעוצמות מטורפות. תנו לצה"ל לעשות את זה, אני קורא לראש הממשלה - תקבל את ההחלטה הנכונה, תעתיק את הכובד בצפון ולדעתי זה גם יפתור את הסיפור בדרום". 


סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm