מלחמת חרבות ברזל: יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, ממשיך לחמוק מידי ישראל למרות מאמצים נרחבים ללכידתו. בעיתון 'הניו יורק טיימס' פרסמו היום (ראשון) תחקיר מקיף ובו חשפו דיווחים שונים המכילים את השיטות שננקטות ללכידתו.

בינואר, גורמים ישראלים ואמריקאים האמינו שהם קרובים ללכידתו. לוחמי צה"ל פשטו על מתחם מנהרות מתוחכם בדרום הרצועה ב-31 בינואר, בהתבסס על מודיעין שסינוואר מסתתר שם. הסתבר שהוא אכן היה במקום, אך עזב את הבונקר מתחת לחאן יונס ימים ספורים קודם לכן, והשאיר אחריו מסמכים וכמות מזומנים גדולה בשווי מיליון דולר.

ניר דבורי מתפוצץ על הגרי: "תסביר את הסתירה הזו" | צפו
עוזי רבי מזהיר: חיזבאללה נכנס לשלב חדש מול איראן | כל הפרטים

מאז טבח ה-7 באוקטובר, סינוואר הפך לרוח רפאים: לא מופיע בציבור, כמעט ולא משחרר הודעות לתומכיו, ומשאיר מעט רמזים לגבי מקום הימצאו. הוא נחשב לדמות החשובה ביותר בחמאס. גורמים אמריקאים וישראלים מסרו, כי סינוואר נטש תקשורת אלקטרונית/דיגיטלית מזמן, והוא מצליח עד כה להימנע מרשת מודיעין מתוחכמת, למרות שדווח שיצא מהמנהרה יותר מפעם אחת. מאמינים כי הוא שומר על קשר עם הארגון שהוא מנהיג באמצעות רשת של שליחים אנושיים, אך האופן שבו המערכת הזו פועלת נותר בגדר תעלומה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

בניגוד למנהיגי טרור אחרים כמו אוסאמה בן לאדן, סינוואר מנהל באופן פעיל מערכה צבאית. דיפלומטים המעורבים במשא ומתן להפסקת אש בדוחה מדווחים, כי נציגי חמאס מתעקשים על הצורך בחוות דעתו של סינוואר לפני קבלת החלטות משמעותיות בשיחות.

ישראל וארצות הברית השקיעו משאבים רבים בניסיון לאתר את סינוואר. הוקמה יחידה מיוחדת במטה השב"כ, וסוכנויות ריגול אמריקאיות גויסו כדי ליירט את התקשורת שלו. ארה"ב אף סיפקה לישראל מכ"ם חודר קרקע כדי לסייע בחיפוש אחריו ומפקדי חמאס אחרים.

יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

חיסול או לכידה של סינוואר ללא ספק היו משפיעים דרמטית על המלחמה. גורמים אמריקאים מאמינים שזה היה מאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להכריז על ניצחון צבאי משמעותי ואולי אף להפוך אותו למהלך סיום הפעילות הצבאית בעזה. עם זאת, לא ברור איזו השפעה תהיה למותו של סינוואר על המשא ומתן לשחרור החטופים. חיסולו עלול להפוך את יורשיו לפחות נכונים להגיע להסכם עם ישראל.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

התקשורת עם סינוואר הפכה לקשה יותר, לפי גורמים ישראלים, קטרים, מצרים ואמריקאים. בעבר הוא נהג להגיב להודעות תוך ימים, אך בחודשים האחרונים לוקח זמן רב יותר לקבל תגובה ממנו, ולעיתים סגניו משמשים כשליחים בדיונים אלה. המאמצים לאתר את סינוואר נמשכים, כאשר ישראל וארצות הברית ממשיכות לשתף פעולה במטרה לתפוס את האיש שעומד מאחורי אחד האירועים הקשים ביותר בתולדות המדינה.