הלילה (ראשון), בסביבות השעה 5:00, חיזבאללה תכנן לשגר טילים לעבר תל אביב, אך מתקפת מנע ישראלית הצליחה לסכל את התוכנית. צה"ל דיווח כי כל המשגרים הושמדו במהלך התקיפה, אשר כללה השמדת אלפי כני שיגור בצפון בעזרת מאה מטוסים. חיזבאללה תכנן לשגר כ-6,000 טילים, כולל עשרות מהם לכיוון מרכז הארץ. ההערכות בישראל מצביעות על כך שחלק מהשיגורים תוכננו לפגוע במתחם גלילות.

פרופ' חאלד אל-עזי, מומחה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת ירמוק בירדן, התראיין לערוץ אל חדת' הסעודי והדגיש את חשיבות מתקפת המנע הישראלית. "מתקפת המנע חוסכת משני הצדדים את התגובה ההדדית המיידית", אמר. "מהמעקב אחר המצב ניתן להבחין שחיזבאללה ירה טילים, אך המוכנות הגבוהה של ישראל הגיבה מיד. נראה כי שני הצדדים אינם מעוניינים להיגרר להרפתקה נרחבת, אולם חיזבאללה חיפש להגיב כדי להעלות את המורל של תומכיו ושל קהלו", הוסיף. 

דיווח חריג: ישראל בדרך לעוד מתקפת מנע בלבנון וזה המועד המסתמן
עוזי רבי מזהיר: חיזבאללה נכנס לשלב חדש מול איראן | כל הפרטים

בהקשר לתגובה הצפויה של חיזבאללה, ציין אל-עזי כי קיימת מחלוקת פנימית בארגון בנוגע לאופן שבו עליו להגיב. ממשלת לבנון ואפילו השליח הביטחוני הרוסי המליצו לחיזבאללה להגביל את תגובותיו לאזורים צבאיים ולהשתמש בדרכים שונות, כפי שמשתקף מההודעות הרשמיות שפרסם הארגון. 

בנוסף, חיזבאללה פועל בהתאם להנחיות איראניות, במיוחד לאור ביקור צפוי של שר החוץ האיראני שיתחיל את סבב הביקורים שלו מביירות ולא מדמשק, כפי שנעשה בדרך כלל. במקביל, רמטכ"ל צבא איראן צפוי להגיע לדמשק, מה שמדגיש את הקשרים ההדוקים בין איראן לחיזבאללה ואת השפעתה על החלטותיו של הארגון.

מוחמד באגרי (צילום: Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
מוחמד באגרי (צילום: Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

איראן נמנעה מלהגיב ישירות על ידי שיגור טילים מעיראק או על ידי החות'ים, בעיקר בשל הנוכחות המערבית והאמריקאית באזור. לפיכך, לבנון נותרה הזירה שבה חיזבאללה נאלץ לפעול. חיזבאללה נאלץ להגיב למרות המשבר המתמשך בדרום לבנון, שבו תומכיו נמצאים במצוקה כבר 11 חודשים. הארגון נדרש לאזן בין הצורך להראות עוצמה לבין המודעות לכך שההרפתקה עלולה להעמיק את המשבר של תומכיו.

בסיכום דבריו, פרופ' אל-עזי ציין כי חיזבאללה הצליח להפריע לישראל ולגרום לה נזקים, שבעקבותיהם שוקלים בישראל לדחות את פתיחת שנת הלימודים בצפון. עם זאת, יש לזכור כי כל הפעולות הללו התרחשו לפני שלב המשא ומתן המתקרב.

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה