צה"ל פתח לפנות בוקר (ראשון) במתקפת מנע בלבנון, במטרה לסכל שיגור מאסיבי של טילים ורקטות על ידי חיזבאללה לעבר צפון ומרכז ישראל במסגרת התגובה לחיסול פואד שוכר בביירות. אלפי קני שיגור שמוקמו והוטמנו בדרום לבנון ולמעלה מ-40 מרחבי שיגור הותקפו על ידי כמאה מטוסי קרב של צה"ל. 

להערכת החוקרים טל בארי ודנה פולק-קנריק ממכון המחקר ׳עלמא׳, "לא כל הנשק שהותקף יועד לתגובה הנוכחית של חיזבאללה, וחלק ממנו היה בכוננות להמשך במידת הצורך".

מתקפת המנע של ישראל - עכשיו אפשר לספר: אלו המכות שספג חיזבאללה
דיווח חריג: ישראל בדרך לעוד מתקפת מנע בלבנון וזה המועד המסתמן

החוקרים ציינו כי גורם נוסף שיכול היה להשפיע על ההחלטה להתחיל במתקפה היא ההודעה של חמאס על דחיית ההצעה האמריקאית למשא ומתן. זאת בהמשך לדיווחים מתחילת חודש אוגוסט, לפיהם חיזבאללה הצהיר כי ישהה את התגובה על חיסול שוכר במהלך המו"מ בין חמאס וישראל.

מאגרי רקטות של חיזבאללה (צילום: מכון עלמא)
מאגרי רקטות של חיזבאללה (צילום: מכון עלמא)

בחודש האחרון, צה"ל הגביר את פעילות החיסולים של פעילי חיזבאללה ואת תקיפות האיכות גם בעומק לבנון, ובמהלך סוף השבוע האחרון חוסלו שבעה פעילי חיזבאללה, בהם גם פעילים מרכזיים ביחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה. 

על פי נתוני המכון, מתחילת חודש אוגוסט ועד היום - חוסלו 41 פעילי חיזבאללה וחמישה פעילי ארגונים אחרים בלבנון, בהם חמאס, תנועת אמ"ל וגדודי ההתנגדות הלבנוניים. בנוסף לכך, הבוקר דווח על הרוג נוסף בתקיפת רכב באל-ח'יאם שבדרום לבנון.

במהלך סוף השבוע האחרון, ביצע חיזבאללה 30 תקיפות נגד ישראל, שכללו שיגור של מאות רקטות וטילים ליישובי צפון ישראל. בשתיים מהתקיפות הללו, נורו כ-40 רקטות גראד לעבר העיר קריית שמונה וכ-20 רקטות לאזור העיר צפת.

״חיזבאללה, בהודעותיו הרשמיות על פתיחת המתקפה נגד ישראל, שולל את טענות צה"ל על הצלחת פעולת המנע, וטוען כי המתקפה הייתה מוצלחת וכמתוכנן. במסגרת מלחמת התודעה והמלחמה הפסיכולוגית, חיזבאללה שואף להציג נרטיב של השגת ניצחון למול כישלון פעילות צה"ל כנגדו״, מסבירים בארי ופולק-קנריק. 

מוקדי תקיפת צה''ל במתקפת המנע בלבנון (צילום: מכון עלמא)
מוקדי תקיפת צה''ל במתקפת המנע בלבנון (צילום: מכון עלמא)

כחלק מ"המלחמה הפסיכולוגית", רומז חיזבאללה כי יעד צבאי נוסף שהותקף ייחשף בהמשך, וכי ההתקפה שלו הבוקר היא למעשה רק שלב ראשון. לפחות בשלב זה, נראה כי תקיפת המנע של ישראל הגבילה את מתקפת התגובה של חיזבאללה, כך להערכת המכון.

"נכון לרגע זה, חיזבאללה הצהיר כי מתקפת התגובה הושלמה ליום זה״, מציינים פולק-קנריק ובארי, אך מציינים כי המצב עדיין נפיץ. "הימים הקרובים יעידו אם חיזבאללה יהיה מוכן להמשיך לנהל סיכונים ולנסות לתקוף פעם נוספת בעומק ישראל, באזורים מאוכלסים, ובכך לגרום להתדרדרות למלחמה כוללת״.