במערכת הביטחון מוטרדים מהדברים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הבוקר (ראשון) כי יש להקים בית כנסת על הר הבית. ״יש לנו בעיה עם החמאס ועם הג׳אהד האיסלאמי. אין לנו בעיה עם העולם המוסלמי. השר בן גביר הפוך את האירוע למלחמת דת. זה מאוד מסוכן״, אומרים במערכת הביטחון. חמאס הגיבו: "כוונת בן גביר להקים בית כנסת באל-אקצא היא הצהרה מסוכנת המשקפת את אופי כוונותיה של ממשלתו כלפי הר הבית".

גורם בצה״ל אומר: ״המחבלים רוצים להרוג ישראלים, יהודים. הדיבור הזה סביב הר הבית יוצר מתיחות, יוצר הסתה שמעודדת את המחבלים לבצע מעשים״.

"התנהגות חמורה": המהלך הדרמטי של היועמ"שית נגד בן גביר
ממתינים לנתניהו: דיווח חריג - אלה הוויתורים בהם דנו בקהיר | כל הפרטים

בצבא חוששים כי דבריו של בן גביר יחריפו את המתיחות בשטחי יו"ש, שגם כך נמצאים כמו סיר לחץ שעומד לגלוש. בצה״ל מזהים את המצוקה הכלכלית והיקפי האבטלה הגדלים ביו״ש כגורם למתיחות ברחוב הפלסטיני ומכאן החשש הגובר כי הדברים והמעשים של בן גביר סביב הר הבית עשויים להצית אלימות ברחבי איו״ש.

איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בתוך כך, מקורות יודעי דבר ששוחחו היום עם העיתון הלבנוני אל-אח'באר, הפגישות אתמול עסקו ב"ויתורים מצד ישראל, אשר המתווכים סבורים כי עשויים להוביל להסכמת חמאס לעסקה". השיחות התקיימו מספר שעות, והסתיימו ללא הסכמה בין הצדדים.

ישראל דחתה את ההצעות שהעלו המתווכים לפתרון הסוגיות במחלוקת, כאשר המשלחת הישראלית טענה כי אין לה סמכות מספקת לקבל או לדחות את ההצעות, וכי עליה לדון בהן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. למרות זאת, צפוי כי סבב השיחות יימשך היום בדיונים מעמיקים עם המשלחת הישראלית, לאחר שזו תיפגש עם נתניהו ותשוב עם תשובות סופיות להצעות שעל השולחן.