אלוף במיל' ישראל זיו, לשעבר ראש אגף מבצעים במטכ"ל, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103fm והתייחס לסיכון לפתיחת מלחמה אזורית ולהתחממות ביהודה ושומרון.

"אני חושב שההר קצת הוליד עכבר, בעיקר בעקבות כך שגם חיזבאללה וגם האיראנים מבינים שהסלמה כזאת, היקף הכוחות שקיים כאן די מנטרל את התוכנית שלהם לייצר איזשהי סינרגיה והתקפה מתואמת על ישראל", אמר.

לא רק פגיעה אנושה: המסר שהעביר צה"ל לחיזבאללה במתקפת המנע
פיצוצים מחרישי אוזניים: עשרות מיכליות נפט עלו באש סמוך לגבול איראן-עיראק

"האיראנים די ירדו מזה כבר לפני כמה ימים, הם הודיעו לחיזבאללה שזה עניינו. חוץ מהעלבון שם הם לא נפגעו בנכסים שלהם. היה שם עלבון, גם אצלם יש קולות בעיקר מכיוון משמרות המהפכה שעדיין קוראים לנקמה בישראל, אז הם לא רוצים שתהיה תחושה שהם ירדו מהעץ. צריך לקחת ברצינות כל מה שנאמר משם, בפעול לא מזהים שזה הולך לשם, להפך, ברגע זה נשארו דיבורים ובטון יחסית יותר מינימליסטי ממה שהיה". 

עוד אמר כי הוא "ממליץ לכל אלה בציר ההתלהמות להירגע. אנחנו כבר כמעט שנה לא מצליחים להכריע עד הסוף את האויב הכי קטן שלנו. המצב בלבנון, למרות המכה שבהחלט הייתה משמעותית מאוד הוא שאנחנו בתוך מלחמת התשה שחיזבאללה כפה עלינו ואנחנו לא יוצאים מזה. יש 100 אלף עקורים שמסתובבים בתוך המדינה שלה עצמה, להיות עכשיו גיבורים מול איראן על חשבון פריסת חצי מהצי האמריקני פה, אפילו אי אפשר להתייחס לזה ברצינות".

עוד הדגיש: "זה שצריך להתמודד עם איראן זה נכון, אבל צריך אסטרטגיה ובשבילה צריך לסגור חזית אחת, לטפל בשנייה, וללכת לאסטרטגיה יותר משמעותית מול איראן. זה האויב המרכזי שצריך לטפל בו ויש פה את הנכונות האמריקנית. ישראל בטח לא יכולה לקחת על עצמה להילחם בכולם כשאת החזית הכי פשוטה היא לא מצליחה לסגור". 

על המתרחש ברצועה אמר: "ממה שאני מבין, זה שעיקר המהלכים הצבאיים בעזה הם ברובם כנגד התחדשות חמאס, מכיוון שיש שם ואקום שלטוני והלחימה ברובה מכוונת לאיפה שנוצר מודיעין, אותו פירוק של המערכת הצבאית שאכן קרה. אין שם ארגון צבאי כמו שהכרנו אותו. אבל לא גמרת את האידאולוגיה, הנשקים, 20 אלף האנשים שעדיין שם וחוזרים להתארגן. זה יותר בט"ש כמו בג'נין מאשר מלחמה. ההתארגנות קורית במקומות בהם האוכלוסייה נמצאת כי שם הם מרגישים מוגנים. זה סוג של דלת מסתובבת שכרגע אין לה תוחלת".

"נשגב מבינתי ומבינת ראשי מערכת הביטחון להבין מה נתניהו רוצה באשר לציר. מתוך המחבלים שאנחנו יודעים שעדיין נותרו שם, היכולת שלהם לגייס הרבה יותר מהירה ממה שאנחנו חושבים, יש בלאו הכי כבר 10 אלף בצפון הרצועה עם הנשק, ואותו מספר או יותר למטה, נגיד שיחפרו תעלות נ"ט, יש שם בלאו הכי מחבלים בצפון. אתה רוצה להרוג את המחבל האחרון? אז תגיד, צה"ל צריך להתארגן לזה. אין כרגע שום מטרה שצה"ל יודע להתארגן אליה חוץ מתגובות למודיעין שנרקם מהשטח כתוצאה מזה שאין מטרה ואין בהירות. אני חושב שנתניהו לא רוצה עסקה, כי אני לא מבין משהו אחר, אני לא מבין מה הוא רוצה". 

עוד התייחס לדברי השר בן גביר על הקמת בית כנסת על הר הבית: "הרעיונות של בן גביר מסוכנים ביותר לביטחון ישראל, והאיש עצמו הוא איש מסוכן לביטחון ישראל. אני לא מבין למה אי אפשר להוציא חוות דעת שהאיש הזה לא כשיר. אנחנו רוצים להקים מלחמה של האסלאם נגדנו? לא מספיק מה שיש פה מסביב?". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm