היום בצהריים (שלישי) כוחות חטיבה 401 של השריון בדרום הרצועה העניקו מטרייה מבצעית לפעילות של לוחמי שייטת 13 ויחידת יהל"ם שסרקו מנהרה בעקבות מידע מודיעיני שהעבירו השב״כ ואמ״ן. הם איתרו בחיים את קאייד פרחאן אלקאדי בן ה-52, אב ל-11 ילדים. קאיד עבד כשומר בבית האריזה בקיבוץ מגן, משם נחטף ב07.10. התגורר עם משפחתו סמוך לרהט. על פי צה״ל הוא נחטף באזור מושב מבטחים הסמוך. במשך תקופה ארוכה משפחתו האמינה שנחטף לעזה על סמך זיהוי לכאורה שלו בצילומים שהפיץ חמאס. הוא חולץ ע"י טייסת 123 של חיל האוויר שנחת בשטח סורוקה.

לאחר שהופצו שמועות על כך שיש עדויות שחילץ את עצמו, דובר צה"ל נשאל על כך במסיבת העיתונאים והשיב: "פרחאן חולץ בחיים מתוך התת קרקע. מעבר לכך לא אוכל לומר". עוד הוסיף: "326 ימים מאז תחילת המלחמה - הוא היה חטוף 326 ימים. חלק מהזמן גם בתת קרקע. מעבר לזה - כל ההשתלשלות של מה קרה עם פרחאן תתואר בהמשך. קודם כל למשפחה שלו ואחר כך לציבור".

תיעוד פרחאן ברגעי החילוץ (צילום :דובר צה"ל)

נחיתת המסוק של קאיד פרחאן אלקאדי בסורוקה (צילום :דוברות סורוקה)

הפגנת משפחות החטופים: "הטקס כבר הופק - רק חטופים שחוזרים בחיים אין"

בצה״ל מיהרו לתשאל את החטוף כדי לקבל מידע מבצעי שיכול להוביל מייד לחטופים נוספים. מיד לאחר מכן הועבר החטוף לטיפול ובדיקות בבית החולים. צוותים של צה״ל הגיעו לבית משפחתו ובישרו להם את הבשורה על חילוץ אבי המשפחה. 

מדובר צה"ל נמסר בהצהרה: "הכוחות ממשיכים להילחם בנחישות בשטח, על כן ישנם פרטים נוספים שלא אוכל לפרסם בשלב זה. זה ייקח זמן. עליכם לגלות סבלנות ולא להפיץ פרטים אודות המבצע, מפאת ביטחון חטופינו". עוד הוסיף תא"ל דניאל הגרי כי הכוחות תחקרו את פרחאן כבר בשטח כדי לקבל ממנו פרטים ראשוניים כדי להבין שהוא במצב תקין. "אחרי שיתאחד עם משפחתו נלמד ממנו פרטים נוספים, ואז נספר לכולם - קודם למשפחה שלו, ואז לציבור, באופן שלא יפגע בחטופים אחרים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם קאדי לאחר החילוץ:

ראש הממשלה: "פרחאן, שלום לך יקירי, ברוך שובך!".

פרחאן קאדי: "אהלן וסהלן, יא ביבי, יא אבו יאיר!".

רה"מ: "פרחאן, אני כל כך שמח לדבר איתך".

פרחאן קאדי: "גם אני שמח. חיכיתי לרגע הזה. נשבע לך, אבו יאיר".

רה"מ: "תגיד לי אתה, אתה כבר פגשת את המשפחה?".

פרחאן קאדי: "כן, שני הילדים שלי פה".

רה"מ: "אני רוצה שתדע שאנחנו מתרגשים ממש מעומק הלב, גם בשבילך, גם בשביל המשפחה".

פרחאן קאדי: "אני מודה לכם על העבודה הזאת, שהגעתם למצב שאני לראות את המשפחה ולהיות פה. באמת עשיתם עבודת קודש, עבודת קודש עשיתם. יש עוד אנשים שמחכים".

רה"מ: "אני רוצה שתדע שאנחנו לא שוכחים אף אחד, כמו שאנחנו לא שכחנו אותך. אנחנו מחויבים להחזיר את כולם, בלי יוצא מהכלל". 

פרחאן קאדי: "אני מודה לך מאוד מאוד. מזמין אותך, אבו יאיר".

רה"מ: "תודה לך, אבל בעיקר אני רוצה שתחבק את המשפחה ואני רוצה שתדע שעם ישראל כולו מחבק אותך, וגם את האחרים - אנחנו נביא אותם."

פרחאן קאדי: "תודה רבה. אינשאללה, אינשאללה. תודה רבה לך".

תיעוד פרחאן ברגעי החילוץ  (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד פרחאן ברגעי החילוץ (צילום: דובר צה''ל)

קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)
קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)

קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)
קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)

עוד הוסיף הגרי: "כל חילוץ של חטוף הוא עולם ומלואו. ממשיכים במאמצים. התפקיד של צה"ל זה לייצר את התנאים האפשריים להשבת החטופים. בנוסף אנחנו מעמידים בפני הדרג המדיני את כל החלופות על מנת לייצר מרחב מלא לקבלת החלטה".

לשאלת "מעריב" על השמועות ברשת, ענה הגרי: "חשוב לי שתדעו שאנחנו מקיימים מאמצים לפעולות בשטח ולכן אני ממש מבקש - ביטחון חטופנו וביטחון כוחותינו. תשמרו על הכוחות שלנו, על החטופים שלנו. כל מאמץ כזה בסופו של יום זה חיים של אנשים וצריך לשמור על זה באחריות ובזהירות ולא להפיץ שמועות".

קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)
קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)

קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)
קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)

אחיו אמר: "אני מתרגש מאוד, נוסע מחויך. הכי חשוב לי שאמא שלי בת ה-90 תספיק לראות אותו". בן משפחה נוסף סיפר לחדשות 12: "הוא יצא בריא, אנחנו בדרך לבית החולים. אני רוצה לחבק אותו. זה כל כך קשה, אני נרגש. אני מקווה שכולם יחזרו הביתה בשלום ובתקווה". "רגשות של שמחה והרגשה טובה. לא מאמינים עדיין, כבר 11 חודשים חיכינו שיהיה משהו", הוסיפו במשפחה.

מאזן אבו סיאם, מכר קרוב של המשפחה, אמר ל"מעריב": "תחושה של שמחה גדולה אחרי 326 ימים בשבי זה דבר לא יאמן. תודה לכל אלו שעמלו כדי לחלץ אותו. כל הנגב שמח כאילו יום חג. אנחנו מקווים שכל החטופים יחזרו לחיק משפחותיהים כמה שיותר מהר. כולם פשוט שמחים".

תמונה של פרחאן מחתונת בנו (צילום: וליד אלעוברה)
תמונה של פרחאן מחתונת בנו (צילום: וליד אלעוברה)

קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)
קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)

מסורוקה נמסר: "לסורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי מקבוצת כללית, פונה בשעות הצהריים במסוק פראחן קאדי, בן 52 מרהט ששב לישראל משבי החמאס. עם הגעתו עבר בדיקה רפואית ראשונית במלר״ד על מנת להעריך את מצבו ובמטרה להעניק לו טיפול רפואי מתאים. הוא בהכרה מלאה ומצבו הכללי טוב. נפגש כבר עם בן משפחה בהתרגשות גדולה".

עוד ביקשו בבית החולים: "אלו רגעים רגישים עבור המשפחה ואנו מבקשים לשמור על פרטיותם ועל כבודם. אנו שמחים על חילוצו ועל חזרתו הביתה ומייחלים לחזרתם של כל החטופים".

קאיד פרחאן אלקאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)
קאיד פרחאן אלקאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)

קאיד פרחאן אלקאדי בבית החולים  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
קאיד פרחאן אלקאדי בבית החולים (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

קאיד פרחאן אלקאדי בסורוקה (צילום: דוברות סורוקה)
קאיד פרחאן אלקאדי בסורוקה (צילום: דוברות סורוקה)

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "נתניהו שוחח בטלפון עם פרחאן קאדי, שחולץ משבי חמאס בעזה. ראש הממשלה ברך את פרחאן ואמר לו כי עם ישראל כולו מתרגש משחרורו". לאחר מכן פרסם בנימין נתניהו בחשבון ה-X שלו: "ברוך שובך הביתה, פרחאן קאדי. אני מברך את צה״ל והשב״כ על עוד מבצע שחרור מוצלח. אנחנו פועלים ללא לאות להחזיר את כל חטופינו. אנחנו עושים זאת בשתי דרכים מרכזיות: במשא-ומתן ובמבצעי שחרור. שתי הדרכים גם יחד מחייבות נוכחות צבאית שלנו בשטח, ולחץ צבאי בלתי-פוסק על החמאס. אנחנו נמשיך לפעול כך עד שנחזיר את כולם הביתה".

הרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי, סיכם בתום הערכת מצב: ״אנחנו עושים הכל כדי להציל את כל החטופים. כוחות צה״ל ושב״כ מוכיחים אומץ, נחישות ויוזמה בפעולות מורכבות בשטח".

שר הביטחון יואב גלנט: "במסגרת הפעולות הנועזות והנחושות של כוחות צה״ל ושב״כ בעומק רצועת עזה, לוחמינו הצליחו לחלץ את פראחן קאדי ולהשיבו לחיק משפחתו בישראל. ‏המבצע הזה מצטרף לשורת פעילויות מבצעיות מרשימות, המקרבות אותנו להשגת כל מטרות המלחמה. אני חוזר ומדגיש: אנו מחויבים לממש כל הזדמנות להחזיר את החטופים לביתם".

קאיד פרחאן אלקאדי ברגע ההגעה לסורוקה (צילום: דובר צה''ל)
קאיד פרחאן אלקאדי ברגע ההגעה לסורוקה (צילום: דובר צה''ל)

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "אני מברך את צה״ל, שב״כ וכוחות הביטחון על חילוץ מוצלח של החטוף קאיד פרחאן אלקאדי. קאיד, תושב רהט, נחטף בשבעה באוקטובר מבית האריזה בו עבד בקיבוץ מגן, כאשר מחבלי החמאס באו לחטוף, לרצוח ולאנוס - ללא הבדל בין דם לדם. זה רגע משמח למדינת ישראל ולחברה הישראלית כולה. אני מייחל לשובם המיידי והמהיר של 108 החטופות והחטופים שלנו שמוחזקים באכזריות בשבי בעזה".

הודעה מטעם מטה המשפחות להחזרת החטופים: "מטה משפחות החטופים מברך על חילוצו של קאיד פרחאן אלקאדי לאחר 326 ימים בשבי. הבשורה על חזרתו של קאיד פרחאן אלקאדי לישראל היא נקודה של אור עבור משפחות החטופים ועם ישראל כולו בימים קשים ומתוחים אלו. אנחנו מבקשים לחזק ולהודות לכוחות הביטחון שלקחו חלק בפעולה להחזרתו".

עוד הוסיפו במטה המשפחות: "יחד עם זאת, חשוב לזכור כי ישנם עדיין 108 חטופים שנמצאים בשבי החמאס בעזה כבר 326 ימים.  הדרך היחידה והבטוחה להחזיר את כולם היא אך ורק דרך עסקה - החיים לשיקום, והנרצחים והחללים לקבורה ראויה".

הודעת משפחות פורום תקווה: "משפחות פורום תקווה מתרגשות עם הגעת הבשורה של שחרורו בחיים של החטוף קאיד פרחאן אל-קאדי מרהט. קאיד היקר וכל המשפחה אנו שמחים איתכם ברגעים אלו ומתפללים שגם אנו ושאר המשפחות נזכה להתאחד עם יקירנו בקרוב. אנו מודים לחיילי צה"ל וכוחות הביטחון שעושים הכל כדי להשיב את יקירנו בכל דרך שהם יכולים".

עוד הוסיפו בפורום תקווה: "אנו ממשיכים ודורשים מהדרג המדיני והצבאי - המשיכו ללחוץ בכל הכח כי זאת הדרך היחידה לראות את כולם חוזרים, עסקה בפעימות תשאיר הרבה מיקירנו בשבי החמאס".

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]