במהלך חודשי המלחמה הראשונים הצליחו סוכנויות המודיעין של ישראל וארה"ב ליירט חלק משיחות הטלפון ולזהות את דפוסי חייו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס, כך עולה מדיווח של ה"ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, גורמי מודיעין וצבא ישראלים מעריכים כי סינוואר היה נמצא במערכת מנהרות מתחת לעיר עזה, שם הוא התחבא יחד עם משפחתו.

במהלך פשיטה על אחת המנהרות, גילו חיילי צה"ל סרטון שצולם ימים ספורים קודם לכן, בו נראים סינוואר ומשפחתו נמלטים למקום מסתור אחר, גם הוא מתחת לעיר עזה. גורמי מודיעין ישראלים מעריכים כי סינוואר שהה במחתרת עם משפחתו לפחות בששת החודשים הראשונים של המלחמה.

שב הביתה: החטוף קאיד פרחאן אלקאדי חולץ בחיים מהשבי
איבד את הפיקוד: הרמטכ"ל פורר את צבא ההגנה לישראל לפירורים | יצחק בריק

לפי הדיווח, סינוואר המשיך להשתמש בטלפונים סלולריים ולווייניים, אשר היו זמינים לו בזכות רשתות הסלולר המותקנות במנהרות. מדי פעם הוא שוחח עם בכירי חמאס בדוחא, ושיחות אלו נעקבו על ידי סוכנויות ריגול אמריקאיות וישראליות, אך הן לא הצליחו לאתר את מיקומו המדויק. במהלך תקופה זו, הצליחו סוכנויות המודיעין לקבל הצצה לחייו במחתרת, כולל ההתמכרות שלו לצפייה בתקשורת הישראלית ובמהדורות החדשות.

משפחתו של סינוואר נמלטת עם תחילת המלחמה (צילום: דובר צה''ל)
משפחתו של סינוואר נמלטת עם תחילת המלחמה (צילום: דובר צה''ל)

מיכה קובי, לשעבר בכיר בשב"כ וחוקרו של סינוואר בכלא הישראלי, מרחיב על כך בשיחה עם "מעריב": "סינוואר נמצא במחתרת, צמוד לבני משפחתו הנאמנים שיוצרים סביבו חומה ומשמשים גם כשליחים. ללא ספק, סינוואר מאזין לכלי התקשורת הישראליים ולערוצי הטלוויזיה, לומד מהשידורים המון ומפיק כך מודיעין גלוי. כשהוא רואה מחלוקות - כמובן שהוא שמח".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

קובי מוסיף: "סינוואר מבין עברית מצוין, שומע רדיו, רואה טלוויזיה, מקבל כך את דיווחי התקשורת הישראלים המדויקים ביותר - ומצליב את המידע שהוא מקבל. הדיווחים בתקשורת הישראלית מספקים לו מודיעין, ובכך מקלים עליו לשלוט ולנהל את הלוחמים שלו בזמן אמת. כאשר הוא שומע את הדיווחים על מספר המחבלים המחוסלים באזורים השונים ברצועת עזה - הוא יודע כיצד ואיך להפעיל את השליחים שלו בזמן אמת. אם הייתה דממת אלחוט ולא היה לו כלל מידע על המתרחש מהתקשורת הישראלית, הוא היה יכול לעשות שגיאות רבות".  

לפי קובי, סינוואר מסתמך על נאמניו הקרובים ביותר לתקשר עם בכירי חמאס, ביניהם אלו היושבים בקטאר. "הקטארים משמשים כמתווכים בין ישראל לאנשי חמאס אשר יושבים בקטאר, ותוכן השיחות מגיע לסינוואר באמצעות שליחיו. ההחלטות שלו עוברות בין שליחים ובני משפחה נאמנים, לכן לוקחים יומיים-שלושה עד שמקבלים תשובה שלילית ממנו לעסקה. מתחילת המלחמה ההערכה שלי היא שהוא לא מעוניין בעסקת חטופים, ולצערי הזמן שעובר והם לא חוזרים מוכיח את הנקודה הזו. בסופו של דבר, סינוואר נשאר מנותק פיזית - אך מחובר לכל מה שקורה על הקרקע".