פעילות החילוץ של החטוף קאיד פרחאן אלקאדי היום (שלישי) היא תוצאה של ריכוז המאמץ שמתקיים בחקר התת-קרקע ברצועת עזה, בשילוב כוחות של חוקרי השב״כ, לוחמי חיל ההנדסה ואגף המודיעין בצה״ל. הכוחות פועלים יחד בשטח לטובת מיצוי מודיעיני במטרה להביא להשבת חטופים חיים ומתים ולהשמדת תשתיות הטרור של חמאס ברצועה. 

במערכת הביטחון מרוצים משיתוף הפעולה ההדוק בין השב״כ לצה״ל, כאשר אנשי השב״כ נמצאים בין הכוחות המתמרנים. כך מתאפשרת העברת ידיעות למפקדים בשטח וניתוח זירות הלחימה בזמן אמת לצורך הפקת מודיעין מבצעי.

פרחאן אותר במקרה במנהרה, ללא מחבלים סביבו: פרטים חדשים על החילוץ הדרמטי  
דניאל הגרי שינה את הטון כלפי הציבור: "חייבים לנהוג באחריות" 

תיעוד של החילוץ מבטן המסוק, בכלים המשוריינת של חטיבת הנח״ל ועל-ידי הבלנ״ם. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

במערכת הביטחון אומרים הערב כי חילוצו של פרחאן מצטרף למאמצים גדולים שעושים בשב״כ ובצה״ל בסוגיית השבויים והנעדרים (שו"ן). אומנם החילוץ היום הוא הראשון והיחיד עד עתה של חטוף ממנהרה בבטן האדמה, אולם במערכת הביטחון אומרים כי בוצעו לאחרונה מבצעים שהביאו לאיתור 27 גופות חטופים מהתת-קרקע ברצועה, מה שאיפשר הבאתם לקבר ישראל.

בשב״כ מחויבים למשימת איתור וחילוץ כלל החטופים. לצד המאמצים שמנהלים אנשי השב״כ בשיחות המשא ומתן לחתימה על עסקת חטופים, לוחמים, רכזים ואנשי מודיעין של השב״כ פועלים לאיתור מידע ולקידום חילוץ צבאי של החטופים מתוך עזה.

כוחות צה''ל במנהרה בעזה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
כוחות צה''ל במנהרה בעזה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

כזכור, היום בצהריים כוחות חטיבה 401 של השריון בדרום הרצועה העניקו מטרייה מבצעית לפעילות של לוחמי שייטת 13 ויחידת יהל"ם שסרקו מנהרה בעקבות מידע מודיעיני שהעבירו השב״כ ואמ״ן. הם איתרו בחיים את קאייד פרחאן אלקאדי בן ה-52, אב ל-11 ילדים. קאיד עבד כשומר בבית האריזה בקיבוץ מגן, משם נחטף ב07.10. התגורר עם משפחתו סמוך לרהט. על פי צה״ל הוא נחטף באזור מושב מבטחים הסמוך.

במשך תקופה ארוכה משפחתו האמינה שנחטף לעזה על סמך זיהוי לכאורה שלו בצילומים שהפיץ חמאס. הוא חולץ ע"י טייסת 123 של חיל האוויר שנחת בשטח סורוקה.

קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)
קאיד פרחאן קאדי בבית החולים (צילום: לע''מ,יוסי איפרגן)

בהמשך היום פורסם כי אלקאדי נמצא במקרה במהלך מבצע ללכידת רשת מנהרות של חמאס בדרום הרצועה, כך מסרו שני בכירים ישראלים. הכוחות פעלו מתחת לאדמה, בתווך התת-קרקעי, בסביבה מורכבת שהיה בה חשד להימצאות חטופים, מחבלים ומטענים. בהתאם לכך, פרחאן אותר על ידי הלוחמים כשהוא לבד וחולץ מתוך המנהרה.

לאחר החילוץ אמר פרחאן: "אתם לא יודעים כמה סבלתי אתם לא יודעים כמה הם סובלים אנשים שפגשתי סובלים אתם חייבים לשחרר אותם הביתה".