צה״ל חילץ הלילה (רביעי) את גופתו של חלל צה"ל שנחטף לעזה ב-7 באוקטובר. במבצע משותף של צה״ל ושב״כ הלילה, חולצה גופתו משטח רצועת עזה לשטח מדינת ישראל. לבקשת המשפחה, שמו לא מותר לפרסום. הידיעה על מקום המצאו עלתה לראשונה בחקירת מחבל שבוצעה על ידי השב"כ ולהב 433.

הותר לפרסום: סמ״ר עמית פרידמן נפל בקרב בדרום רצועת עזה
בגלל תחושת בדידות: חייל ביקש להתייעץ עם קב"ן ושוחרר בפתאומיות משירות צבאי

הלוחם נפל בקרב במהלך מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, והוא נחטף לעזה. החלל חולץ במבצע בפיקוד אוגדה 162 בהשתתפות כוחות מיוחדים מצה"ל ושב"כ ולוחמים מחטיבת הנח"ל וחטיבה 401. את המאמץ המודיעיני ניהלו במפקדת החטופים שבאגף המודיעין, כתף אל כתף עם חוקרי שב״כ ויאחב"ל בלהב 433 של המשטרה. המאמץ נמשך כמה חודשים וכלל איסוף מודיעיני וניתוח אינדיקציות שונות לכדי תמונה אחת.

בעקבות מידע שהעביר השב"כ שהתבסס על חקירת שבוי, ובעקבות פעילות של צוות של האלוף ניצן אלון, סומן אזור בדרום הרצועה שבו נקברה גופת הלוחם. במשך כמה שבועות פעלו בצה"ל לקדם מבצע חיפוש. לפנות בוקר פעלו לוחמי גדוד 933 וגדוד 401 של השריון בשטח שהשב״כ הצביע עליו כשטח בו נקברה הגופה ובמהלך חיפוש היא נמצאה והועברה לישראל.

לווית יגב בוכשטב שגופתו הוחזרה משבי חמאס (צילום: אבי רוקח, וואלה!)
לווית יגב בוכשטב שגופתו הוחזרה משבי חמאס (צילום: אבי רוקח, וואלה!)

לצד המאמץ המבצעי, מרכז החטופים והנעדרים בחטיבת הנפגעים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, פעל לזיהוי מהיר של החטוף ומסירת ההודעות למשפחה.

מטה המשפחות להחזרת החטופים מסרו בתגובה: "חילוץ גופתו של החלל הוא מהלך צבאי חשוב ונחרץ שמאפשר למשפחתו סגירת מעגל. חובתה של מדינת ישראל להשיב את כלל הנרצחים והחללים לקבורה בכבוד, ואת כלל החטופים החיים לשיקום. בימים האחרונים ירד מספר החטופים מ-115 ל-107. אל לנו להתבלבל, לחטופים אין זמן לחכות לחילוצים! החזרתם של 107 החטופים במיידי תתאפשר אך ורק בעסקה! על ממשלת ישראל בסיוע המתווכות לעשות הכל כדי לחתום על העסקה שמונחת כעת על השולחן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הלילה השיבו כוחותינו ארצה את גופתו של חלל צה"ל, ששמו לא הותר לפרסום. הלוחם נפל בקרב גבורה ב-7 באוקטובר עת הגן על יישובי עוטף עזה. לב העם כולו דואב על האובדן הנורא. רעייתי שרה ואני מוסרים את תנחומינו מעומק ליבנו לבני משפחתו. אני מבקש להודות ללוחמים ולמפקדים האמיצים של השב"כ ושל צה"ל על פעולתם החשובה. מדינת ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ כדי להשיב ארצה את כל חטופינו, החיים והחללים כאחד".

הצהרת משפחות החטופים בכניסה לקריה (צילום: אבשלום ששוני)
הצהרת משפחות החטופים בכניסה לקריה (צילום: אבשלום ששוני)

מבצע החילוץ התרחש לאחר שבשבוע שעבר חילץ הצבא את גופותיהם של חיים פרי, נדב פופלוול, יורם מצגר, אלכס דנציג ויגב בוכשטב אשר כבר פורסם על הירצחם, ואת אברהם מונדר, שלא היה ידוע על דבר הירצחו בשבי. על פי מידע שהעביר השב״כ, הגופות נמצאו בתוך מנהרה.

בחילוצם, הכוחות לא ידעו שבשב״כ הצטבר מידע רב מחקירות מחבלי חמאס שנעצרו, ושסיפרו על מנהרות ההסתרה של גופות החטופים. כאשר הכוחות היו באזור השכונה הקטארית, קיבל מפקד חטיבת הצנחנים אל״מ עמי ביטון שינוי במשימה. הכוח נדרש לבצע מהלך למרחב אחר בחאן יונס כדי לאתר מנהרות, בהן על פי המודיעין של השב״כ הוסתרו גופות החטופים.