אלוף פיקוד מרכז לשעבר, האלוף במיל' גדי שמני, שוחח היום (חמישי) עם נועם אדרי ורוני בר און ברדיו 103fm והתייחס לבעיית הברחת אמצעי הלחימה דרך גבול ירדן הפרוץ. 

"גבול ירדן הוא לא גבול מבוצר ומאורגן כמו גבולות אחרים מבחינת הברחות וחדירות", אמר. "לא בכל מקום לאורך 302 הקילומטרים האלה מהצפון ועד אילת מוגן כמו שצריך. בערבה יש מקומות שאין אפילו גדר".

הישג דרמטי לצה"ל: חטיבת רפיח של החמאס קרסה, 80% מהמנהרות בפילדלפי הושמדו
אחד מאבות המחדל: מפקד אוגדת עזה פורש מצה"ל

"הרבה בגבול מבוסס עם שיתוף פעולה עם הירדנים. הם עושים עבודה פנטסטית לאורך השנים וגם להם יש הרבה מגבלות. הייתי פוגש את אלופי הפיקוד הירדנים והם היו מבקשים ממני להוריד כוחות כדי לפנות כוחות לגבול שלהם סוריה".

עוד הדגיש: "אפשר לבוא בטענות רק לעצמנו, היינו צריכים להשקיע בגבול הזה הרבה יותר מאמצים. היום יש תנועת מסחר גבוהה בינינו לבין ירדן ואפשר תמיד להבריח פה ושם. יש אמצעים מתוחכמים יחסית כמו רחפנים שלא היו בעבר".

על המציאות בשטחים אמר: "באיו"ש יש מציאות שלא הייתה אף פעם מאז מלחמת ששת הימים. יש התחזקות דרמטית של ארגוני הטרור. ויש טשטוש של הארגונים. אותו גדוד שדיברו עליו עכשיו במחנה פליטים כזה או אחר, יש בו הכל מהכול. שם יש איחוד כוחות".

"יש גדודים מקומיים שצוברים תאוצה כתוצאה של השקעה מאיראן וחמאס חוץ שמסייע, וסיוע מסיבי מקצועי של חיזבאללה. יש השראה מהצלחת החמאס ב-7 באוקטובר. מאז אנחנו לא בדיוק מצליחים. החיילים שלנו מנצחים בכל מפגש טקטי אבל את המלחמה אנחנו הולכים להפסיד".

"מה השתנה? יש חוסר משילות של הרשות הפלסטינית. זה יוצר ואקום, ומי נכנס? גורמים פליליים וגורמים טרור. המצב הכלכלי שם מידרדר, ואני לא מוכנים לסייע להם כלכלית. אנחנו מבינים מה קורה אצלנו בענף הבנייה, אבל לא עושים את זה. זה מוסיף עוד אנשים למעגל האלימות".

עוד הסביר: "אני האחרון שיסנגר על הרשות הפלסטינית, אבל יש לי גם סיפורים אישיים שלי עליהם. החמאס הוא אויב של הרשות בדיוק כמו שהוא אויב שלנו אולי אפילו יותר, ואם ישראל יודעת לנצל את זה בחוכמה, אפשר יהיה אולי לעשות את זה אחרת. גם אם יש קלקולים אפשר לטפל בזה". 

"מה החלופה פה? אתה לא רוצה את הרשות, ואתה נלחם בחמאס. בפעם הראשונה מאז מדינת ישראל קיימת, הפלסטינים מאמינים שהם יכולים להשמיד את מדינת ישראל, השמדה קונבציונלית. איך הגענו לכל הדבר הזה?".