יום רביעי השבוע. השקט בגליל המערבי הופר באחת. רעם ירי פגזים פילח את הדממה. ענן אבק פודרה מילא את האוויר וצבע בלבן את מטע עצי הזית הסמוך למוצב התותחנים של גדוד ״קרן״.

דקות לאחר ההתרעה החריגה: אזעקות רבות נשמעות בצפון
לאחר התפרצותו על נתניהו בקבינט: גלנט חשף מה הוביל לכך | דיווח

כבר 11 חודשים שלוחמי הגדוד נמצאים בלחימה סביב השעון. הם החלו את הלחימה מיד ב-7 באוקטובר, כאשר הוקפצו מתעסוקה באיו״ש לקווי ההגנה בצפון, כדי למנוע פלישה קרקעית של כוחות רדואן של חיזבאללה לגליל.

במשך שבועות הם ניהלו אש נגד חיזבאללה. אחר כך הוקפצו יחד עם אוגדה 36 לתמרון הקרקעי בעזה, ומאז חודש פברואר הם בצפון, נמצאים בלחימה עיקשת מול חיזבאללה.

התותחנים דרוכים כל העת: מבצעים ירי לסיכול חוליות חיזבאללה הפועלות בסמוך לגבול, ומבצעים ירי כדי לאפשר חילוץ נפגעים. וביום ראשון השבוע הם השתתפו בירי של עשרות רבות של פגזים לעבר משגרי חיזבאללה, שכוונו לשטח ישראל, ויחד עם חיל האוויר שיבשו את המתקפה העוצמתית שתוכנן חיזבאללה להוציא נגד ישראל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

התותחנים דרוכים כל העת (צילום: דובר צה\'\'ל)
התותחנים דרוכים כל העת (צילום: דובר צה\'\'ל)


״חיזבאללה לא הצליח להוציא את המטרה שלו לפועל. לא הצליח לכוון ולדייק בפגיעות, לא הצליח בכמות הירי שתוכנן, הצלחנו לשבש לו את התוכנית. צמצמנו בהרבה את היקף המשגרים והחימושים ובסוף אתה רואה את התוצאה בשטח״, אומר רס״ן ליאור זלוף, סגן מפקד גדוד קרן. 

״בשבת האחרונה הוקפצנו בלילה. נדרשנו מהר מאוד להתכונן לפעולה. קיבלנו את הידיעה באמצע הלילה שצרכים להתארגן לירי מסיבי. אף אחד לא שאל שאלות. תוך זמן קצר כל הגדוד היה מוכן לקבל את מטרות הירי. מרגע שנתנו את פקודת האש, ביצענו ירי מדויק לאזורים בהם חיזבאללה מתעד לבצע את הירי לישראל״, מוסיף רס״ן ליאור.

חיזבאללה יודע מה עוצמת האש של לוחמי גדוד קרן. בחודשים האחרונים הוא פועל לפגוע בסוללות התותחים. זאת הסיבה כי אפילו האימהות של הלוחמים לא יודעות איפה הילדים נמצאים, באיזה מקום פרוסים התותחים.

חיזבאללה משגר כטב"מים כדי לפגוע בסוללות. הלוחמים מתרגלים כל הזמן כיצד הם מתפקדים תחת מתקפת כטב"מים או ירי ארטילרי מנגד.
העובדה כי הם זמנים ויכולים לייצר אש בטווח זמן קצר ביותר הפך אותם לנדרשים בקרב כלל הכוחות הפועלים בגזרה.

התותחנים נותנים ללוחמים ולמפקדים תחושת ביטחון כי יש מי שמחפה עליהם מאחור, ולא סתם מחפה, אלא בעוצמת אש חזקה ששום תוקף לא יכול לעמוד תחתיה.

״כל מי שמבקש אש, אנחנו ראשונים לתת אותה. הרבה לפני חיל האוויר, הרבה לפני המרגמות״, אומר רס״ן יובל. ״כל מח״ט בגזרה מתקשר, שואל אם אנחנו זמינים עבור הפעילויות שהוא מוציא בגזרה. המשימות שאנחנו נדרשים לפעול לפיהן הן מגוונות, החל מירי לעבר מחבלים שנעים בגזרה ועד שיגור לירי חילוץ".

''כל מי שמבקש אש, אנחנו הראשונים לתת אותה'', מוצב תותחנים של גדוד קרן (צילום: דובר צה\'\'ל)
''כל מי שמבקש אש, אנחנו הראשונים לתת אותה'', מוצב תותחנים של גדוד קרן (צילום: דובר צה\'\'ל)


"יש מקרים שאנחנו יושבים על הכלים ומוכנים מראש עם המטרות וממתינים לפקודה לירות. יש מקרים שכל נפגע והוא זקוק לירי חילוץ, שזה כולל ירי של מסכי עשן, כדי לאפשר לכוחות הרפואה ולמסוק להגיע לטפל ולחלץ".

"אבל גם ירי נפיץ כדי לשתק ולפגוע במחבלים. ברגע שנשמעות צירוף המילים ׳ירי לחילוץ׳ כל הגדוד מזנק, כולם רצים. כולם בתוך שניות מוכנים עם הפגזים על המגשים, והאש יוצאת מיד. אנחנו מעדיפים לא לשמוע את צירוף המילים ׳אש לחילוץ׳, אלא לבצע אש כדי לפגוע באויב".

"עם זאת שאתה יודע שהירי שלך הציל חיים של חיילים לוחמים שלנו זה ממלא את כל הלוחמים בגדוד בתחושת סיפוק אין סופית״, אומר סרן אופק פוריד, מפקד סוללת תותחים של גדוד קרן.

לוחמי גדוד קרן של תותחנים, ''מחפים זה על זה'' (צילום: דובר צה\'\'ל)
לוחמי גדוד קרן של תותחנים, ''מחפים זה על זה'' (צילום: דובר צה\'\'ל)


אחד מפעולות החילוץ שלקחו חלק התותחנים של גדוד קרן הייתה ההתקפה על ערב אל עראמשה, בה נפגעו לוחמים רבים. בתוך שניות כל הגדוד זינק. עוצמת האש שיצר הגדוד הייתה פי שתיים ממה שתוכנן לחילוץ.

סוללה אחת ירתה פגזי מיסוך ויצרה קירות עשן שלא אפשרו לחיזבאללה להמשיך ולפגוע בפעולות החילוץ והטיפול בנפגעים. סוללה שניה ביצעה ירי מסיבי לעבר חוליות המחבלים שהיו במרחב. 

בסופו של הקרב התברר כי לתותחנים היה משקל מכריע בהצלחה להציל חיים של חלק מהפצועים. בזכות מכת האש והמיסוך התאפשרה הנחתת המסוקים והפינוי המהיר לבתי החולים.

בסוללת התותחים בגליל המערבי פועלים הלוחמים סביב השעון. אחד הצוותים נמצא בתוך התותח. המפקד יושב בצריח. המגשים עם הפגזים מוכנים. הכוננות הזאת כל היום והלילה. השקט של הצפון משקר.

״חיזבאללה נכשל בתחילת השבוע, אבל בגדול אנחנו מעריכים שהם רוצים להוציא עוד התקפות. זה מחייב אותנו להיות ערוכים ודרוכים. זה יכול להגיע בכל רגע, ולכן הגדוד מוכן לכל פעולה בכל זמן", אומר רס"ן ליאור.

ענני ירי, גדוד קרן (צילום: דובר צה\'\'ל)
ענני ירי, גדוד קרן (צילום: דובר צה\'\'ל)


"זאת הסיבה שהמוטיבציה של הלוחמים היא גבוהה למרות כל הקושי. הם מבינים שכל ביצוע ירי משפיע ומסכל את התוכניות של הצד השני לתקוף אותנו. יש ימים שאנחנו נדרשים לירות עשרות פגזים ביום. הכל במטרה לשבש את הניסיונות של האויב לפגוע בתושבי הצפון או לפגוע בלוחמים שנמצאים מולם״, מוסיף רס״ן ליאור.

בגדוד קרן מנהלים שגרת לחימה הגנתית, אבל כל חייל וכל מפקד בגדוד עם הפנים צפונה בהמתנה לקבל את הפקודה לצאת להתקפה לתוך לבנון. ״אנחנו ערוכים וממתינים. כל משימה שנקבל נדע לעשות אותה בצורה הכי טובה״, אומרים הלוחמים של גדוד קרן.