בצה"ל אומרים - "פיגוע חמור": בצה"ל אומרים היום (שבת) כי המטענים שהיו ברכבי התופת הורכבו בבלוני גז ומטען לא תקני. בוצע מעצר של שישה חשודים ונבחן מעורבותם לפיגוע. במהלך הפעולה בחברון התפוצצה מעבדת חבלה.

כמו כן באירוע הראשון, ובו כלי רכב התפוצץ בצומת הגוש בשעה 23:27, הכוחות זיהו את רכב התופת ואת המחבל, פתחו בירי ונטרלו את המחבל. שלושת הפצועים כולל המחט נפצעים מרסיסים כתוצאה מירי כוחתנו.

הגבורה שמנעה אסון: מאבטח עצר חדירת מחבל - וירה על המכונית שהתפוצצה

רבע שעה אחר כך רכב פורץ את השער של הישוב כרמי צור. המחבל מנצל את פתיחת השער לבדיקת כלי רכב ואז הוא נוסע לתוך הישוב לא מגיע לאזור הבתים. הסייר מתנגש בכלי הרכב באופן יזום.

גם הרכב השני מתפוצץ הנפגע הוא סייר שנפגע מכרית האוויר מהתנגשות עם רכב המחבל. המח"ט, למרות שנפצע, קופץ לנהל את האירוע בכרמי צור. הכוחות של צה״ל סרקו את הישוב ועברו מבית לבית כדי למנוע אפשרות שמחבל נוסף חדר לאחד הבתים. צה״ל הכריז על כתר בחלחול וחברון.

נזכיר כי לאחר הפיגוע, שהתברר שמבצעיו הגיעו מחברון, הוחלט בצה"ל היום (שבת) כי בידוק במערת המכפלה לכניסת מתפללים פלסטינים וישראלים יוחמר ומרחב המערה נסגר לזמן קצר לצורך בטחוני. בהתאם להערכת המצב הוחלט על פתיחת המערה לכלל המתפללים, תחת בידוק מחמיר. זאת נוכח העובדה שנמצא כי שתי מכוניות התופת יצאו מאזור חברון.

בצה"ל ובשב"כ מעריכים כי הפיגוע המשולב אתמול (בלילה בין שישי לשבת) היה אמור להיות רצחני במיוחד ומטרתו הייתה ליצור שינוי מציאות. שתי מכוניות התופת היו אמורות להתפוצץ במקביל בישוב כרמי צור ובאתר סמוך. במערכת הביטחון בודקים אם הפיגועים תוכננו והוכוונו על ידי גורמי חוץ.

הפיצוץ בתחנת הדלק בגוש עציון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

במערכת הביטחון סבורים כי המכונית שהתפוצצה בתחנת הדלק בגוש עציון התפוצצה טרם זמן עקב תקלה טכנית. המחבל ניסה להימלט אך נורה בקרב עם חיילים ומאבטחים. במקביל, סמוך לחצות, הצליח המחבל שנהג במכונית התופת השנייה לפרוץ את שער הישוב כרמי צור. סייר הביטחון פעל בנחישות והתנגש בכלי הרכב הפורץ, מה שהוביל לפיצוץ של כלי הרכב.

תחנת הדלק בגוש עציון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
תחנת הדלק בגוש עציון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)

בצה"ל מעריכים כי בשני המקרים התכוונו המחבלים להניח את כלי הרכב באזור הומה ואז לפוצץ אותם תוך ביצוע התקפת ירי לעבר עוברים ושבים וכוחות הצלה. בצה"ל מציינים כי בשני המקרים המחבלים ביצעו ירי לעבר הכוחות, ומפקד חטיבת עציון אף נפצע קל בלחימה מול המחבל בתחנת הדלק בצומת הגוש.

בצה"ל משבחים את פעילות סייר הביטחון של הישוב כרמי צור וכן את תפקוד הכוחות שפעלו בנחישות מול המחבלים. זאת לאחר ששני פיגועים אירעו אמש (שישי) בגוש עציון, כאשר לוחמי אש מתחנה אזורית יהודה פעלו בשתי הזירות. האירוע הראשון התרחש מעט אחרי השעה 23:21 בצומת גוש עציון, כאשר מכונית תופת התפוצצה בשטח תחנת דלק. לוחמי האש, שמעו את הפיצוץ וחשו בהדף מתחנתם הסמוכה והגיעו לזירה. "המשכנו בפעולות הכיבוי עקב החשש לתחמושת נוספת ברכב שעלולה הייתה לסכן את כוחות הביטחון," אמר גורם בכיר בכיבוי האש.

בעוד הצוותים עסוקים באירוע הראשון, התקבל דיווח על שריפת רכב נוספת ביישוב כרמי צור. צוותים נוספים הוזנקו למקום, שם מצאו שני רכבים בוערים - האחד של מחבלים שניסו לחדור ליישוב, והשני של סייר היישוב שמנע את הכניסה. הרכב השני היה מלא בתחמושת, מה שהציב אתגר נוסף בפני הלוחמים.

סגן טפסר תמיר ארז, מפקד תחנה אזורית יהודה, התייחס לאירועים: "במהלך חודשי המלחמה, ואף קודם לכן, טיפלנו באירועי פח"ע במרחב התחנה. אירועים כמו שחווינו אמש הם עליית מדרגה, ומחזירים אותנו לסבבי הסלמה שהיו בשנים עברו."

ארז הדגיש את מוכנות הכוחות: "לוחמי האש דרוכים ומוכנים לתת מענה מהיר ומציל חיים לכל אירוע שלהם יידרשו, זאת בשילוב כוחות עם צה"ל, משטרת ישראל וכלל הגופים החבירים".

האירוע בכרמי צור שבגוש עציון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
האירוע בכרמי צור שבגוש עציון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)

זאת לאחר שהתקבל דיווח על חשוד שפתח בירי בתוך היישוב והופעל נוהל "אביר לילה ג'". סביב השעה שבע בבוקר, התקבלה הודעה בצבא שהאירוע הסתיים. התבצע תחקור על האירוע של המפקדים בשטח עם מח"ט עציון אל"ם גל ריץ', שנפצע קל בידו וטופל על ידי גורמי רפואה.

האירוע בכרמי צור שבגוש עציון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
האירוע בכרמי צור שבגוש עציון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)

האירוע בכרמי צור שבגוש עציון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)
האירוע בכרמי צור שבגוש עציון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)