הפיגוע הכפול שאמור היה להתבצע בסוף השבוע בכרמי צור ובגוש עציון היה ככל הנראה משנה את סדר היום כאן באזור. מדובר בשני כלי רכב עמוסים בכמות גדולה של חומר נפץ ובלוני גז. התוכנית של המחבלים הייתה לפוצץ את רכבי התופת בסמוך למקום הומה אדם. אחר כך המחבלים התכוונו לבצע ירי, ככל הנראה לעבר כוחות ההצלה שיגיעו לזירות הפיגועים. המחבלים ומעבדת הנפץ הם ככל הנראה תוצרת חברון.

כוחות צה״ל כיתרו אתמול (שבת) את חברון. לוחמי ההנדסה הקרבית הגיעו למעבדת נפץ בחברון ופוצצו אותה. החקירה נמצאת בראשיתה, אך לפי לפי אופן הביצוע, שכלל תיכנון מורכב, ניתן ללמוד כי יתכן ומעורבת בפעולה הכוונה ואולי אפילו תכנון ואופרציה מחוץ לגבולות ישראל, בדומה לאירוע שהתרחש בשכונת התקווה בתל אביב לפני כשבועיים.  

במערכת הביטחון מאותתים לנתניהו: ניתן לוותר על האחיזה בציר פילדלפי לתקופה מוגבלת
צה"ל הפך כל אבן: תושבי ג'נין וטול כרם המומים מההרס - כך זה נראה | צפו

פעילות צה"ל בג'נין (צילום: דובר צה"ל)
האצבע כרגע מופנית לאיראן, שמפעילה פרוקסי דרך חמאס חו"ל היושב בלבנון, בטורקיה ובקטאר. במקביל, איראן מזרימה אמצעי לחימה רבים דרך שני נתיבי הברחות עיקריים: נתיב דרומי דרך סעודיה, ירדן והגבול המזרחי ונתיב נוסף דרך עיראק, וסוריה או משולש הגבולות ירדן-סוריה-ישראל.

במשך שנים ישראל לא השקיעה מאמץ בגבול השלום המזרחי עם ירדן. לצה״ל חסרים אלפי חיילים כדי למלא את השורות ולסגור את הגבול המזרחי הפרוץ - 300 ק״מ גבול שאין בו גדר או מכשול אמיתי ולא אמצעי תצפית או נוכחות צבאית ממשית. את זה יודעים באיראן ואת זה הם מנצלים. הירדנים עושים מאמצים גדולים כדי למנוע מאיראן לערער את היציבות בממלכה ולמנוע התבוססות איראנית בגבול המזרחי.

איראן פועל באסטרטגיה סדורה - היא רוצה לחנוק את ישראל בכל הגזרות. אומנם היא החלה להשקיע מאמץ באיו״ש עוד לפני ה-7 באוקטובר, אבל עכשיו, כאשר חמאס עזה קרס, באיראן מבינים שאת הז׳יטונים הם צריכים לשים על איו"ש. זו הסיבה שהם מפעילים הרבה לחץ בשטח. הם מנצלים את המצב הכלכלי הקשה, האבטלה הגדולה והתסכול מתפקוד הרשות הפלסטינית, ובמקביל את ההערצה לחמאס, כדי לעודד צעירים לקחת חלק בפעילות טרור.

באיו"ש טושטשה ההפרדה הבין ארגונית בין שלושת הארגונים הפלסטינים פת"ח, חמאס, ג׳אהד איסלאמי. בזכות השקעת כספים רבים, במקביל לפעילות שטח מסיבית, בין היתר דרך רשתות חברתיות, הצליחה איראן לבנות גדודי טרור בג׳נין, בטוביאס, בפרעה, בבלטה, בנור א שמס ועוד.

ג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
ג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)


שב״כ מזהה את המאמץ וזו הסיבה שההחלטה הראשונה שקיבל ראש השב״כ רונן בר הייתה להקים את חטיבת הסיכול של חמאס חו"ל, שהיא כאמור הזרוע של איראן כאן. השב״כ פועל סביב השעון כדי לסכל את ההתארגנויות הללו. בחודשים האחרונים פעלו בפיקוד מרכז בפיקודו של האלוף אבי בלוט ״לכסח את הדשא״ במחנות הפליטים למנוע את פעילות הטרור. המבצע שיצא בשבוע שעבר ונמשך גם כעת בצפון השומרון זה כבר ״לעקור את היבלת מהשורש״.

בצה״ל ובשב״כ מבינים שבעוד חודש נגיע לחגי תשרי. המוטיבציה של איראן, חמאס וחיזבאללה רק תגבר לקראת המועדים הללו, לכן הדחיקות במבצע כעת. המבצע, ככל שיהיה מוצלח, והעמקת הפעילות של השב״כ בשטח, ככל שתהייה מקצועית ומעמיקה, יוכלו להוות רק מתן עזרה ראשונה. התשובה לאיראן היא הקואליציה האזורית בהובלת ארצות הברית. אלא שבדרך צריכים לעבור דרך ציר פילדלפי. השאלה היא אם ממשלת ישראל רוצה להמשיך להתעקש על הספין הזה או באמת לפתור את הבעיה האיראנית.