מקרה ראשון של פוליו מזה 25 שנה אותר בחודש שעבר ברצועת עזה, כאשר תינוק כבן עשרה חודשים אובחן בנגיף, שעלול להיות קטלני עבור ילדים מתחת לגיל חמש. היום (ראשון) יוצא לדרך מבצע בזק, בהובלת ארגונים בינלאומיים, שמטרתו לחסן מאות אלפי תינוקות וילדים ברצועת עזה – כדי לבלום את התפשטות המחלה.

על מנת לבלום התפרצות רחבת היקף, יש צורך בכיסוי חיסוני ללפחות 90% מהאוכלוסייה. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, טרום המלחמה, עמד הכיסוי החיסוני עבור ילדים על 99%, אך ברבעון הראשון של 2024 שיעור הילדים המחוסנים צנח מתחת ל-90%, מה שמהווה – בשילוב פגיעה בתשתיות הרצועה, קרקע פורייה להתפרצות.

חיסון נגד פוליו, רצועת עזה, חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
חיסון נגד פוליו, רצועת עזה, חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

בימים האחרונים נפגשו קציני היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נפגשו בימים האחרונים עם נציגי האו״ם וארגונים בינלאומיים נוספים, במטרה לתאם את פרטי המבצע. החל מהיום ועד יום שלישי, יינתנו חיסונים לילדים במרכז הרצועה בשעות 6:00-14:00. בדרום הרצועה יערך מבצע החיסון ב-4-6 בספטמבר, ובצפון הרצועה ב-7-9 בספטמבר. במהלך פרקי זמן אלו, יתאפשר מעבר אזרחים במסדרונות הומניטריים.

מירוץ נגד הזמן: כך ייראה מבצע החיסונים נגד נגיף הפוליו ברצועת עזה
איגודי הרופאים לשרי הבטחון והבריאות: סכנת הפוליו בעזה מתממשת

לשכת ראש הממשלה פרסמה אתמול הצהרה לפיה "הדיווחים על הפסקת אש כללית לצורך מתן חיסוני פוליו בעזה הם שקריים. ישראל תאפשר מסדרון הומניטרי בלבד, שדרכו יעברו הגורמים המחסנים; וכן יוקמו אזורים מתוחמים שיהיו בטוחים למתן החיסונים לשעות בודדות. ישראל רואה חשיבות במניעת התפרצות מחלת הפוליו ברצועת עזה, כולל במטרה למנוע התפשטות מגיפות באזור כולו".

בכתבה בנושא שפורסמה אתמול ב-"וושינגטון פוסט" צוין כי עקב קשיים לוגיסטיים הנובעים מפגיעה בתשתיות נוכח הלחימה ברצועה, יתכן ששלושה ימים לא יספיקו כדי להגיע ל-90% מהאוכלוסייה. מומחים אמרו ל"וושינגטון פוסט" שחיסון של כל הילדים או כמעט כל הילדים במקביל הוא קריטי להפסקת ההדבקה - אך הודו כי הדבר אינו אפשרי בתקופת מלחמה כאשר יש ספק ביחס לשמירה על ההפסקות ההומניטריות.

פלסטינים בשוק במחנה הפליטים בדיר אל בלאח (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
פלסטינים בשוק במחנה הפליטים בדיר אל בלאח (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

עוד צוין כי לפי מומחים, חיסון של חלק מהאוכלוסייה או מבצע חיסונים שייפרס לאורך זמן רב עלולים להוות סכנה בפני עצמם, שכן כך תתאפשר הדבקה נוספת, תוך פוטנציאל שהנגיף ישתנה ויהפוך לעמיד יותר. צוין כי עובדי הסיוע יסמנו את הציפורניים של הילדים שחוסנו לצורך תיעוד. 

לפי הפרסום, עד כה ארגון יוניצ"ף, קרן החירום הבין-לאומית של האו"ם לילדים, הכניס לתוך רצועת עזה 1.2 מיליון מנות חיסון נגד פוליו שמאוחסנות בשכונת דיר אל באלח. צוין כי 400 אלף מנות נוספות צפויות להגיע לרצועה בימים הקרובים. 

ריק פיפרקורן, העומד בראש פעולות ארגון הבריאות העולמי בעזה ובגדה המערבית, אמר ל"וושינגטון פוסט": "אני לא אומר שזו הדרך האידיאלית קדימה, אבל זו דרך ישימה קדימה. לא לעשות כלום יהיה ממש רע. אנחנו חייבים לעצור את ההדבקה הזו בעזה, ועלינו להימנע מהתפשטות מחוץ לעזה".