בוקר עצוב: הבוקר (ראשון) פורסמו שמותיהם של ששת החטופים שגופותיהם הוחזרו אמש מרצועת עזה במהלך פעילות צבאית: הירש גולדברג פולין, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב ואורי דנינו, שנחטפו ממסיבת נובה, וכן גופתה של כרמל גת שנחטפה מבארי. השישה אותרו במנהרה תת קרקעית במרחב רפיח.

לאחר הליך זיהוי שנעשה על ידי המכון הלאומי לרפואה משפטית, משטרת ישראל והרבנות הצבאית; צוות החטופים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, מסר את ההודעות למשפחות. צה״ל ושב"כ משתתפים בצער המשפחות בשעה קשה זו.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי "על פי ההערכה  הראשונית הם נרצחו באכזריות. הם נחטפו חיים בבוקר 7 באוקטובר, גופותיהם אותרו במהלך הלחימה ברפיח במרחק כקילומטר מהמנהרה. מאז איתורן ביצענו פעולה זהירה מתוך ההבנה כי ייתכן וישנם חטופים, לא עמד ברשותנו מידע על מיקומם המדויק של חטופים. הכוחות חיסלו המחבלים. הכוחות פועלים בשטח גם בשעה זו".

הרש גולדברג-פולין, אזרח אמריקאי-ישראלי בן 23, נפצע ונחטף מהטבח בפסטיבל נובה. אמו, רייצ'ל גולדברג-פולין, הפכה לדמות מרכזית במשבר החטופים בארצות הברית. רק לפני שבוע, ג'ון ורייצ'ל גולדברג-פולין דיברו בוועידה הדמוקרטית הלאומית, שם ציינו את הרש כאדם סקרן ושמח. "המסיבה הייתה אמורה לחגוג את השלום והשמחה וגם את יום הולדתו ה-23 של הרש", אמרה רייצ'ל. 

רייצ'ל וג'ון גולדברג-פולין ההורים של הירש גולדברג-פולין (צילום: מרק ישראל סלם)
רייצ'ל וג'ון גולדברג-פולין ההורים של הירש גולדברג-פולין (צילום: מרק ישראל סלם)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן פרסם הודעת אבל מיוחדת על מותו של הרש גולדברג-פולין: ״אני שבור וזועם. הרש היה אחד מהחפים מפשע שהותקפו במהלך פסטיבל מוסיקה למען השלום בישראל ב-7 באוקטובר. הוא איבד את ידו בשעה שסייע לאחרים במהלך הטבח שביצע חמאס״, אמר ביידן.

עדן ירושלמי (צילום: באדיבות המשפחה)
עדן ירושלמי (צילום: באדיבות המשפחה)

עדן ירושלמי נחטפה ממסיבת הטבע ברעים, שם עבדה כברמנית. בתאריך 30/5/2024 פרסמה משפחתה שיחה בינה לבין מוקד המשטרה, רגע לפני שנחטפה ממסיבת הנובה.

"אני פה בכל היריות פה בדרום, אני חייבת שתעזרו לי. אני לבד בשיחים", אמרה עדן בשיחה, בזמן שברקע נשמעו דיבורים בערבית. "תהיי איתי", ביקשה עדן. ‎"יורים בי", אמרה עדן. ליאל המוקדנית השיבה שלא תזוז מאיפה שהיא נמצאת. ברקע קולות הירי המתקרבים, עדן מלמלה: "אני לא מאמינה שזה קורה לי". ‎"הם פה, הם רואים אותי. הם יורים בי. הם הורגים אותי, זהו אני מתה. תשלחי משטרה, בבקשה, אני מתחננת".

אורי דנינו (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
אורי דנינו (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

אורי דנינו נסע עם חבר למסיבה באותה שבת נוראית, ואליהם הצטרפו שלושה חברים נוספים: מאיה ואיתי רגב ששוחררו משבי חמאס, ועומר שם טוב שעדיין חטוף בעזה. אורי וחברו הצליחו להימלט במכוניות, אך לבסוף אורי החליט לחזור ולהציל את החברים, למרות אזהרות חברו להמשיך הלאה. החבר המשיך וניצל, בעוד אורי וחבריו נתפסו ולא הצליחו לברוח.

ניתן לדעת שהוא הצליח לחבור אליהם מסרטון חטיפה שהופץ. שבועיים וחצי לאחר החטיפה, קיבלו עינב ומשפחתה הודעה מהצבא שאורי נחטף על ידי ארגון טרור.

כרמל גת (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
כרמל גת (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

כרמל גת (39), סטודנטית לתואר שני בריפוי בעיסוק, נחטפה מבית הוריה בבארי בשבת השחורה. ירדן רומן-גת, גיסתה של כרמל שנחטפה יחד איתה, שוחררה לאחר 54 ימים בשבי חמאס והתאחדה עם בעלה אלון ובתה גפן בת השלוש. לפני כחודש, אלון גת, אחיה של החטופה ובן זוגה של ירדן רומן-גת ששוחררה בעסקה בנובמבר, סירב להזמנה לנסוע עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בקונגרס בוושינגטון. "היום הודעתי שלא אסע, ולדעתי יש משפחות נוספות שבדרך לשם. קיוויתי מאוד שהנסיעה הזאת תהיה אחרת, שלא יהיו אינטרסים פוליטיים. לא הייתי יכול לחיות עם עצמי בידיעה שאני טס איתו ובזמן הזה חס וחלילה היה קורה משהו לכרמל. אני יודע שנתניהו משך את הזמן בינתיים. אני לא יודע איך הוא חי עם זה. הוא יודע שאנשים ממשיכים להיהרג בזמן הזה. אז במקום להציל את הקואליציה שלו - שיציל אותם".

אלכס לובנוב (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
אלכס לובנוב (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

אלכס לבנוב, בן 32, נחטף ממסיבת הנובה ליד קיבוץ רעים, בה עבד כמנהל הבר. בחודש מרץ, אשתו של החטוף מיכל ילדה בן. הוא הילד השני במשפחה, ואח קטן לטום בן השנתיים. "אני מקווה מאוד שאלכס יחזור בזמן ללידה. אלכס הוא אזרח רוסיה, ואנחנו פונים לכל העולם כדי שיעזרו לנו במאמצים לשחרר אותו. ההורים שלו טסים למשלחות, אני ואחיו של אלכס פועלים בארץ ועושים כל מה שאפשר כדי להחזיר אותו הביתה, נפגשנו עם שרים ואנחנו נלחמים להשבתו", אמרה ל-N12.

אלמוג סרוסי (צילום: מטה משפחות החטופים)
אלמוג סרוסי (צילום: מטה משפחות החטופים)

אלמוג סרוסי (27) רק רצה לרקוד עם חברתו, שחר, בפסטיבל ברעים. כשנשמעו הדי הפיצוצים בשבת ה-7 באוקטובר, ניסו אלמוג ושחר להימלט מהמקום ברכב יחד עם חברים נוספים. שחר נפצעה אנושות מהירי ואלמוג נשאר לצידה לנסות להציל אותה. הוא לא הצליח להציל אותה ונחטף לעזה. "אנחנו יודעים שהוא נחטף חי וככה הוא צריך לחזור אלינו", אמרה אנרה עמית, אחותו הקטנה של אלמוג סרוסי למיינט החודש.

בתוך כך, ברק רביד דיווח בוואלה כי בכיר בצוות המו״מ הישראלי אמר הבוקר: ״הזהרנו בדיוק מהתרחיש הזה. אמרנו לנתניהו ולשרי הקבינט שלחטופים אין זמן ושהם בסכנת חיים. אבל כל מה שאמרנו נפל על אוזניים ערלות״.

הפגנה לשחרור החטופים 31.8.24 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה לשחרור החטופים 31.8.24 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אמש חשף כתבנו אבי אשכנזי כי במערכת הביטחון סבורים שאין מניעה להתקדם במשא ומתן ולוותר על האחיזה בציר פילדלפי למשך ששת השבועות של השלב הראשון של העסקה, זאת בניגוד לעמדת הקבינט הביטחוני. צה"ל ומערכת הביטחון הציגו לאחרונה לדרג המדיני את כלל החלופות בנוגע לעתיד ציר פילדלפי. החלופות הוצגו בשני מתווים שונים: הראשון בהסכם מדורג והשני בהסכם ארוך טווח.

אתמול נמסר מדובר צה"ל כי אותרו מספר גופות במהלך הלחימה ברצועת עזה. בשלב זה הכוחות עדין פועלים במרחב ומבצעים תהליך לחילוץ ולזיהוי הגופות שיימשך מספר שעות. בצבא מבקשים להימנע מהפצת שמועות, ולחכות להודעות רשמיות.

זמן קצר לאחר הודעת צה"ל, שיגר מטה משפחות הצהרה דרמטית: "נתניהו הפקיר את החטופים, זו כעת עובדה. החל ממחר המדינה תרעד. אנחנו קוראים לציבור להיערך. עוצרים את המדינה".