מלחמת חרבות ברזל: ברקע פרסום שמותיהם של ששת החטופים שגופותיהם הוחזרו אמש מרצועת עזה במהלך פעילות צבאית, הירש גולדברג פולין, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב ואורי דנינו, שנחטפו ממסיבת נובה, וכן גופתה של כרמל גת שנחטפה מבארי. אשר אותרו במנהרה תת קרקעית במרחב רפיח. 

תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, התראיין ל'מעריב' ופרש את משנתו האם אפשרי כי רצח החטופים הוא תרגיל של חמאס כדי ללחוץ על ישראל במשא ומתן.

גורם בליכוד: "מי שתוקף את הממשלה בזמן כזה - פוגע בציבור"
גורם במשא ומתן: "ששת החטופים נרצחו בגלל ההתעקשות על ציר פילדלפי"

בפתח הראיון אמר: "אנחנו באמת לא יודעים מה היו הנסיבות שבהם נרצחו החטופים, אני לא חושב שמישהו באמת יודע מה היו נסיבות אלו, קצת קשה לומר. אני חושב שבאופן עקרוני חטופים חיים הם נכס בידי חמאס ולהרוג אותם ולהשאיר אותם במנהרה לבדם זה בוודאי משקף בראש ובראשונה את המצוקה שבהם שרויים המחבלים שמחזיקים את החטופים".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפגנה לשחרור החטופים 31.8.24 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה לשחרור החטופים 31.8.24 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הם מרגישים נרדפים, הם מרגישים שצה״ל הולך ומתקרב אליהם וכל אחד מהם מגיב בצורה שלא בטוח שהיא מתואמת מלמעלה, חלק זנחו את פרחאן קאדי והשאירו אותו לבדו בלי אוכל, הוא היה אמור להישאר בחיים איכשהו, לשרוד, וחלק ירו בחטופים שהיו בידם וברחו", המשיך. "האם זה שיקף איזה הנחיה שקיבלו לעשות זאת, קשה לדעת".

"האם הם מבינים שזה משרת את הארגון, בצורה מסוימת אבל גם פוגע בארגון. פגיעה בחטופים החיים, שהם נכסים חשובים להמשך המשא ומתן פה, הם ויתרו על הנכס הזה אבל יכול להיות שמישהו חשב שזה כן יגביר את הלחץ על ממשלת ישראל מתוך החברה הישראלית שזה מה שקורה בפועל", הוסיף.

משפחות החטופים בגבול רצועת עזה (צילום :מטה המשפחות)

בסיום הראיון אמר: "האירועים מראים על היחלשות השליטה המרכזית בחמאס, לו הייתה פה מדיניות קבועה, היית יכול להגיד שכרגע המדיניות של חמאס זה להרוג חטופים אבל כל אחד עושה משהו אחר. מתקבל הרושם שיש אובדן שליטה של הארגון. צה״ל נכנס למרכז רפיח, מתקרב אליהם והם בחרדה וכל אחד פועל כפי שהוא חושב. זה הרושם המתקבל".