"48 השעות הקרובות יהיו קריטיות, בכירים אמריקאים יקיימו שיחות מסביב לשעון בניסיונות קדחתניים להשיג עסקה," כך אמר אמש (ראשון) גורם בכיר אמריקאי לוושינגטון פוסט. הבית הלבן עדכן כי הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס יקיימו במהלך היום פגישה עם צוות המשא ומתן האמריקאי בחדר המצב.

במקביל, אייל עופר, מומחה לכלכלת חמאס, התראיין לתוכניתם של אראל סג"ל וליאת רון ב-103FM, ונתן את דעתו על ההתנהלות מול חמאס. "הם דורשים את אותם דברים שהיו על הפרק מההתחלה - שחרור כל הרוצחים, יציאה מוחלטת מעזה, והם מנסים להשיג הישגים מדיניים. כולנו במצב שבו אנחנו אומרים שלא יהיה עוד 7 באוקטובר, אך סינוואר התקדם וממשיך במלאכתו להריסת מדינת ישראל. הוא מנסה להשיג את מטרותיו באמצעות הכלי היחיד שיש לו - החטופים," פתח עופר.

האם לחץ צבאי יביא לשחרור החטופים? "צריך להימנע מלהגיע למקום בו לחמאס אין מה להפסיד"
יו"ר הביטחוניסטים קובע: זה המפתח לקבלת כל החטופים

בנוסף, עופר גילה פרטים על מסמך שלא פורסם בציבור, לכאורה. "הקריא לי אדם שמחזיק את המסמך שלכאורה פורסם אך עדיין מסתירים אותו מהציבור. מה שמופיע שם הוא שביום השביעי צה"ל נסוג מציר החוף בציר נצרים, ומיליון עזתים מתחילים לחזור לעזה. את הנקודה הזו לא מספרים. המשמעות המעשית של חזרת העזתים לעזה היא סיום הלחימה כבר ביום השביעי של השלב הראשון בעסקה".

עופר הוסיף ומתח ביקורת על המהלכים הצבאיים הנוכחיים: "אני מסתכל איפה צה"ל פועל. למרות הדיבורים על הדרום ורפיח, בפועל יש לחימה עזה בעיר עזה עצמה כבר כמעט שלושה שבועות. דובר צה"ל מכנה זאת ציר נצרים או מרכז הרצועה, אך כל לילה חיל האוויר מפציץ שם. אני מציע שצה"ל ירכז את הכוחות בצפון הרצועה, בבית חאנון, ויתחיל לנקות אותה מטרור".

כוח צה''ל בעזה (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)
כוח צה''ל בעזה (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)

בנוגע לעסקת החטופים, עופר סיכם: "השגנו את עסקת החטופים הראשונה בגלל המהלכים בסערה בצפון הרצועה. אני מציע שנכבוש בסערה את הצפון. המצב הנוכחי שבו סינוואר מחזיק בחטופים מאפשר לו להשיג את רוב מטרותיו, והוא קורע את החברה הישראלית מבפנים. גם כשהוא מוציא אותם להורג באכזריות, החברה הישראלית ממשיכה להיקרע מבפנים. הגיע הזמן ללמד אותו שהוא לא ישיג את מטרותיו". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm