הערוץ הסעודי "אל-חדת'" דיווח היום (שני), בהתבסס על מקורות פלסטיניים, כי מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, מנסה להפעיל לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות העברת הפיגועים ליהודה ושומרון, במטרה לאלץ את ישראל להיענות לתנאי חמאס במסגרת עסקת חילופי שבויים.

לפי המקורות, בעוד שנתניהו בונה על ניצחונו האפשרי של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות בארה"ב בנובמבר, סינוואר מתמקד בשינויים אזוריים ובתגובה איראנית אפשרית לחיסולו של מנהיג חמאס לשעבר, איסמעיל הנייה. הדיווח מציין גם כי הפערים בין ישראל לחמאס נותרו משמעותיים, בעיקר סביב סוגיות כמו ציר פילדלפי ומסדרון נצרים.

סלע קיומנו? הסעיף במו"מ לעסקת החטופים שהוסתר מהציבור
ארצות הברית מזהירה: "48 השעות הקרובות יהיו קריטיות"

למרות האופטימיות שמגיעה מוושינגטון, המקורות מעריכים כי לא יושג הסכם רגיעה בעתיד הקרוב, אפילו לאחר חשיפת התוכנית האמריקאית. בתוך כך, מקור מצרי האשים את ממשלת ישראל בעיכוב השיחות והדגיש כי היא מנסה לכפות עובדות חדשות בשטח כדי להתמודד עם המשבר הפנימי במדינה.

זירת הפיגוע ליד קרית ארבע (צילום: דובר צה''ל)
זירת הפיגוע ליד קרית ארבע (צילום: דובר צה''ל)

סגן מנהיג חמאס בעזה, חליל אל-חיה, הצהיר אתמול בריאיון לרשת "אל-ג'זירה" הקטארית כי "לא תתקיים עסקה ללא נסיגה ישראלית מציר פילדלפי, פרוזדור נצרים ומעבר רפיח". אל-חיה הוסיף וטען כי "נתניהו דחה את כל ההצעות הגמישות שהצענו בנוגע למספר האסירים הפלסטינים שישוחררו מדי יום כחלק מהעסקה".

בהמשך לדבריו, הדגיש אל-חיה כי למרות המאמצים להשיג הבנות עם ישראל, עמדותיה הנוקשות של הממשלה הישראלית מעכבות את ההתקדמות. לדבריו, "חמאס מוכן להמשיך במאבק עד להשגת התנאים הנדרשים לשחרור האסירים".

כמו כן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזת א-רישק, האשים אתמול את ישראל במותם של החטופים המוחזקים בידי הארגון. לדבריו, "האחראים למותם של החטופים הם הכיבוש הישראלי, שמתעקש להמשיך במלחמת ההשמדה, ומתחמק מהגעה להסכם הפסקת אש, יחד עם הממשל האמריקני שתומך בשותפותו לתוקפנות הזו. החטופים שגופותיהם נמצאו ברצועת עזה נהרגו בתקיפות".