למרות התקוות שנשמעות מדי פעם בישראל, לרוסיה ככל הנראה אין כיום דרכים משמעותיות ללחוץ על חמאס - כך העריכה היום (שני) קסניה סבטלובה, מומחית לענייני המזרח התיכון ועמיתת מחקר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, בשיחה עם "מעריב".

הדברים נאמרו בעקבות הפרסומים האחרונים לפיהם האלוף רומן גומן, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, חזר לאחרונה מביקור במוסקבה שעסק בניסיון להגיע לפריצת דרך במגעים לעסקת חטופים עם חמאס. "להבנתי זה כלל לא היה נושא השיחה העיקרי בנסיעה של המזכיר הצבאי לבירה הרוסית", אמרה סבטלובה, "אלא שהביקור עסק בעיקר בתיאומים בנוגע למצב בסוריה. אני חושבת שזה נוצל לצורך פוליטי ציני, עצם ההשחלה של נושא החטופים לכך".

המסר של נסראללה לתושבי לבנון: זה הדיל בין האריס לאיראן
יחזור על הטעות שלו מ-2020? טראמפ דיבר על הפלות - והתחרט למחרת

"כבר שמענו בעבר את הטענות שישראל ביקשה מרוסיה לסייע לה לשחרר חטופים משבי חמאס, בעיקר בנוגע לכאלה שיש להם גם אזרחות רוסית", הוסיפה, "אבל גם בפעמים הקודמות ראינו שרוסיה לא הפעילה בפועל שום לחץ ואפילו טענה שהיא לא מסוגלת ושחמאס לא באמת מקשיב לה. היו הצהרות כאלה בעבר, ואני חושבת שאחרת 11 חודשים של מלחמה ופניות רבות שנעשו לפוטין באמצעות גורמים משניים, שרוסיה לא מעוניינת ולא מסוגלת להתערב בסיפור הזה לצד ישראל כדי ללחוץ על חמאס. עד כמה שאני יודעת, אין לה כיום אמצעי לחץ על חמאס. אין מעורבות רוסית עמוקה בחמאס או ברצועת עזה. הם לא נמצאים שם גם לא מבחינה הומניטארית וגם לא מבחינה צבאית, כך שהם לא יכולים לאיים על חמאס בהפסקת הסיוע, לדוגמה".

הדברים נאמרו גם בעקבות שיחתו של ראש הממשלה השבוע עם הוריו של החטוף שנרצח, אלכסנדר לובנוב ז"ל, שהחזיק גם באזרחות רוסית. "גם אם בשיחה עם המשפחה נתניהו הזכיר את עניין הלחץ של פוטין, זה לא מעיד שיש איזושהי אפשרות ממשית לכך שהיה תוכן משמעותי בשיחות של גופמן במוסקבה", טענה, "האמירה הייתה משיקולים פוליטיים, אני חושבת שלא יותר מכך. בין השאר גם כי המשפחה הזו ספציפית פנתה כמה פעמים לרוסיה. טוב, אנחנו מנסים את כל האפיקים, אבל האמת היא שגם בירושלים יודעים שהאפיקים האלה לא עובדים".

השבוע דווח שבשיחה עם משפחתו של החטוף שנרצח ראש הממשלה הביע צער עמוק והתנצל על כך שישראל לא הצליחה להשיב את אלכסנדר ואת חמשת החטופים הנוספים שנרצחו וגופותיהם חולצו בשבוע שעבר. "אני רוצה להגיד לכם עד כמה אני מצטער ומבקש סליחה על שלא הצלחנו להחזיר את סשה בחיים", אמר להוריו אוקסנה וגרגורי.