על פי נתוני מכון המחקר ׳עלמא׳, במהלך חודש אוגוסט בוצעו 281 התקפות בגבול הצפון על ידי חיזבאללה וארגונים נוספים. הממוצע החודשי עומד על 9 התקפות ביום, זאת לעומת 259 התקפות שבוצעו בחודש יולי 2024, בהן עמד הממוצע על 8.3 התקפות ביום. על מרביתן המוחלט של התקיפות, חיזבאללה לקח אחריות. בחודש אוגוסט נהרגו 3 ישראלים ונפצעו 30 נוספים כתוצאה מתקיפות חיזבאללה בגבול הצפון.

״לקראת אמצע החודש היו ימים עצימים בתקיפות חיזבאללה נגד ישראל, שנמשכו עד ה-25 באוגוסט, היום בו פתח צה"ל במתקפת מנע במטרה לסכל את המתקפת התגובה של חיזבאללה על חיסולו של פואד שכר, ראש המערך האסטרטגי של חיזבאללה״, מציינת חוקרת המכון דנה פולק. לאחר מכן, חלה ירידה במתקפות חיזבאללה. העצימות במתקפות חיזבאללה התרחשה במקביל לפעילות עצימה של צה"ל לחיסול פעילים, וייתכן שכוונה גם במטרה להתיש ולהעמיס על מערכות ההגנה הישראליות כהכנה למתקפת התגובה שתוכננה על ידי חיזבאללה ושובשה על ידי צה"ל.

מטח הטילים בצפון: חייל מילואים ואזרח נפצעו בינוני-קשה בכפר יובל
רצח החטופים: חמאס הימר על החברה הישראלית אך ויתר על הנכס היקר שלו

עוד מציינים במכון כי במהלך חודש אוגוסט 2024, כמו בחודשים הקודמים, השימוש של חיזבאללה בירי תלול מסלול היה הגבוה ביותר ואף חלה עלייה בכמות אירועי ירי תלול מסלול (176) לעומת חודש יולי 2024 (137).

מספר אירועי הכטב"מים והרחפנים עלה החודש ל-62, לעומת חודש יולי 2024 בו היו 56 אירועי כטב"מים. זאת בהתאם לעלייה הכוללת במספר המתקפות בחודש אוגוסט 2024 (281) לעומת חודש יולי 2024 (259). בנוסף לכך, חיזבאללה השתמש החודש בטילי קרקע-אוויר ובירי צלפים.

בניתוח מגמות בשימוש באמצעי הלחימה, בשבוע האחרון של אוגוסט, לאחר מתקפת המנע של צה"ל, חלה ירידה בשימוש בירי תלול מסלול ובמקביל שימוש מוגבר בכטב"מים ורחפנים. לאחר יומיים של הפסקה (26-27 באוגוסט), חיזבאללה חזר לבצע ירי תלול מסלול לעבר ישראל, אך בעצימות נמוכה לעומת שאר החודש.

מתחילת המלחמה בוצעו 2,840 התקפות נגד ישראל בגבול הצפוני. כמעט מחציתן (48.5%) כוונו נגד מטרות אזרחיות. סך כל מספר המטרות האזרחיות שהותקפו כולל ירי ישיר של חיזבאללה לעבר מטרות אזרחיות, וירי לא ישיר. ״כלומר, אירועים בהם חיזבאללה טוען שהוא יורה לעבר מטרות צבאיות, אך משתמש בנשק סטטיסטי שאינו מדויק ופוגע במכוון גם במטרות אזרחיות״, מסבירה החוקרת פולק. היא מציינת דוגמה לכך: ״במסגרת מתקפת התגובה של חיזבאללה ב-25 באוגוסט, שיגר הארגון למעלה מ-200 רקטות גראד וכ-20 כטב"מים מתאבדים לרחבי צפון ישראל. לטענת חיזבאללה, המטרות היו 11 בסיסים ברחבי הצפון. בפועל, הותקפו יישובים ויעדים אזרחיים ברחבי צפון ישראל, כמו לול תרנגולים וכביש ראשי״.

אחד היעדים האזרחיים הבולטים בתקיפות חיזבאללה היא העיר קריית שמונה, אליה בוצעו מתחילת המלחמה 124 אירועי ירי ישיר, מתוכם ידוע על מעל 370 רקטות מסוג גראד, בורכאן ופלק. ״מתחילת המלחמה נהרג אזרח אחד ונפצעו עוד 28 בני אדם בתקיפות העיר קריית שמונה. בנוסף, נגרם נזק רב לרכוש, ונפגעו מפעלים, בתי ספר, בתים פרטיים, בתי קברות ומרכזי קניות״, מציינת החוקרת את הפגיעה בקריית שמונה ובתושביה.

מנגד, מציינת את הנפגעים מהצד השני: ״מתחילת המלחמה נהרגו 432 פעילי חיזבאללה בתקיפות צה"ל, 22 פעילי תנועת אמל, 14 פעילי אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה, 14 פעילי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, 9 פעילי חמאס, פעיל אחד מגדודי ההתנגדות הלבנוניים, ופעיל אחד של פתח״.

ניכר כי במהלך חודש אוגוסט, צה"ל הגביר את פעילותו כנגד כל מי שמעורב ישירות בפעילות טרור צבאי נגד ישראל. על פי המכון, בחודש אוגוסט 2024 נהרגו 51 פעילים מארגונים שונים, מרביתם מחיזבאללה - עלייה משמעותית לעומת החודשים הקודמים.