ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (שני) במהלך ישיבת הממשלה: "עד עכשיו מוקד המאמץ (מול חמאס) היה צבאי, עכשיו מוקד המאמץ יהיה שלילת היכולות השלטוניות". "מעריב" שוחח עם יוסי אמרוסי, בכיר לשעבר בשב"כ מרצה וסופר, בנוגע לציטוט הזה. אמרוסי טוען: יכולות השלטון של חמאס ישרדו, "אלא אם הפעם מישהו יתעורר סופסוף״.

שאלנו את אמרוסי, למה לדעתו התכוון נתניהו. כלומר, במה תבוא לידי ביטוי שלילת יכולותיו השלטוניות של חמאס. אמרוסי מודה שלא לגמרי ברורה לו הכוונה. הוא משער שפרט לסיוע ההומניטרי, שאותו כנראה בהמשך לא יחלק חמאס, הכוונה היא "אולי למשטרה שקיימת עוד פה ושם, או לשליטה בבתי חולים שנפתחו מחדש". 

רופאו של סינוואר חושף - זאת נקודת החולשה שלו  
חמאס: רצחנו את החטופים בגלל תקדים ארגמני; זה התיעוד האחרון של עדן ירושלמי

כוח צה''ל בעזה (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)
כוח צה''ל בעזה (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)

הוא סבור ש"בהחלט יש צורך לעשות זאת", ומזכיר: "אחת ממטרות המלחמה היא מיטוט יכולות שלטוניות בעזה". לדבריו, "כל שוטר הוא פעיל חמאס". 

לגבי הסיוע ההומניטרי, אמרוסי הביע עמדה נחרצת: "צריך בהחלט לשנות את זה, כי כרגע סיוע הומניטרי שנכנס מגיע קודם כל לחמאס, וחמאס מוכר אותו וכך גם שולט על האוכלוסייה. הם נותנים לאוכלוסייה את הלחם". עוד ציין אמרוסי כי בדרך הזו חמאס מתחזק את עצמו: "יש לו דלק, יש לו אוכל, יש לו ציוד שנכנס וכדומה". אמרוסי טוען ש"צריך לשנות את צורת החלוקה של הסיוע ההומניטרי" וקובע: "זה אחד המנופים האחרונים שנשארו לנו במשא ומתן".

משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)

לפי אמרוסי, יכולות שלטוניות באות לידי ביטוי גם בתפקוד של שוטרי החמאס ומזכיר שמוטלת מגבלה משפטית על צה"ל, שמונעת חיסול של חלק משוטרי חמאס. עוד הוא מציין: "כמו בעבר, יש להניח שחמאס יקבל הרבה מאד כסף לחברות בניה ושיקום כשיגיע היום. בסבבים הקודמים הייתה לחמאס חברת בניה מלכ"רית שקיבלה מיליונים מהאו"ם". 

לסיכום, אמרוסי סבור שכל יכולות השלטון האלה ישרדו "אלא אם הפעם מישהו יתעורר סופסוף״.