אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש אגף מבצעים, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103fm והתייחס לנאום נתניהו על ציר פילדלפי. 

נתניהו: "ציר הרשע צריך את פילדלפי, אני מתעקש שנהיה שם"
המדריך הסודי מ-2019 נחשף: כך הכין חמאס את הקרקע לטבח ה-7 באוקטובר

"הבנתי את מה שנתניהו אמר במפורש ובעיקר את מה שלא", אמר איילנד. "הוא אמר שחטופים עם כל הכבוד זה לא הדבר הכי חשוב, ושיש דבר חשוב יותר - להחזיק בפילדלפי. זה מתחבר לאמירה די מזעזעת שאמר כשהוא נפגש עם חטופות שחזרו מהשבי והאמר שהתחוור לו שאנחנו במלחמה קיומית, ובמלחמה קיומית יש סדרי עדיפויות ובמשתמע החטופים הם לא הדבר הכי חשוב. הוא לא אמר מה האסטרטגיה שלו ביחס לעזה, מה יהיה בעזה בעוד חצי שנה, בעוד שנה, אם נמשיך להיות בציר, זה דבר הכי נורא שקורה בהיעדר מדיניות ישראלית. הסד"כ שנמצא היום בעזה הוא לא כזה שכובש ומחזיק את כל שטח עזה. לכן אלה אמירות שאין מאחוריהן שום כיסוי. הוא אומר נמשיך בלחץ הצבאי וחמאס בסופו של דבר יישבר, וכפי שאמר בשפתו הציורית, אנחנו עם הרגל על הגרוגרת של סינוואר. אין קשר בין האמירות האלה לבין המציאות". 

עוד הוסיף: "מה שקורה בעזה זה שכל עוד יש ארבע תופעות שמתרחשות, אין סיכוי להגיע לאותו הניצחון, זה לא יקרה - לעזה נכנסת אספקה בכמויות עצומות, אוכל, מים, דלק, אוהלים, תרופות, והאוכלוסייה שם התרגלה למצבה. לצערי זה קורה גם לאוכלוסיות שלנו. היא לא מהווה שום אלמנט שיכול לצאת נגד חמאס. מי מחלק את האספקה? חמאס. זה לא רק שחמאס משתלט על משאיות האספקה, הוא זה שמתאם עם הארגונים שמביאים עם האספקות ורוב נהגי משאיות האספקה הם אנשי חמאס. חמאס לא רק שהוא ריבון בפועלת, הוא גם נתפס כריבון. מה חמאס עושה עם המשאיות? לוקח לעצמו את מה שהוא רוצה ומוכר את היתר במחיר מפורז, הוא מתעשר. חמאס רוצה לגייס עוד לוחמים ואין דבר יותר פשוט במציאות של עזה לגייס עוד לוחמים, חמאס מציע פרנסה מאוד טובה". 

בהמשיך הסביר: "פגענו ביכולות הצבאיות שלו ובחלק מהמפקדים הבכירים שלו, אבל זה לא משנה את המצב במהותו. אין לחץ אמיתי על סינוואר, והוא לא יסכים לשום עסקה, בטח לעסקה שאומרת שישראל לא תצא מהציר. לכן עסקה לא תהיה. גם אין שום תוחלת אחרת. צריך להבין שדיקטטור כמו סינוואר, יש שני דברים שיכולים להשפיע עליהם וישראל לא עושה - אלטרנטיבה שלטונית בעזה. אנחנו מוכנים לדון עם מצרים, ירדן, האמריקנים, הסעודים, האירופים, לעזה על פתרון שאחרי, וישראל חסמה את הדיאלוג. הדבר השני הוא המון מתוסכל ורעב, כך היו מהפכות בעולם. נמשיך באותן הבטחות חסרות בסיס שנמוטט את חמאס, ומה יהיה בעוד שנה?".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm