"ציר נצרים הוא נכס אסטרטגי לצה"ל. העיר עזה היא מרכז החיים, הפעילות המסחרית והשלטונית של רצועת עזה. מרגע שאתה מנתק אותה מכל הרצועה, אתה מהווה עצם בגרון שלהם. הם מוצאים עצמם בלי יכולת לשלוט ומבלי יכולת להשתקם", אומר סא"ל אריאל בן שחר, מפקד גדוד ההנדסה 924 של חטיבה 10, שלוחמיה פעלו בחודשים האחרונים בציר המסדרון ברצועת עזה.

לוחמי הגדוד הצליחו להשמיד מנהרה משמעותית של החמאס במרכז הרצועה. מנהרה באורך שישה קילומטרים, אשר חיברה את צפון הרצועה לדרומה ושימשה גם כמנהרת תקיפה מרכזית, שהחלה במחנה אל-בורג והגיעה מול קיבוץ בארי.

לא להאמין: כך סינוואר למד הכל עלינו - מתוך הכלא
בעיצומה של המלחמה: שינוי משמעותי בצמרת הפיקוד של צה"ל

הלוחמים נמצאים במילואים כבר 180 ימים והמוטיבציה שלהם גבוהה. הם הוקפצו ב-7 באוקטובר, ובתוך שעות כבר יצאו עם הנגמ"שים לרעים וסופה. הם נלחמו בבארי ואף קיבלו את המשימה הקשה לפעול לאורך ציר 232 מצומת סעד ועד מחנה רעים. הם נדרשו לפנות גופות מחבלים, לאתר נפלים של רימונים שלא התפוצצו וחימושים אחרים. את התמרון הקרקעי הם ביצעו בבית חנון. לאחר הלחימה והתרעננות בבית, נשלחו לסבב שני של תעסוקה בהר דב ובגזרה המזרחית של גבול לבנון, שם נלחמו מול חיזבאללה. מספר לוחמים נפצעו מירי נ"ט לעברם.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הר דב (צילום: דובר צה''ל)
הר דב (צילום: דובר צה''ל)

הסבב השלישי, שהחל בתחילת הקיץ, היה מאתגר מבחינת הלוחמים. הם פועלים בציר המסדרון. צה"ל לא רוצה להיות מקובע במקום אחד בציר כדי להימנע מפגיעות, ולכן פועל בצורה דינמית במרחב, יוזם ומאתגר את האויב. אך בצה"ל מודים כי חמאס שינה את צורת הלחימה במרחב. הוא מנסה לשקם את כוחותיו בצפון הרצועה.

"הם עברו ממבנה של מחלקות ופלוגות למלחמת גרילה. אתה פוגש חוליות גרילה. הפיקוד והשליטה נמצא במרכזי הכובד בחלק הדרומי של הציר: בנוסיראת ואל-בורג'. בחלק הצפוני, מרכז החמאס את כל מה שנשאר. הם ארגנו את הכוחות. אנחנו מזהים את השיקום ואת התעוזה להתחכך איתנו. אנחנו רואים יותר חוליות שמנסות לזהות את נקודות התורפה שלנו במטרה לפגוע בנו. אנחנו מדברים על עשרות מחבלים שנהרגו בניסיונות שלהם לבצע תקיפה נגד כוחותינו," אומר סא"ל אריאל בן שחר

מנהרה בציר נצרים (צילום: דובר צהל)
מנהרה בציר נצרים (צילום: דובר צהל)


עוד הוא מוסיף: "בתמרון בסבב הלחימה הראשון ראינו כמות אש גדולה שהופעלה עלינו. ראינו פחות מחבלים בשטח. עכשיו אתה רואה בדיוק להיפך. המון מחבלים שיוצאים ופחות אש. הם יוצאים עם נשק או מנסים להניח מטענים רבים. אנחנו נתקלים בבתים ממולכדים וצירים ממולכדים. המטענים מחוברים למצלמות וברגע שהם מזהים תנועה שלנו הם מפעילים את המטענים".

לדבריו, זאת הסיבה לפגיעה הגדולה בימים האחרונים בהמון מחבלים. לוחמי צה"ל במסדרון נלחמים כיום בארבעה גדודי חמאס פעילים: גדוד סברה, זיתון, אל-בורג' ונוסיראת. עובדה זו משמעותית אל מול היקפי הלחימה של צה"ל באזור, מה שמחייב את צה"ל לבצע כל הזמן תנועה בשטח, לנסות וליצור חיכוך אש ולחימה מול המחבלים.