נסראללה, מנהיג חיזבאללה, נמצא בתקופה מתוחה ביותר לאור ההתפתחויות האחרונות באזור. ההתקפה שהייתה מתוכננת לפגוע באזור תל אביב נמנעה, ולא הביאה לתוצאות הרצויות מבחינתו. ״על אף שמתקפת המנע הצליחה למנוע אסון גדול יותר, היא לא שינתה את הפרדיגמה האסטרטגית או הובילה לתמורה משמעותית בזירה״, מסביר פרופ׳ אמציה ברעם, לחקר המזרח התיכון.

״נסראללה נאלץ להראות לעולם המוסלמי ובעיקר לפעילי חיזבאללה שהוא אינו מתעלם מהחיסול של המפקד הבכיר ביותר בארגון - פואד שוכר, שנחשב לרמטכ״ל חיזבאללה. הוא תכנן מתקפה גדולה, אך זו לא הצליחה כפי שקיווה. על אף הכישלון, נסראללה הצליח לשמור על כבודו בכך שנאם וטען שהצליח לפגוע בבסיסים ישראליים במהלך המתקפה, למרות שבפועל מדובר בשקרים שנועדו לשמור על תדמיתו״, מסביר ברעם. 

מתחת לרדאר: ישראל והרש"פ מאחדות כוחות נגד חמאס
עצם בגרון שלהם: צה"ל ניתק את העורק הראשי של החמאס

״המפקדים הבכירים בארגון יודעים שהוא משקר, אך מוכנים לשתף פעולה עם המהלך כדי לשמר את הכבוד בפני הציבור הלבנוני והעולם המוסלמי. עם זאת, נסראללה לא צפוי לחזור על ניסיון נוסף לפגוע בתל אביב, אלא אם ישראל תבצע חיסול נוסף של מפקד בכיר בביירות״, הוא מעריך. 

זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)
זירת חיסול פואד שוכר (חאג' מוחסן) בביירות (צילום: רויטרס)

״מבחינתו של נסראללה, ההפגנות בישראל אינן משפיעות עליו בצורה משמעותית, אך הוא מקווה שבשנה-שנתיים הקרובות ישראל תתפורר מבפנים, ובאותה עת הוא יוכל לנצל את המצב ולהנחית מכה קשה עלינו. בינתיים, הוא סובל לא פחות מישראל, שכן 120 אלף לבנונים עקורים מדרום לבנון לביירות, והמצב הכלכלי והחברתי במדינה קשה", מציין, "חיזבאללה אמנם מסייע מעט לפליטים, אך המצב רחוק מלהיות מספק, וגם בתים רבים בביירות נחרבים. נסראללה רוצה לסיים את הסכסוך הנוכחי, אך הוא גם נערך לאפשרות של מלחמה נוספת בעוד שנה-שנתיים, אם יזהה שישראל נחלשת מבחינה חברתית וצבאית״.

ברעם מסביר, "בסופו של דבר, כל עוד נסראללה לא רואה סימנים ברורים לכך שישראל מתפרקת מבפנים, הוא לא יתחיל במלחמה כוללת בקנה מידה גדול. האסטרטגיה שלו בנויה על סבלנות והמתנה לשעת כושר, תוך שמירה על כוחו והשפעתו בלבנון ובעולם הערבי כולו".