האלוף במילואים גיורא איילנד הציג היום (רביעי) את מתווה "תוכנית האלופים", ובמרכזה הפסקת אספקת המזון, העברת האוכלוסייה מצפון הרצועה לדרום דרך נקזים בציר נצרים, וחניקת 5,000 המחבלים שישארו בצפון הרצועה.

"היות ואנחנו כבר מנובמבר מחכים לאיזו עסקת חטופים נוספת שתקרה, ואנחנו רואים שהיא לא קורית ואני חושש שהיא גם לא תקרה בהמשך כי סינוואר לא לחוץ, הדבר הנכון לעשות - להודיע לבערך 300 אלף התושבים שנשארו בצפון הרצועה הדבר הבא אנחנו מורים לכם לצאת מצפון הרצועה, מסמנים לכם שני מסדרונות די בטוחים ליציאה ציר טאנצ'ר וציר אפיון יהיו מאובטחים על ידי כוחות צהל, גם מי שיצא יקבל אוכל ומים. אבל בעוד שבוע כל השטח של צפון הרצועה הופך להיות שטח צבאי, והשטח הצבאי הזה מבחינתנו לא תיכנס אליו שום אספקה. ואכן 5,000 המחבלים שנמצאים בשטח הזה יוכלו במצב הזה או להכנע או למות מרעב".

דיווח: רוב הפרטים של עסקת החטופים סוכמו - הכדור אצל סינוואר
המפכ"ל החדש לוי ייתקל בפרישות נוספות מהמשטרה - וכך הוא חייב לנהוג

ביחס לעסקאות החטופים הראשונות, אמר איילנד: "אותה עסקה שהוצגה כבר בנובמבר 2023 הייתה עסקת חטופים טובה, בטח בראיה של מה שקורה עכשיו. ישראל קיבלה עשרה חטופים חיים כל יום. למה העסקה הזאת הייתה כל כך מוצלחת? הסיבה היא מאד פשוטה. עד אותו רגע נכנסו לעזה שתי משאיות אספקה ביום, והחמאס התחיל להבין שלולי אספקה לעזה ייווצר בעזה מחסור כבד - מחסור כבד שגם ישפיע חזק על יכולת הלחימה שלו ושל האנשים שלו".

"הוא גם ייצור הרבה מאד מרמור כעס ורוגז של אוכלוסיה רעבה וכועסת", המשיך איילנד. "וזה הדבר שמבחינתו היה יותר חשוב מכל דבר אחר, ולכן הוא דרש שכחלק מאותה עסקה, ישראל תגדיל את מספר המשאיות משתיים למאתיים. אבל למה לא חזרנו לשתי משאיות? ויתרנו בנקודה הזאת. דיקטטורים מהסוג של סינואר לא חוששים מלחץ צבאי, הם חוששים משני דברים אחרים: מאלטרנטיבה שלטונית ומקיומו של המון זועם שיכול להפיל אותם מהשלטון".

אלוף במיל' גיורא איילנד מציג את המתווה להכרעת חמאס (צילום :תוכנית האלופים)

"המציאות כיום בעזה זה שסינואר באמת לא לחוץ", הסביר איילנד. "יש פה השתלטות מוחלטת של חמאס על משאיות האספקה, ולכן העובדה היא שהחמאס נתפס כמי שמחלק את האספקה". "ההפסד הזה של כל צפון הרצועה", הוסיף, "הוא הדבר שמבחינת סינואר ייצור לחץ אמיתי. הוא גם יבין שכשזה קורה בצפון הרצועה, ניתן יהיה לעשות את זה אחר כך אם זה ברפיח, ומאותו רגע אנחנו נראה גם את הלחץ על סינואר הולך וגדל, כי הוא יבין שאלה יהיו גם הצעדים הבאים". 

לסיכום, אמר איילנד: "אל לא נעשה את זה, אנחנו לא נראה את שלושת מטרות המלחמה מושגות - לא הצלה של החטופים, לא מיטוט שלטון חמאס, וגם לא מציאות שבה עזה לא מאיימת על ישראל".