בצל החלטת שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי, על כך שבריטניה תשעה מספר רישיונות ייצוא נשק לישראל, ב-The Times הבריטי מפרסמים היום (רביעי) את רשימת ספקיות הנשק הגדולות של ישראל.

על פי הפרסום, צה"ל הסתמך במידה רבה על מטוסי קרב מיובאים, פצצות מונחות וטילים כדי לנהל את מלחמתו בעזה, אך סביר להניח שלהחלטת בריטניה להשעות את ייצוא הציוד הצבאי לישראל לא תהיה השפעה ממשית בשטח.

גיורא איילנד בהצעה לא שגרתית: "מצור מלא על צפון הרצועה"
מחזקים את הביטחון בעומר: יחידת הביטחון היישובית החדשה יוצאת לדרך

התרומה של בריטניה לארסנל של ישראל היא רק 0.02%, כאשר בריטניה אישרה רישיונות בשווי 18.2 מיליון פאונד בשנה שעברה. האיסור גם פוטר חלקי מטוסי קרב מסוג F-35, שממלאים תפקיד מרכזי בהפצצת עזה.

הרס בעזה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הרס בעזה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

עם זאת, ההחלטה מייחדת את בריטניה מבעלות בריתה העיקריות, ארה"ב וגרמניה, ספקיות הנשק הגדולות לישראל. נתונים ששימשו את המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם מראים שבין 2019 ל-2023, ארה"ב וגרמניה סיפקו 99% מייבוא ​​הנשק של ישראל.

בחודש מאי עצרה ארה"ב משלוח של פצצות לישראל ואיימה לעצור אותן כליל אם תפלוש לעיר רפיח בדרום עזה. למרות זאת, באוגוסט אישר הממשל של ג'ו ביידן יותר מ-20 מיליארד דולר במכירת נשק חדש למדינה, כולל 50 מטוסי F-15 ו-33,000 מחסניות טנקים.

ארה"ב גם מסרה 14,000 סבבים של תחמושת טנקים בשווי 106 מיליון דולר (81 מיליון ליש"ט) ו-147 מיליון דולר של רכיבים לייצור פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ"מ כחלק משתי מכירות צבאיות נוספות מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר. האמריקנים מעניקים לישראל סיוע צבאי שנתי של 3.8 מיליארד דולר במסגרת הסכם בן עשר שנים שמטרתו לשמור על עליונותה הביטחונית של המדינה על שכנותיה.

ייצוא נשק לישראל ב-2023 (צילום: מעריב אונליין)
ייצוא נשק לישראל ב-2023 (צילום: מעריב אונליין)

גרמניה, הספקית השנייה בגודלה של נשק לישראל עם מכירות של 326.5 מיליון דולר בשנת 2023, אישרה ייצוא נשק נמוך משמעותית מתחילת השנה, כאשר הביקורת על הטקטיקה של ישראל גברה.

איטליה, שסיפקה 0.9% מהנשק המיובא של ישראל בשנים 2019-2023, כולל מסוקים ותותחים ימיים, עצרה אישורי ייצוא חדשים לאחר תחילת המלחמה בעזה, למרות שפקודות שנחתמו בעבר כובדו. לפי החוק האיטלקי, ייצוא נשק נאסר למדינות המנהלות מלחמה ולאלו הנחשבות כמפרות זכויות אדם בינלאומיות.

בשנה שעברה ייצאה קנדה סחורות צבאיות וטכנולוגיה בשווי 22.2 מיליון דולר לישראל, אך היא לא העניקה שום רישיונות ייצוא חדשים מאז ה-8 בינואר. מלאני ג'ולי, שרת החוץ הקנדית, אמרה שזה בגלל "המצב המתפתח במהירות". בנוסף להכרזה כי לא אושרה מכירת נשק לישראל מאז החלה המלחמה בשנה שעברה, ספרד אמרה כי כל ספינה הנושאת נשק לישראל תיאסר לעגון בנמלים ספרדיים.

הפגנה על אי שליחת נשק לישראל בלונדון (צילום: רויטרס)
הפגנה על אי שליחת נשק לישראל בלונדון (צילום: רויטרס)

בפברואר בית משפט הולנדי חסם את מכירת חלקי F-35 לישראל, וקבע כי קיים "סיכון ברור" להפרות הומניטריות. בהכרזה על המהלך הבריטי, דייוויד לאמי, שר החוץ, אמר שעליו להוציא חלקי F-35 מהאיסור משום שהשעיה כלשהי אינה אפשרית מבלי שתהיה לה השפעה משמעותית על צי ה-F-35 העולמי "עם השלכות חמורות על השלום הבינלאומי".