מסמך סודי של חמאס שנחשף היום (רביעי) על ידי דובר צה"ל בערבית מאיר באור מטריד את יחסם של ארגוני הטרור בעזה לחיי אזרחים. המסמך מתעד פגישה שהתקיימה באוגוסט 2022, לאחר מבצע "עלות השחר", בין בכיר חמאס לבין אכרם אל-עג'ורי, מפקד המחלקה הצבאית של הג'יהאד האסלאמי.

במהלך הפגישה התפתח ויכוח סוער סביב נושא הרקטות הכושלות של הג'יהאד האסלאמי שפגעו באזרחים בעזה. בתגובה להאשמות, אל-עג'ורי נשמע אומר: "גם אם אלף אנשים ייהרגו מאש ידידותית, זהו מחיר המלחמה". אמירה זו משקפת את הזלזול המזעזע בחיי אדם מצד הנהגת הארגון.

המסמך חושף גם מתחים משמעותיים בין חמאס לג'יהאד האסלאמי. אל-עג'ורי האשים את חמאס בהביך את ארגונו מול מצרים ובהאשמות שווא לגבי ירי כושל. התגלית מדגישה את הפיצול וחוסר האמון בין שני הארגונים.

יתרה מזאת, המסמך מאשש טענות כי ארגוני הטרור בעזה משתמשים באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי. שני הארגונים מודעים לסכנה שהטילים מהווים לחיי התושבים, אך רואים בכך "מחיר מלחמה" מקובל. התנהלות דומה נצפית גם במלחמה הנוכחית, כאשר חמאס והג'יהאד האסלאמי ממשיכים לשגר רקטות מאזורים מאוכלסים, כולל אזורים המוגדרים כהומניטריים. גילויים אלו מעלים שאלות קשות לגבי האחריות של ארגוני הטרור כלפי האוכלוסייה האזרחית בעזה ומדגישים את הצורך בבחינה מחודשת של המצב ההומניטרי ברצועה.