גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, התייחס היום (רביעי) בראיון ל-103FM לתוכנית חדשה שגיבש יחד עם מספר אלופים במיל' לטיפול במצב בצפון רצועת עזה. התוכנית, שאיילנד מקדם כבר תשעה חודשים, מציעה גישה שונה מהמקובל: לחץ כלכלי במקום צבאי.

"ההנחה בצד הישראלי ש'רק לחץ צבאי' ישיג את החטופים או את הניצחון לא עומדת במבחן המציאות", טען איילנד. במקום זאת, הוא מציע ליצור לחץ אמיתי על חמאס באמצעות יצירת אלטרנטיבה שלטונית ולחץ כלכלי משמעותי. איילנד מדגיש את חשיבות השליטה באספקה לרצועה. הוא מזכיר כי בעסקת החטופים האחרונה, הגדלת מספר משאיות האספקה היוותה גורם משמעותי.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"חמאס הסכים לעסקה כי עד אז נכנסו לעזה שתי משאיות אספקה ביום. חלק מהעסקה היה שישראל הסכימה להגדיל את מספר המשאיות משתיים למאתיים," הוא מסביר. התוכנית המוצעת כוללת הפסקת אספקת מזון, מים ודלק לצפון הרצועה, תוך מתן אפשרות לאזרחים לעבור דרומה. איילנד טוען כי על פי החוק הבינלאומי, מותר "להרעיב למוות" אם ניתנת לאזרחים אפשרות לצאת מהאזור.

"צפון הרצועה ממשיך להיות הבירה השלטונית של חמאס",  מדגיש איילנד. "יש גם מאות ואלפי פעילים אזרחיים שמנהלים מתוך עזה את כל פעילות חמאס. ולכן את המקום הזה צריך משלב מסוים לייבש". למרות שמודה כי "בזבזנו תשעה חודשים", איילנד מאמין כי הגישה המוצעת עדיין יכולה להיות אפקטיבית. לדבריו, "ייבוש" האזור יאפשר השתלטות קלה יותר עליו, תוך הפחתת הסיכון לחיילי צה"ל.

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm