בצפון מעריכים כי הירי המסיבי שביצע חיזבאללה היה במטרה להעביר מסר לישראל סביב אי ההתקדמות במשא ומתן להפסקת אש בדרום. ״לא הייתה פעילות מיוחדת של צה״ל בלבנון ביממה האחרונה ולכן אנחנו לא יודעים מה גרם לחיזבאללה לבצע את הירי״, אמר ראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ

בפיקוד צפון אומרים כי בימים האחרונים צה״ל תקף משגרים ותשתיות לחימה וכן פגע בפעילים של הארגון. ״חיזבאללה חטף פגיעות לא פשוטות וזאת דרכו להגיב כשהוא בלחץ״, אומרים בצה״ל ומציינים כי  חיזבאללה באופן שיטתי יורה לעבר אזורים אזרחיים כך עשה בעבר וכך עשה היום״. שעה לפני הירי העביר צה״ל התראה לרשויות בצפון על הירי הצפוי. מה שאפשר להעביר אלפי תלמידים באופן מסודר למרחבים מוגנים או בסמוך להם.

אי בודד בלב שדה שחור וחרוך: התיעוד העצוב מהסמל של הצפון

שריפות בצפון, סמוך לארי השואג בתל חי (צילום: איתן בוכריץ, כבאות והצלה צפון)
שריפות בצפון, סמוך לארי השואג בתל חי (צילום: איתן בוכריץ, כבאות והצלה צפון)

הירי בוצע בשעה שהתלמידים היו בעיצומו של יום לימודים. מה שעורר תחושות קשות בקרב עשרות אלפי הורים בצפון. הירי החל סמוך לשעה 12 בצהרים והוא כוון לקריית שמונה וליישובי אצבע הגליל וצפון החולה. במטח נורו 67 רקטות רובן יורטו על ידי כיפת ברזל. כמה נפלו בשטחים פתוחים וכמה פגעו במבנים בקרית שמונה. במקביל ירה חיזבאללה חמישה פצצות מרגמה שפגעו בלולים במושב זרעית וגרמו לנזק כבד ולפגיעה בעופות.

בתגובה ביצע צה״ל תקיפות בדרום לבנון. כאמור בצה״ל טוענים כי במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו משגר של חיזבאללה במרחב זבקין שבדרום לבנון, ממנו בוצעו שיגורים לעבר שטח ישראל בימים האחרונים. בנוסף, הותקפו מבנים צבאיים של הארגון במרחבים אל-חיאם ועייתא א-שעב שבדרום לבנון. כוחות צה"ל תקפו בירי ארטילרי במרחבים שובא, עלמא א-שעב וכפר כילא שבדרום לבנון. כמו כן, במהלך הלילה, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה כלי טיס בלתי מאויש שעשה את דרכו לעבר שטח הארץ מכיוון מזרח. הכלי לא חצה לעבר שטח הארץ, אין נפגעים.