מעריב שוחח עם סא"ל אלי דקל, איש מודיעין לשעבר, שמתמחה בחקר מצרים ושאל האם למצרים יש אינטרס בחמאס חזק? בחמאס בכלל ״לדעתי מצרים מאז 1956, מאז מלחמת קדש, למצרים יש עניין עצום בכך שישראל תדמם ללא הרף", אמר דקל.

האיום הבא של ישראל יגיע ממצרים? "החלה לחפור מנהרות ענק" | האזינו

הוא המשיך: "מכיוון שאנחנו נסגנו מסיני במלחמת קדש בלחץ עצום של אמריקאים, כן כן, גם אז האמריקאים היו מעורבים, המצרים בתמורה התחייבו שלא לפגוע בנו מגבול ישראל מצרים ואכן הם עמדו בזה. לא יצאו פיגועים ממלחמת קדש ועד מלחמת ששת הימים. אבל, מה כן נעשה וזה ברור שנעשה, זה שהם מיד הלכו והקימו את מה שנקרא עזה פדאיון".

דקל הסביר: "הם שלחו קצין בדרגת אלוף משנה ליד רצועת עזה, שיאמן ויממן פעולות טרור נגד ישראל. כבר אז היה להם עניין שאנחנו נקיז דם, אמנם לא מגבולם דרך העזתים. לא רק זה שהם הקימו את הפדאיון, מצרים יש לה יד ורגל והרבה יותר מיד ורגל בהקמת תנועת הפת"ח. הם אימנו את הפת"ח, הם עזרו בהקמתו ותנועת הפת"ח שלחה חטיבה שלהם להילחם נגדנו באדמת מצרים במלחמת יום הכיפורים. כלומר, יש להם אינטרס ממושך רב שנים להקיז את דמנו להתיש אותנו באמצעות הלוחמים העזתים. לכן, יש להם אינטרס מיום חתימת הסכם השלום לעשות את אותו דבר, מה שהסכם השלום לא מאפשר להם, כדי לפגוע בנו ישירות. אז העזתים עושים להם את העבודה".

המומחה הרחיב: "רק שכאן יש בעיה. הבעיה היא שהעזתים התחילו להיות נוטים לאחים המוסלמים, תנועה שהיא נוגדת את השלטון המצרי, שהוא סוג אחר של אסלאם ואז נוצר מצב של דבר והיפוכו. מצד אחד, בעזה יש חמאס שנשלט על ידי האחים המוסלמים, שזאת תנועה שא-סיסי הדיח בכוח הזרוע. א-סיסי, כזכור, עשה הפיכה צבאית נגד שלטון חוקי וכשר של נשיא של האחים המוסלמים. המצרים חיים בסוג של דואליות: מצד אחד הם רואים בעיניים קלות את האחים המוסלמים גדלים ברצועת עזה ומצד שני הם רוצים לפגוע בישראל. הם חיים עם הדיסוננס הזה, שמצד אחד החמאסניקים - הם לא בדיוק תומכי מצרים ובסתר ליבם הם גם שמחים להפיל את א-סיסי, שהדיח את הנשיא המכהן מורסי, מצד שני - הם רוצים לפגוע בנו".

עוד הסביר איש המודיעין לשעבר: "החמאסניקים בעזה ברוב חוכמתם לא מסתמכים רק על מצרים הענייה, שכל פעם שהיא נותנת טובה - היא בוכה כמה זה עולה לה וכמה זה קשה לה. הם התחילו ללטוש עין לעבר קטאר, שהיא עם האחים המוסלמים שזה מוסלמים שיהים בכלל, ככה שהחמאסניקים יש להם כמה מאהבים. מאהבים עשירים כמו איראן וקטאר שהם דוחפים את הכסף ומאהב מצרי - אמנם עני, אבל כל הנשק זורם דרכו וככה הם חיים מאז הגירוש היהודי מרצועת עזה, מה שמכונה בשפה מכובסת 'ההתנתקות'. לכן, למצרים יש עניין להמשיך ולפגוע בנו מכיוון עזה ומצד שני יש להם עניין לגמד את החמאס שיהיה קטן חלש ויישמע למצרים".

"לכן, למצרים אין שום עניין שאנחנו נכריע את החמאס. למצרים אין שום עניין שאנחנו ננצח באיזושהי מלחמה, בוודאי שהיא השקיעה מיליארדים של דולרים במשך השנים בחימוש של החמאס וכן הלאה והיא לא רוצה לאבד את הנכס הזה שקוראים לו חמאס. מצד שני, היא שמחה מאוד בזה שישראל מכה ומגמדת אותו, אבל היא תעשה כל מאמץ, כמה שהיא יכולה, למנוע את השמדתו של החמאס שזה היעד של מדינת ישראל לאחר השבעה באוקטובר״, סיכם דקל.